Tips/trucs vóór het starten schuldhulpsanering/wsnp

Started by In_z@k_&_@$$, May 17, 2020, 11:47 AM

Previous topic - Next topic

Meelezertje

Je zegt :Eerlijk zijn duurt helemaal niet het langst.
Wat jou is overkomen is zeker niet eerlijk. Ik bedoel: ga nu geen extra fouten maken die het voor hun alleen maar bevestigen dat je rommelt. Wij hebben problemen gehad in het verleden met UVW. Toen we heel krap leefden; onder het minimum. Moest elke maand inkomsten opgeven. Vergeten om op te geven iets met de premie van de vakbond. Waardoor we netto iets meer verdiend hadden dan opgegeven. We moesten de 1,6o euro terugbetalen met een grote boete en intimiderende waarschuwingen er overheen.

Ik snap dat goede tips zoals van abnormaal en jan je helpen. Trucs vind ik een lastig woord. Ik hoop en vecht (en bid) wel voor gerechtigheid.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

In_z@k_&_@$$

Quote from: jan on Nov 01, 2021, 11:09 PM
Vervelend allemaal, vraag desnoods een sociaal raadsman om advies, voordat je fouten maakt, waarmee je een aantal jaren goed last kan hebben.

bedankt voor de tip... ik zal hm ter harte nemen!!

In_z@k_&_@$$

Quote from: abnormaal on Nov 02, 2021, 06:04 AM
Tip reserveer geld voor de aankomende tijd. Zet wat cash geld opzij, in de WSNP krijg je straks 10% onder het minimum en ze volgen bankverkeer.

uiteraard doe ik dat nu als appeltje voor de dorst.... Ik merk nu ieder geval dat ik heel goed kan sparen als ik geen last heb van mijn schulden (termijn betalingen)

mikemike

U bent de afgelopen 5 jaar 'te goeder trouw' geweest ten aanzien van het ontstaan en onbetaald laten van uw schulden. U heeft bijvoorbeeld geen verwijtbare schulden gemaakt, zoals boetes vanwege een verkeersovertreding of onverantwoorde leningen. En u heeft zich ingespannen om uw schulden te voldoen.

Hier moet je aan voldoen en vooral  En u heeft zich ingespannen om uw schulden te voldoen. zul je voor moeten oppassen  want zoals ik begrijp krijg je nu je volledige loon maar betaal je niks af of reserveer je ook niks voor af te betalen dit kan  voor de wsnp voor problemen zorgen

abnormaal

Quoteuiteraard doe ik dat nu als appeltje voor de dorst.... Ik merk nu ieder geval dat ik heel goed kan sparen als ik geen last heb van mijn schulden (termijn betalingen

Wees behoedzaam met wat je doet!

jan

Quote from: abnormaal on Nov 06, 2021, 10:52 AM
Quoteuiteraard doe ik dat nu als appeltje voor de dorst.... Ik merk nu ieder geval dat ik heel goed kan sparen als ik geen last heb van mijn schulden (termijn betalingen

Ik sluit mij hierbij aan. Wees heel en heel erg voorzichtig.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

In_z@k_&_@$$

even een vraag.....
tenzij de nihil stelling goed uitpakt bij de rechter verwacht ik dat ik op het traject zit voor WSNP. Dit zou inhouden dat ik 3 jaar na de uitspraak eenschone lei zou hebben.... schuldenvrij zou zijn.... Inclusief de aanloop tijd komt dit waarschijnlijk op totaal 5 tot 6 jaar...
zo juist hoorde ik een vrouw op radio 1 zeggen dat ze vanuit het minnelijke traject 12 jaar aan het aflossen was. en Ik lees hier op het forum vaker verhalen van mensen die al zo lang en of nog langer aan het aflossen zijn vanuit een minnelijke traject....

Ik vraag mij nu af waarom deze mensen dan niet op het traject van WSNP zijn terecht gekomen?

In_z@k_&_@$$

Quote from: abnormaal on Nov 06, 2021, 10:52 AM

nummer 2 van jouw ondertekening (Dijsselbloem) werkt niet!

equestrian

Quote from: in_zak_en_as on Nov 19, 2021, 02:39 PM
even een vraag.....
tenzij de nihil stelling goed uitpakt bij de rechter verwacht ik dat ik op het traject zit voor WSNP. Dit zou inhouden dat ik 3 jaar na de uitspraak eenschone lei zou hebben.... schuldenvrij zou zijn.... Inclusief de aanloop tijd komt dit waarschijnlijk op totaal 5 tot 6 jaar...
zo juist hoorde ik een vrouw op radio 1 zeggen dat ze vanuit het minnelijke traject 12 jaar aan het aflossen was. en Ik lees hier op het forum vaker verhalen van mensen die al zo lang en of nog langer aan het aflossen zijn vanuit een minnelijke traject....

Ik vraag mij nu af waarom deze mensen dan niet op het traject van WSNP zijn terecht gekomen?

Ten eerste de opmerking dat niet iedereen die dat graag zou willen in aanmerking komt voor de WSNP.

En soms kiest een schuldeiser eieren voor zijn geld en neemt zo'n aanbod voor een minnelijk traject aan omdat ze dan weten dat ze dan meer binnenhalen dan via 3 jaar (of max 5 jaar) WSNP. Als een minnelijk traject door alle schuldeisers wordt geaccepteerd is er volgens mij geen optie om te kiezen voor de WSNP omdat je dan sneller er vanaf bent.

