Van factuur tot vordering op een rijtje

Started by Buster, Jan 17, 2013, 10:35 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Heb ik ook eens een keer geluk dat ik niet zolang in de wacht sta bij de belastingdienst. Eindelijk na twee doorverbindingen al bij de derde keer bij de juiste persoon beland en nogmaals het verhaal verteld. Terwijl hij ijverig voor zijn collega's een bericht hierover tikt zijn (logische?) beredenering: "als de boete onterecht is zijn aanmanings- en dwangbevelkosten normaal gesproken ook onterecht, want als de boete niet opgelegd was had u ook niet te maken gehad met deze aanmanings- en dwangbevelkosten. Ik ga het voorleggen bij mijn collega's om te bekijken wat zij hiermee kunnen doen. Binnen 10 dagen krijgt u hier bericht over."

Mee kunnen doen? Het is toch heel simpel: gewoon terugbetalen!!!

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Knibbel

Dat was snel!! Vanmorgen al telefoontje van de belastingdienst ontvangen. Eerst verontschuldigingen omdat het een en ander fout is gegaan bij de belastingdienst, had niet mogen gebeuren bla bla bla... Maar de dwangbevel- en alle aanmaningskosten worden met spoed terugbetaald. Die waren onterecht niet opgenomen in het terugbetalingstraject. Blij toe, komt goed uit. Net allerlei rekeningen/achterstanden betaald, heb nog voor ca. 600 euro aan rekeningen liggen en maar 401 euro op mijn rekening. Dus eigenlijk weer GEEN leefbudget. Ga vandaag maar weer eens aan de telefoon hangen.....

Vraag mij wel af als ik zelf niet aan de bel had getrokken bij de belastingdienst, had ik dan wel of niet de incassokosten teruggekregen.....??

Libra

Lieve El,

Over het algemeen werkt het goed bij de Belastingdienst en zijn ze snel van terugbetalen als de fout boven tafel is.

Maar even over de rest: eten MOET je!!!!!
Hoe vervelend ook, pin voor de komende maand leefgeld en zet jezelf weer even op een strak budget de komende weken.

Bekijk dan even welke rekeningen overblijven.
Als er een rekening tussenzit die echt geen uitstel kan verdragen....betalen!!
Wat er dan eventueel nog overblijft verdelen over de anderen en weer in de telefoon klimmen en bij alle bedrijven aangeven dat je nu een (klein) gedeelte kunt betalen.
Niets van je laten horen is funest en zou je op niet alleen hogere kosten, maar ook op een hoop narigheid kunnen komen te staan.

Misschien nog ten overvloede, maar ik wil je toch nog graag even het volgende meegeven.
Als het salaris binnenkomt, als eerste de vaste maandlasten betalen en geld pinnen/reserveren om te eten.
Daarna wat er overblijft verdelen over de achterstanden.

Alleen op die manier krijg je overzicht, maar (nog veel belangrijker), als "men" ziet dat je nu gewoon aan je maandelijkse verplichtingen voldoet, zijn ze allemaal meer bereid om met je mee te denken en betalingsregelingen te accepteren!

Dat dit niet eenvoudig is weten we allemaal!
Maar tegelijkertijd weten we ook dat het de enige manier is om de boel weer op de rit te krijgen!

En als laatste, maak re

Buster

Knibbel

Heb zojuist het resterende geld naar een andere bankrekening overgeboekt. Dit is een aparte bankrekening die op mijn naam staat en die ik gebruik als leefgeld-rekening. Hier worden geen automatische incasso's van afgeboekt en op deze rekening kun je niet rood staan. Voel me toch een beetje een dief van mijn eigen geld. Stiekem geld wegsluizen voordat de incasso's worden afgeschreven :( . Maar ja, nood breekt wetten zeggen ze toch.

Ben al bezig rekeningen te sorteren: een stapel wat opschuift en een stapel die nu per se moeten. Nu eerst moed bij mekaar rapen en dan gaan bellen.....

