Tips/trucs vóór het starten schuldhulpsanering/wsnp

Started by In_z@k_&_@$$, May 17, 2020, 11:47 AM

Previous topic - Next topic

In_z@k_&_@$$

Hallo allemaal,
Tijdens mijn huwelijk hadden we schulden en twee hoge inkomens. Na de scheiding is mijn deel van de schuld verder toegenomen omdat ik onder andere 30% van mijn salaris aan kinder alimentatie moest betalen plus de volledige hypotheek moest betalen. Dit koste mij nog eens 40% van het salaris.... mijn ex claimde ziek te zijn en ging naar een minimum inkomen. Daardoor steeg mijn bijdrage voor de kinderen ook nog eens. Iedergeval voor de overige vaste lasten en variabele lasten had ik dus circa 30%. 7 jaar na de scheiding heb ik inmiddels schulden bij twee banken, de belastingdienst, advocaat en bij m'n ex..... en ik leef in stille armoede.... nooit wat leuks of vakanties lid.

Ik zie het niet meer zitten en de deurwaarders en dwangsommen van mijn ex nemen alleen maar toe..... er is inmiddels ook loonbeslag gelegd door mijn ex.... daardoor dan ik de schulden die ik in termijnen betaalde nu ook al niet meer betalen.

Het huis is inmiddels verkocht maar leverde niks op. Mijn huur is hoger dan wat ik ooit aan hypotheek betaalde....

Waarschijnlijk had ik deze stap al jaren geleden moeten nemen maar ik ga dus schuldhulpsanering aanvragen.... ik vermoed dat ik uiteindelijk in de wsnp terecht zal komen omdat m'n schuld inmiddels mega groot is.....

Ik ben in middels behoorlijk verbitterd en teleurgesteld in het rechtssysteem die mij behoorlijk heeft uitgekleed in voordeel van mijn ex... soms lijkt het alsof ik geen recht heb op een financieel zekere toekomst.....

Natuurlijk heb ik fouten gemaakt maar als je na 20 jaar arbeid tot de conclusie komt dat je alleen voor het comfort van je ex aan het werken bent.....en dat je alleen de schulden hebt.... dan is het triest..... en dat ben ik ook inmiddels..... afgelopen 4 maanden heb ik mij voor het eerst in 20 jaar ziek gemeld bij mijn werkgever. Ik kan niet meer

Graag zou ik jullie willen vragen om tips en of trucs om het maximale eruit te halen vóór ik in de schuldsanering/wsnp ga. Ik las dat iemand bijvoorbeeld via het werk een dure lease auto had genomen (onder het mom, nodig voor de functie)

Help mij!!!!!

chapter

die zijn er niet je kan hooguit herziening vragen. lease auto zal je moeten aantonen met bewijs werkgever dat noodzakelijk is en je geen keuze hebt. In wsnp wordt nihil stelling aangevraagd

jan

Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

equestrian

Om te beginnen: heel veel sterkte met het dragen van dit alles.

Heb je over je alimentatie ed ooit contact gehad met het LBIO?

Als je echt niet kan betalen moet je dat kunnen bewijzen dus zet eens alles op papier en neem contact op met de gemeente
Ga niet proberen om met trucjes het onvermijdelijke uit te stellen.  Echt de WSNP hoeft niet altijd slecht te zijn

In_z@k_&_@$$

Mijn problemen begonnen pas echt toen mijn. Ex de LBIO inschakelde....
Ik kon al jaren meerdere ballen in de lucht houden. Echter door het maximale loonbeslag van de LBIO (1 jaar lang) stortte alles in elkaar. Ik kon ineens de termijnen van mijn leningen niet meer betalen waardoor ik in de problemen kwam met de banken en de belastingdienst. Dus uiteindelijk heb ook een BKR notering te pakken gekregen.

Ik heb via de rechter geprobeerd om een lagere kinderalimentatie voor elkaar te krijgen.... inclusief hoger beroep heb ik nu een schuld erbij van ongeveer € 10.000 euro van de advocaat en €20 euro lagere kinder alimentatie per maand. De rechters willen mijn schulden niet meenemen in de berekening. Voorgaande omdat deze voornamelijk na de scheiding zijn ontstaan. Daarbij gaan ze eraan voorbij dat ze zijn ontstaan omdat ik een belachelijk hoog kinderalimentatie moest betalen en dat ik min of meer gedwongen werd om in een huis te blijven wonen (met hoge maand lasten) die onderwater stond water stond qua hypotheek.... al met al.... weer gemaakt en m'n ex en advocaat lachen zich suf!!

chapter

kruip uit je slachtofferrol. Deze gaat je niet verder brengen. Als schuld problematisch is ga naar gemeente.
De rechter berekend op inkomen wat er was toen jullie samen leefde. Dat kun je niet eerlijk vinden maar wetgever heeft daarmee doel dat kinderen op ongeveer zelfde stand blijven. En niet van boven modaal naar bijstsnd niveau gaan. Als ex bijstand heeft probeert gemeente ook te verhalen om deze reden

In_z@k_&_@$$

Je hoeft die mattenkloppers niet op mij los te laten.  Dit is namelijk uiteindelijk allemaal  mijn fout..... ik wil alleen m'n verhaal kwijt omdat het (rechts)systeem lang niet zo eerlijk is als dat de meeste mannen/mensen veronderstellen.