Maar voorstel in de MSNP is in principe voor de duur van drie jaar (36 betaaltermijnen). Hier kan van worden afgeweken als dit in het belang van de uitvoerbaarheid van het voorstel is. Nadat u de regeling positief heeft doorlopen krijgt u in tegenstelling tot de WSNP geen ''schone lei'' maar blijven de kwijtgescholden bedragen op papier bestaan als zijnde een natuurlijke verbintenis. Dit is een overeenkomst zonder verhaalmogelijkheden voor de crediteur en betekent dat het u als schuldenaar vrij staat nog betalingen te doen maar dat een schuldeiser dit nooit mag eisen. (https://www.kzhr.nl/diensten/schuldhulpverlening/)

Hieruit zou je kunnen opmaken dat men er zelf voor kiest om ook na die 36 betaaltermijnen alles af te lossen.

Bij ons was de aanloop naar de WSNP ongeveer een half jaar en de afhandeling ongeveer 2 maand. Al met al dus binnen de vier jaar dat we een schone lei hadden. Waarbij ik nog steeds niet snap dat de schuldeisers niet akkoord zijn gegaan met een MSNP, want dan hadden ze meer kunnen krijgen omdat we dan na die tijd nog mogen aflossen op even openstaande schulden en dat mag nu niet.

Al met al wens ik je veel succes en hopelijk gaat alles zoals je zou willen maar blijf eerlijk en open over alles. Dat je nu alvast een spaarpotje met contact geld thuis maakt lijkt mij logisch. Wij hebben dat niet gedaan waardoor ik op vrijdag er tegenaan liep dat onze bank de bankrekening, zonder enige vorm van communicatie naar ons toe, had geblokkeerd omdat we in WSNP zaten.

mikemike

appeltje voor de dorst is op zich wel te begrijpen , maar als je in het voortraject voor de wsnp helemaal niks hebt afgelost aan je schulden terwijl je wel aflos capaciteit hebt dan begeef je je wel op glad eis.

jan

Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

In_z@k_&_@$$

De gemeente heeft EINDELIJK al m'n schuldeisers aangeschreven met de vraag om op te geven hoe hoog mijn schuld is, volgens hun. Halleluja.
Van wat ik heb begrepen heb ik 2 opties.
1. Schuldenregeling. Dit is 36 maanden alles boven het vtlb via de kredietbank naar de schuldeisers
2. Een saneringskrediet. Mijn schuldeisers worden nu tegen een finaal bedrag afgekocht (kredietbank schiet bedrag voor). Ik betaal zo snel mogelijk in termijnen de kredietbank af. Heb ik een financiële meevaller dan ben ik voor de 36 maanden klaar met aflossen.  Bij een financiële tegenvallen kan het langer dan 36 maanden duren.
3. Er zijn nog andere varianten, maar even niet van belang

Ik geef de voorkeur aan optie 2 omdat ik dan nog maar 1 schuldeiser heb en ik ook niet drie jaar lang de stress heb dat een schuldeiser zich bedenkt. De gemeente geeft aan dat ik wel voldoe aan de voorwaarden voor een saneeringskrediet maar ze willen liever de schuldregelingstraject. Wie heeft hierin een bepalende stem?

Nog een reden waarom ik een saneringskrediet wil is:::::: dat ik mijn werkgever wil vragen om mijn schuld bij de kredietbank over te nemen.  Ik weet nog niet of dat kan maar ik heb bedacht dat mijn werkgever de netto schuld kan overnemen bij de kredietbank en vervolgens in termijnen inhouden van mijn bruto salaris. Hierdoor zou ik veel sneller klaar zijn met aflossen en kan ik misschien ook een hoger bedrag afspreken dan de vtlb.  Is dit mogelijk of zie ik dingen over het hoofd?
Nog een bijkomend voordeel is dat ik dus veel eerder klaar ben dan de 36 maanden en dat ik ook veel meer financiële vrijheid zou hebben om bijvoorbeeld een hypotheek aan te gaan oid. ::::::

Graag zou ik willen weten of ik nou iets zinnigs heb bedacht of dat ik zaken over het hoofd zie!

mikemike

dat laatste gaatnatuurlijk nooit je werkgever kan  eventueel de schuld overnemen maar niet bruto verrekenen

In_z@k_&_@$$

de rechter heeft mij de nihil stelling kinderalimentatie toegekend. Ik betaal dus in totaal 3 jaar lang geen kinderalimentatie in het minnelijke traject.... Blijkbaar is de gerechtelijke besluitvorming gelijkgesteld met de wsnp.
Het voelt dubbel..... het is als of ik mijn kinderen tekort doe. Maar van de andere kant heeft mijn ex een veelvoud, van dat geld, van mij via de rechter zich toegeëigend.

De gemeente heeft mijn schuldeisers een voorstel gedaan voor een definitieve kwijting. Belastingdienst 90% en de overige eisers steeds 45% van mijn schuldbedrag.... spannende weken of ze het gaan accepteren!

Ik spaar inmiddels al ruim een half jaar bij de kredietbank ivm. mijn saneringskrediet.... nog 80%van de tijd te gaan.....

als mijn schuldeisers het voorstel weigeren dan moet ik terug naar start.... wat ik nu gespaard heb voor het saneringskrediet gaat dan in de boedel.... en moet ik na uitspraak rechter (wsnp) bij nul beginnen en ben ik pas na 3 jaar na uitspraak klaar. dit klopt volgens mij niet omdat je dan heel die tussen liggende periode ook al moet rondkomen van de VTLB. is dit de bedoeling van de regelgeving?

Waar ik mee zit is dat ik feitelijk niet rondkom van mijn VTLB. ik spreek steeds mijn appeltje voor de dorst aan plus de energietoeslag (€1300). De gemeente ziet geen gekke dingen in mijn vaste lasten.... maar na de betaling van de vaste lasten kom ik ongeveer €200 negatief uit.....  maar ze (gemeente) vinden mijn VTLB al zeer hoog en willen niks meer aanpassen....