Kaatje

Net zoals Libra zegt: Eten moet je! En dat is helemaal waar.
Door elke maand direct nadat het salaris gestort is je (strakke) budget van leefgeld te pinnen of op een aparte huishoudrekening te zetten, zorg je ervoor dat je zonder stress de hele maand kan eten en drinken. In het begin zal het, net als nu, voelen dat je een dief van eigen portemonnee bent, echter ben je dit niet. Het belangrijkste is dat je gezond blijft, dat je kan eten en drinken. Als dit goed zit, heb en krijg je energie om de rest aan te pakken. Daarnaast zorgen dat de vaste lasten betaald worden en daarna pas de rest. En communicatie met de bedrijven waar je een achterstand hebt is heel belangrijk! Hier heb je ook energie voor nodig, dus eten en drinken

Ik heb dit in het begin ook heel moeilijk gevonden, toen ik met mijn schulden aan de slag ging. Door de tips hier heb ik het zo, net als Libra zegt, aangepakt en het geeft rust. Rust omdat je weet dat je in ieder geval kan eten en drinken. Dat het op een strak budget is, maakt niets uit. Ik ben door ervaring er achter gekomen dat deze aanpak voor mij wel werkt. Hoop dat het voor jou ook gaat werken.

Buster

El,

De meest handige manier om overzicht te krijgen;

Neem alle inkomsten en tel ze bij elkaar op.
Haal daar de vaste lasten af plus boodschappen geld.

Wat er overblijft is je aflos capaciteit.
Gebruik die term ook naar eisers toe, dat geeft aan dat je inmiddels kennis van zaken hebt.
Dat bedrag kun je verdelen over de eisers, hoe de verdeling gaat is aan jou.
Voor de wet geld de volgorde;
- Overheid
- Eisers waar je een abonnement bij hebt (gas/licht, bank voor hypotheek, telefoon enz.)
- Eisers waar je eenmalig een product van hebt afgenomen
- Priv

Knibbel

Dank je wel Buster, dat je me op weg helpt. Ik heb alles zo mooi in de klappers zitten en probeer alles op een rijtje te zetten, maar toch lijkt het alsof je door een jungle heen moet. Je weet gewoon niet waar je moet beginnen, ben dus erg blij met je hulp.

Het etensgeld heb ik in ieder geval veilig gesteld en dat vind ik inderdaad een geruststellende gedachte.....

QuoteHou vol (en eet smakkelijk!)
Vandaag wordt het aanbiedingendag:
500 gram spruitjes voor 0,50 eurocent.
3 saucijzenworstjes voor 2,15 euro.
Aardappelen gisteren 5 kg gekocht voor 2,00 euro (eten we zeker 5 dagen van).
En als drinken: aardbeiensiroop (1,50 euro) aangemaakt met heerlijk fris water uit de kraan.

Buster

El, dat snap ik hoor, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Dat wat je nu zelf doet, heeft iemand bij een Kredietbank 3 jaar voor gestudeerd en zelfs die maken er soms een potje van.  ;)
Wat jij wel hebt en zij niet; een enorme motivatie om het voor elkaar te krijgen.
En alleen al daarom gaat het je lukken!

Hou vol.

Libra

Lieve El,

Je hebt (hoe raar dit nu ook misschien in jouw oren mag klinken) de zaakjes goed op een rijtje staan!
En met behulp van het lijstje van Buster kun je nu ook prioriteiten aanbrengen.

Ik ben blij dat je in ieder geval het principe van jezelf op 1 zetten (zorgen dat je geld hebt om gewoon de hele maand te kunnen eten en drinken) goed begrepen hebt na onze berichten.
Want al denk je op dit moment misschien van niet, jijzelf bent de belangrijkste partij in het hele verhaal!
Zoals gezegd, als je niet goed voor jezelf zorgt stopt de motor en als dat gebeurd, stopt alles!
En echt, als je het op de rit hebt, komt er rust.

De anderen hebben ook al alles gezegd, dus ik heb er niets meer aan toe te voegen.
Behalve dan dat ik, virtueel, even mijn arm om je schouders sla als steuntje!

Heel veel succes, sterkte en liefs!
:-*

Knibbel

T-mobile wil pas een betalingsregeling starten wanneer je eerst 30% van de gehele openstaande som (153 euro) binnen 5 dagen betaalt. In mijn geval dus 46 euro.  >:( >:(