overkreditering/zorgplicht persoonlijke lening

Started by Kees 2014, Aug 01, 2019, 09:38 PM

Previous topic - Next topic

Kees 2014

Hallo allemaal,

Mijn laatste bezoek aan het forum was in 2016 geloof ik. Ik hoop dat iedereen die problemen heeft het hoofd een beetje boven water kan houden.

Ik zit met het volgende en het kort zou ik u willen vertellen wat er is gebeurd;

-Ik heb mijn lening van de ING bank overgesloten naar de NN bank.
-De NN bank zou doormiddel van een ingevuld overstapformulier de lening bij ING bank aflossen en beëindigen. (het overstapformulier is onderdeel van de overeenkomst bij de NN bank)
-De NN bank of de ING bank hebben een fout gemaakt door het krediet bij de ING bank niet te beëindigen.
-Het gevolg is dat ik nu twee leningen heb waarvan ik de kosten niet kon dragen. (beide leningen zijn volledig opgenomen)
-Ik heb mijn goed betaalde baan opgezegd omdat ik de lasten niet kon betalen en ben mijn eigen bedrijf gestart in de hoop alle financiële lasten te kunnen dragen.

Het gaat niet goed met  eigen bedrijf en zowel de NN bank als ING bank willen de lening opeisen. Is er een kans dat ik de bank kan aanspreken op hun zorgplicht of overkreditering?

Alvast bedankt voor de adviezen en het meedenken

Excuus ik had hier al een keertje een topic over gemaakt bedenk ik me net. Dat was in 2016. Echter ben ik er nog steeds niet van af.

zouden jullie dit bericht willen verwijderen als dat nodig is

chapter

Lijkt mij lastig.Je kon immers zelf ook weten dat beide liepen als je volle bedrag kan opnemen. Dat is een eigen keuze. Bank heeft je niet verplicht ook die lening die voor oversluiten was bedoeld op te nemen voor jezelf. Je kon toen immers ook weten dat er iets niet klopte?

Joost

Wij hadden ons zelf ook in de problemen gebracht door overkreditering. Dit hebben opgelost door te gaan besparen en anders te gaan leven. Momenteel zijn er veel vacatures en ze zijn op zoek naar personeel. Misschien is het voor jou een optie om weer te gaan werken bij een baas, dan ZZP'er te blijven. Mijn huidige werkgever is bang dat ik weg ga en betaald mij beter.

BrianerG

ollie bollie

Quote from: BrianerG on Aug 21, 2019, 06:14 AM
ZZP'ers zijn hobby ondernemers.
Ik denk dat veel zelfstandigen het daar niet mee eens zijn.
Carpe diem!

Marjan12

Quote from: ollie bollie on Aug 22, 2019, 08:48 PM
Quote from: BrianerG on Aug 21, 2019, 06:14 AM
ZZP'ers zijn hobby ondernemers.
Ik denk dat veel zelfstandigen het daar niet mee eens zijn.

Dat denk ik ook niet. Sommige hebben van hun hobby hun werk gemaakt.

jan

Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

sacredfour

De NN bank is wel verplicht zich aan de overeenkomst te houden. Ze zullen dus alsnog het bedrag wat open stond ten tijde van het tekenen van de overeenkomst moeten overmaken naar de ING. De NN bank is natuurlijk niet verplicht het bedrag over te maken naar de ING wat je later hebt opgenomen. Probeer het bedrag bij de ING in te lossen of doe ze een voorstel. Het is beter om maar een schuld te hebben bij een bank in geval er gaat worden gedagvaard. Je kan de overeenkomst met de ING nietig verklaren omdat ze zich niet aan de overeenkomst hebben gehouden. Niet dat je daar veel mee opschiet. Het geleende bedrag, nu dan wel zonder bijkomende kosten of rente, zal moeten worden terugbetaald. 
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.