Beslag bij ouders mogelijk?

Started by Robke71, Feb 01, 2020, 10:12 AM

Previous topic - Next topic

Robke71

Beste leden,

Onlangs heeft onze (studerende) dochter bij ons aangeklopt vanwege schulden. Uit schaamte en om ons niet te belasten had ze dit verborgen.
Situatie is nijpend. Zo erg dat de rechter zich momenteel buigt over een eventuele huis uitzetting.
De achterstand kan nog zij, als wij inlossen om dit te voorkomen.

Omdat ze hulp op meerdere punten nodig heeft moet ze dichterbij ons wonen (woont nu andere kant van het land). Hiervoor zijn we dringend op zoek naar een andere locatie voor haar. Maar mocht dit niet tijdig lukken, dan kan zijn dat ze tijdelijk bij ons in huis moet komen.

Nu heb ik gelezen dat een deurwaarder dan ook beslag kan leggen op onze inboedel, mits ik aankoopbonnen kan verstrekken. Van de meeste goederen heb ik die wel.
Maar kan men dan ook beslag leggen op ons inkomen? Zelf werk ik in (nog tijdelijk) loondienst en mijn vrouw is zzp-er.

Grt. Rob

jan

Nee, een deurwaarder mag alleen beslag leggen op haar spullen. Dus de spullen die op haar kamer staan. Je moet dus aan tonen dat de spullen die op de logeerkamer staan van jullie zijn.

Een deurwaarder mag niet beslagleggen op jullie inkomen.

Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Robke71

Quote from: jan on Feb 01, 2020, 06:42 PM
Nee, een deurwaarder mag alleen beslag leggen op haar spullen. Dus de spullen die op haar kamer staan. Je moet dus aan tonen dat de spullen die op de logeerkamer staan van jullie zijn.

Een deurwaarder mag niet beslagleggen op jullie inkomen.

Top. Bedankt voor je antwoord :)

equestrian

https://www.sociaalverhaal.com/beslaglegging-inboedel-inwonend-kind/

Als de deurwaarder uw woning binnenkomt en het is hem niet duidelijk aan wie de spullen toebehoren, dan moet hij uitgaan van de Wet. In de Wet staat dat de bezitter van een zaak, wordt vermoed de rechthebbende te zijn (artikel 3:119 Burgerlijk Wetboek). In de praktijk betekent dit, dat als de spullen in de kamer van het kind staan, de deurwaarder alleen tot beslag mag overgaan op de inboedel van het inwonend kind, als beslaglegging voor een schuld van het kind moet plaatsvinden.

Incasso_deskundige

Graag wil ik toch een kanttekening plaatsen bij de vorige post. Het is voor een deurwaarder niet duidelijk wie eigenaar is van de roerende zaken in een woning, het is goed mogelijk dat een (inmiddels weer) inwonend meerderjarig kind, roerende zaken uit de vorige woonsituatie mee terug naar huis heeft genomen en dat deze inmiddels staan in algemene ruimten van het huis. Denk dan bijvoorbeeld aan een mooie grote led-tv die nu 8n de woonkamer staat, terwijl pa en ma nog een oude tv hadden. Of een koelkast, enz., enz. Daarom is de stelregel juist dat een deurwaarder in beginsel "alles" in beslag mag nemen op het adres en dat het aan de rechtmatige eigenaar is om aan te tonen dat een bepaalde roerende zaak niet van de schuldenaar is.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Marjan12

Ik vind dit toch de omgekeerde wereld. Ik neem een kind met schulden terug in huis, vervolgens moet ik aantonen, dat de bank waarop ik zit, ook echt van mij is. Je geeft ze een dak boven het hoofd en vervolgens heb je ook een probleem

willy

Van elke aankoop heb ik een rekening, dus dat probleem bestaat niet.
Ik vraag me alleen af, wil het kind wel weer thuis wonen.
Hier geldt namelijk , onder mijn dak, mijn regels.
Nee is nee, en ik hoef niet uit te leggen waarom.
Mijn kinderen blijven liever op zichzelf.
Ik wil de helft van hun huur tijdelijk meebetalen,
wil hun bende mee opruimen, maar verder, volwassenen nemen hun verantwoordelijkheid.
Als je overigens van tevoren zorgt dat ze in een schuldsaneringstraject zitten,
dan komt er geen deurwaarde.

ab

Als je ze weer in huis neemt, dan hebben ze enorme problemen en moet je ze helpen. Is er geen mogelijkheid dat hier ook een soort van rust wordt ingebouwd?

willy

Helpen is geen probleem, maar als je in een samengesteld gezin meerdere kinderen hebt,
dan weet je dat er meestal één altijd in de problemen komt.
En dus van jongs af aan , financieel opgevoed.
Als ze 10 jaar oud werden €1000 voor ze opzij gelegd.
Ze hebben het allemaal gekregen bij het uit huis gaan, met rente.

equestrian

Quote from: Incasso_deskundige on Nov 02, 2020, 11:36 PM
Graag wil ik toch een kanttekening plaatsen bij de vorige post. Het is voor een deurwaarder niet duidelijk wie eigenaar is van de roerende zaken in een woning, het is goed mogelijk dat een (inmiddels weer) inwonend meerderjarig kind, roerende zaken uit de vorige woonsituatie mee terug naar huis heeft genomen en dat deze inmiddels staan in algemene ruimten van het huis. Denk dan bijvoorbeeld aan een mooie grote led-tv die nu 8n de woonkamer staat, terwijl pa en ma nog een oude tv hadden. Of een koelkast, enz., enz. Daarom is de stelregel juist dat een deurwaarder in beginsel "alles" in beslag mag nemen op het adres en dat het aan de rechtmatige eigenaar is om aan te tonen dat een bepaalde roerende zaak niet van de schuldenaar is.

De tekst uit de post komt uit de link vermeld in die post dus geen tekst van mijzelf ;-)

Stil-verdriet

Dit blijft lastig, je moet dus alles bewaren.

Joost

Quote from: Stil-verdriet on Nov 12, 2020, 01:17 PM
Dit blijft lastig, je moet dus alles bewaren.

Als ex schuldenaar bewaren wij alle bonnetjes van belangrijke aankopen.