En dat het rechtsysteem voor de kinderen dezelfde niveau van onderhoud Wil als tijdens het huwelijk is leuk en aardig.  Maar wat niet kan, kan niet.  Of denk je dat als m'n kinderen drie per week bij zijn ze nog steeds een steak te eten krijgen als ik met minder dan de bijstandsnorm Te besteden heb

marco

Gozer, je kan je verhaal hier kwijt, maar je krijg hier ook een goed en welgemeend advies. Hiermee kun je doen wat te wilt. En chapter bedoelt terecht dat je uit je rol moet, anders blijf je tegen problemen op lopen. Ook mijn advies is zoek hulp bij de gemeente. Dit is misschien een moeilijke stap, maar uiteindelijk ook de beste stap die je straks ooit gemaakt heb.

Het is aan jou!
Marco en Bianca

Katniss

Hoi,
Als je wil klagen over het rechtssysteem mag dat natuurlijk. Kijk anders eens in de verhalen van anderen, dan zie je dat jij echt niet de enige bent. Er zijn veel meer mensen die helaas hebben ontdekt dat het recht in Nederland vaker krom is.

Helaas kun je daar helemaal niets tegen of aan doen. Het is roeien met de riemen die je hebt. Voor mij is dat de ervaring dat als iets heel moeilijk is, het waarschijnlijk niet de manier is. Het kost heel veel energie en vaak negatieve.

Kijk dus naar wat voor mogelijkheden jij wel hebt. Ga praten bij de gemeente. WSNP (al heb ik het zelf niet mee mogen maken) is wellicht wel DE oplossing voor jouw probleem. Het geeft je in ieder geval na 3 tot 5 jaar weer de mogelijkheid om je leven op te bouwen zonder die molensteen van schulden.

Ik denk dat hier heel veel mensen zijn die jou heel goed begrijpen. Ik begrijp je in ieder geval heel erg goed. Nog steeds zit ik met een behoorlijke schuld en leeft mijn ex zijn leventje in luxe. Eerlijk? Nee, absoluut niet. Kan ik er nog wat aan veranderen? Nee, daar ga ik ook geen energie meer insteken. Als ik rustig blijf door betalen komt er ook een einde aan mijn ellende. Ik ben er sterker van geworden omdat ik er heel veel van heb geleerd. Ik heb mij bij de situatie neergelegd en ik weet dat ik mij nooit meer zo diep in de schulden zal steken. Gelukkig denkt mijn huidige partner er precies zo over. Over uiterlijk 7 jaar, maar hopelijk eerder ben ik schuldenvrij.

Ga dus kijken naar wat wel kan. Waar kun je hulp vinden? Ga op zoek en schroom niet maar vraag om hulp.

Heel veel sterkte en blijf uiten wat je dwars zit.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Freek en Jolanda

Als jezelf er niet uitkomt, moet je hulp zoeken!
Freek en Jolanda

In_z@k_&_@$$

ik heb inmiddels gesprekken gehad met twee schuldhulp bemiddelaars en volgende week heb ik een gesprek bij de gemeente....
loop inmiddels ook al een tijdje bij een psycholoog.... daarvan denk ik vaker wat heb ik aan jou? Ik wil nog steeds mn ex het liefst 20 jaar lang als boxbal gebruiken.... helaas mag ik dat niet doen en wil ik dat de kinderen ook  niet aan doen

marco

Gelukkig krijg je nu hulp en je moet deze benutten om er uit te komen. De wetgeving is er voor om de kinderen te beschermen, als ze 18 zijn vervalt de kinderalimentatie plicht. Ik denk persoonlijk, dat je te lang heb gewacht om hulp te zoeken. Daarom lopen zaken te veel uit de hand.
Marco en Bianca

In_z@k_&_@$$

ik heb inmiddels een ander psycholoog.... en die kwam al snel tot het idee dat ik heel moeilijk kan loslaten.... en met name daar waar ik denk en meen gelijk te hebben. Opzich snijdt dat wel hout en geloof ik dat wel.... "het accepteren" is wat een ander hierboven ook al schreef.... dat is dus niet zo makelijk.... ik blijf doorgaan om mijn gelijk te halen en ik zie wel steeds mogelijkheden om mijn gelijk te halen ook al is dat een kans van slechts 10%.... (dat is nog eens strijdend ten onder gaan!!!

mijn huidige vrouw (getrouwd op huwelijkse voorwaarden) heeft zich laten adviseren en heeft wat fora afgestruind. Omdat zij een eigen inkomen heeft is ze ergens geadviseerd om te scheiden aan gezien het niet haar schulden zijn. Dat zou financieel wellicht het beste zijn. ik snap dat niet zo... het komt bij mij over als het zinkende schip verlaten.... volgens haar zouden we maandelijks juist meer te besteden hebben  :'( Anyway... ook al zou ik willen scheiden.... Ik heb er het geld niet voor aalgezien we van wege de kleine via de rechter zouden moeten scheiden.

inmiddels wel in gesprek met de gemeente over schuldhulpverlening...... dat loopt ieder geval

jan

Het scheiden snap ik ook niet. In een huwelijk op huwelijks voorwaarden kunnen ook schulden zijn ontstaan. Een scheiding kost altijd veel geld en er moeten ook regelingen worden vastgesteld. Dit is volgens mij een onhandig advies. Ik kan je maar één ding adviseren, loop het aan via de gemeente. Er komt echt een einde aan en laat je vooral adviseren door de schuldhulp van de gemeente die hebben er echt verstand van en overzien alle zaken. Op een forum, krijg je advies, maar niemand overziet al jullie problemen. Een advies is altijd goed bedoeld, maar soms niet juist.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator