Gezamenlijke lening schuld rabobank, nu zomaar alleen voor mij kwijtgescholden?

Started by Hermes, Feb 21, 2021, 09:39 AM

Previous topic - Next topic

Hermes

Beste mensen,

Ik verkeer al een ruime tijd in financiele nood. Nu is een van de schuldeisers van mij en mijn vriendin, de Rabobank. We hebben daar nu nog een schuld open staat van ruim 10.000 euro. Wij zijn vrij recent begonnen met het in kaart brengen van schulden, dus ik kwam de dagvaarding etc van de Rabobank tegen en heb naar het deurwaarderskantoor van Syncasso gebeld om te kijken hoeveel er nu precies open stond. Tot mijn verbazing was er in eens helemaal geen dossier meer. Ook niet in de archieven. Ook op naam van mijn vriendin was er geen dossier.

Echt een verklaring had ik niet, maar die schuld was vast niet in rook op gegaan dacht ik. Maar nu een paar weken later kreeg ik een brief of ik weer 100 maandelijks wou gaan aflossen aan de rabobank. Mijn vermoeden is dat syncasso contact op heeft genomen met de bank en dat die dacht, ik ga weer facturen sturen en we gaan verder waar we ooit zijn gestopt.

Echter nu kreeg ik vandaag een brief aan mij gericht, die al verstuurd was voordat ik de vorige brief verstuurd was met het verzoek weer maandelijks te gaan betalen. Hier staat dat ze al een ruime tijd met mij contact hebben proberen te zoeken om te kijken of er een betalingsregeling mogelijk is en dat dit niet gelukt is. Dus hebben ze besloten om mijn schulden kwijt te schelden.

Nou je begrijpt, de oren flapperen me aan de kop. Een schuld die kwijt gescholden word omdat ik niets betaal en geen betalingsregeling tref? Vreemd. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima dat ze kwijtschelden. Maar ik vind het merkwaardig. Ook merkwaardig is dat dit dus alleen om mij persoonlijk gaat en niet voor mijn vriendin. De brief eindigt namelijk met:

U had deze schuld samen met iemand anders. Het kan zijn dat wij met deze andere persoon andere afspraken hebben gemaakt. Zo kan het zijn dat deze persoon wel een deel van de schuld aan ons heeft terug betaald. Mogelijk wordt u door deze andere persoon nog aangesproken. Hier heeft de Rabobank geen invloed op.

Blijkbaar heeft de Rabobank besloten dat mijn vriendin nu in eens alleen verantwoordelijk is voor de schuld en ook al hebben we samen ooit de handtekening ervoor gezet. In eens is alleen mijn vriendin nog aansprakelijk.

Iemand tips en advies wat ik hier mee aan moet/kan. Ik vind het een vreemde zaak en ook enigszins oneerlijk. Ik schiet er overigens ook niks mee op als de schuld niet ook bij mijn vriendin kwijt gescholden word.

Uiteraard ga ik maandag bellen voor duidelijkheid...

Mvg,
Hermes

jan

Ik zou contact opnemen met een sociaal raadsman en dit aan hem voorleggen. Ik kan je hierop geen goed antwoord geven, omdat ik dit nog nooit heb meegemaakt.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

willy

Een schuld die door twee personen aangegaan wordt, die niet getrouwd zijn , of wettelijk samenwonend,
zijn ieder hoofdelijk aansprakelijk voor hun deel van de schuld.
Zelfs bij wettelijk samenwonende kan men afzonderlijk aansprakelijk worden gesteld.
Kan de ene het niet betalen, dan kan men de ander er voor op laten draaien.
Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Juridisch zijn bij uiteen gaan de schulden ook voor ieder apart.
Hoe dit afloopt kan ik niet zeggen, en volg ik de gedachte van Jan.
Een  sociaal raadsman, kan je uitleg geven , en adviseren.
Overigens houden we ons altijd aanbevolen, om hier te lezen wat het precies voor gevolg heeft.