Rood staan op de bankrekening

Started by abnormaal, Feb 23, 2020, 02:55 PM

Previous topic - Next topic

abnormaal

Als je inkomen hebt, dan kun je "rood staan" op je bankrekening. Even een online formulier invullen en met een inkomen van €1000 per maand kun je al snel €1000 rood staan. De kosten hiervoor zijn al snel 18,1% per maand. Het wordt snel een verleiding om even rood te gaan staan voor de aanschaf van artikelen of snel even een vakantie boeken of een leuk avondje uit. Banken profiteren van de roodstand, omdat ze hierop een hoge rente mogen vragen, dus je betaald altijd te veel kosten.

Iedereen met een salaris behoort een huishoudboekje te hebben, met een begroting, zodat je kan zien waar het geld blijft. Je hebt inkomsten en uitgaven. De inkomsten horen hoger te zijn dan de uitgaven. Als dit het geval is, spaar je en als de uitgaven hoger zijn dan de inkomsten, ontstaat een schuld.

Deze schuld ontstaat makkelijk als je de mogelijkheid hebt om rood te staan. Die grens wordt meestal geruisloos gepasseerd. In het begin is dit maar een paar honderd euro, later wordt dit het limiet van de rood stand.

Elke maand moet je de rood stand weer aanvullen, als 1000 euro verdient en je hebt een roodstand mogelijkheid van 1000 euro, dan kom je er bijna niet uit. Een roodstand van 1000 euro kost per jaar 160 euro. Elke maand moet je één dag positief staan, als je dit niet lukt, kan het hele saldo in één keer worden opgeëist. Dit betekend dat je een problematische schuld hebt. Sommige mensen lossen het positief staan op, door een duur flitskrediet te nemen. Het probleem is voor even opgelost, maar de volgende maand is deze er weer. Het is een kwestie van tijd dat je niet meer betalen kan, gevolg is dat er incassobureau's en deurwaarders langs komen, die je verder kaal plukken.

Is het al te laat? Nee, ga je rood stand aanpakken, bezuinig op je kosten en zorg ervoor je van uit het rood, naar de plus gaat.

willy

Bedenk ook , als je een spaarbuffer opbouwt , en deze is hoog genoeg,
dat je bij je bank het verzoek kan indienen om roodstaan, op lopende rekening,  onmogelijk te maken.
Hierdoor loop je ook niet het risico, dat je onwetend teveel uitgeeft, of dat partner
teveel uitgeeft.
En zeker als vrouw moet je deze roodstand uitsluiten, vrouwen geven graag geld uit,
maar mannen zijn niet bang voor risico's.
Ook als ze in de problemen komen , denken ze het wel op te lossen,
om zo nog verder in de problemen te komen.
Laat ik maar toegeven, als man heb ik zelf ook wel eens over de rand gelopen van totaal faillissement.
En denken " ik fix dat wel ,volgende maand".
Je bent niet de eerste persoon die zijn partner ziet ineenstorten, onder het schuldengeheim.
Vele relaties komen hierdoor onder druk, en kunnen zelfs hierdoor "onnodig" eindigen.
(Mijn ouders waren mijn voorbeeld hierin)
Sowieso moet je beide op de hoogte zijn van jullie financiële toestand.
Als je naar 3 jaar er achter komt dat je partner, die budget beheerd, het ene gat met het ander vult,
en jij bent niet op de hoogte, dan betekend het dat je als partners gefaald hebt.
Getrouwd of niet een relatie is in voor en tegenspoed, en dus ondersteun je elkaar.
En gezever , "Ik heb er geen verstand van", werkt niet.
Als je weet dat er deze maand geen geld is voor schoenen, dan begrijp je dat je geen schoenen kan kopen.
Je hoeft geen rekenknobbel te hebben, om te snappen, dat als er deze maand €1000,- binnenkomt,
dat er geen ,onnodig, €2000,- vertier kan worden gemaakt of gereedschap kan worden gekocht.
Door beide op de hoogte te zijn van de financiën, kan je beide op tijd de rem intrappen.
En twee weten beter een oplossing te vinden dan een.

jan

Met het frequent rood staan, begint meestal de ellende van het hebben van schulden. Want je gaat lenen, totdat het niet meer kan.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator