Schulden

Started by Hilda, Jan 01, 2019, 10:31 PM

Previous topic - Next topic

Joost

Wij hebben ook een cursus via de gemeente gevolgd. Rode draad is dat je inkomsten en uitgaven in kaart moet brengen. Weet waar het geld heen gaat. Als je dit weet kun je een aflossingsplan maken.

Hilda

Wij zijn nu alle uitgaven over het afgelopen jaar in  spreadsheat aan het laden en hieraan uitgaven te kopellen. Wij hebbn de opdracht om alles te groeperen en een soort van label aan de uitgaven te geven.

Marjan12

Je kan het ook met een schriftje doen, werkt ook heel goed. Als je alles bijhoud, dan denk je per regel waarom heb ik dit gekocht of hadden wij dit wel nodig.

Je boodschappenbonnen beweren en doorlezen helpt ook. En kijk ook naar het voedsel en de dingen die je weggooit.

equestrian

Wij merken nu wel dat wel veel bewuster boodschappen doen en daardoor ook veel minder afval hebben. Bij ons zetten we de grijze container maar 1 keer 3 maand  aan de weg. Plastic wel wat meer maar dat komt ja door alle lege melkflacons. Met z'n 4en drinken wij gezamenlijk soms wel 2 liter melk per dag.
We besparen zo dus ook op de gemeentelijke heffingen 😉

marco

Als je schulden hebt, koop je minder, dus dan ben je milieuvriendelijk. 
Marco en Bianca

Rotterdam01

Hoe gaat het met jou Hilda ?
€ 375,- pm voor € 19.500,- ? Hoe lang doe je hier over ?
Ik zit hier met € 530 pm voor , slik,,
€ 42.500,- (!) , even de creditcard wegwerken van € 3500 en daarna willen we alles er tegen aan gooien....
Ik wil binnen max.3 jaar, 36 maanden, ONDER de 10.000 zitten ! Het moet ! 😫
Sta er mee op en gaan er mee naar bed, we hebben inmiddels een strak overzicht en alles op een rij gezet... 

Caspertje

Wat ik doe (en het is bijna een sport geworden) is alle uitgaven noteren, maar dan ook alles.
Bij elke betaling wil ik een bonnetje. Ik betaal ook nog steeds met cash. Geen pinbetalingen dan strikt noodzakelijk. Bijv. tankstations, veel hier zijn onbemand, dus pinnen.

Ik heb in excel alle inkomsten en uitgaven staan. Dan een 3e kolom met alle bonnetjes, zijn er soms nog al wat.
Maar dan heb je ook inzage in wat je koopt en hoe je boodschappen doet. Al hoef ik maar 4 dingen te hebben, ik zet het op een lijstje en neem die mee naar de winkel en houd me eraan. Kom ik in verleiding denk ik nee, sparen voor wat ik hebben wil.

In mijn geval mijn hobby op het water weer kunnen uitoefenen.

Maar ongeacht hoe groot of klein een schuld is. Het is mogelijk om eruit te komen.
Maar ik ben alleen dan vind ik persoonlijk is makkelijk. Ben je met een partner dien je er wel beide achter te staan. voor de volle 200%. Mijn ex zag de WSNP niet meer zitten en heeft uit huwelijk de stekker getrokken en is nu uit de WSNP zonder schone lei.

Zij wilde haar levensstijl niet aanpassen. Tijdens de WSNP is zij getrouwd met een 14 jaar jongere man die heeft zij ook nu meegesleurd. Gemeenschap van goederen. Zij dacht namelijk in 2017 schone lei te krijgen. Maar haar sanering en de mijne werden verlengd ivm. onjuistheden, verrekeningen van toeslagen etc.

Zo is mijn WSNP 7 maal verlengd tot maximale van 5 jaar. Zij mocht de WSNP verlaten in 2018. Dus zij heeft nu zwaard van Damocles boven zich hangen tot vermoedelijk het oneindige.

Zo zie je maar het kan ook gruwelijk misgaan. Daarbij, WSNP, wel de RC controleert alles. Ik had een bewindvoerder die vroeg elke 2 maand stand van zaken op bij o.a. de beastingdienst. Kon geen dubbeltje wegsluizen of zij wist et en negatief advies richting rechtbank.

Maar ik heb het gered, wereld ligt weer open voor mij en uieraard ook voor jullie allemaal.

Maar het belangrijkste is wel dat je onderkent dat je een probleem hebt. Dat is allerbelangrijkste. Dan komt de fase om hulp te durven vragen. Hierbij speelt ook dat men wel het ego aan de kant kan en wil zetten.
Het is even diep door stof heengaan. Moest ik ook, maar ben er zoveel sterker uitgekomen.

Maar nogmaals, zet alles op papier, laat bezinken en ga niet als een dolle je zelf al gelijk rijk rekenen dat bv. 5000 euro in 12 maand weg is. Rustig rekenen want bouw een marge in van 7.5% voor tegenvallers.

APK ayuto, tegenvallende eindafrekening energie etc.

Hoop dat dit iets helpt, dit verhaal.
Assumption is the mother of all fuck ups.

jan

Alles begint idd met het bijhouden van een administratie
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Hilda

Onze cursus is afgelopen, veel geleerd, maar wij krijgen onze schulden niet onder controle. Wij krijgen nu hulp voor het minnelijke traject. Gelukkig hebben wij nu alles inzichtelijk en wij hopen dat dit lukt. Alle schuldeisers zijn aangeschreven en nog niemand heeft gereageerd.

jan

Je moet het wel even tijd geven.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Bram

Wat is beter, het minnelijke traject of de WSNP?

Hilda

Om eerlijk te zijn, geen van beiden.

Marjan12

Bij de WNSP ben je tijdelijk je vrijheid kwijt en het minnelijke traject gaat altijd aan de WNSP vooraf. Ik denk dat het minnelijke traject beter is. Beter is voorkomen, maar soms heb je geen keuze.

Robke71

Quote from: Caspertje on May 30, 2019, 12:19 PM
Wat ik doe (en het is bijna een sport geworden) is alle uitgaven noteren, maar dan ook alles.
Bij elke betaling wil ik een bonnetje. Ik betaal ook nog steeds met cash. Geen pinbetalingen dan strikt noodzakelijk. Bijv. tankstations, veel hier zijn onbemand, dus pinnen.

Ik heb in excel alle inkomsten en uitgaven staan. Dan een 3e kolom met alle bonnetjes, zijn er soms nog al wat.
Maar dan heb je ook inzage in wat je koopt en hoe je boodschappen doet. Al hoef ik maar 4 dingen te hebben, ik zet het op een lijstje en neem die mee naar de winkel en houd me eraan. Kom ik in verleiding denk ik nee, sparen voor wat ik hebben wil.

In mijn geval mijn hobby op het water weer kunnen uitoefenen.

Maar ongeacht hoe groot of klein een schuld is. Het is mogelijk om eruit te komen.
Maar ik ben alleen dan vind ik persoonlijk is makkelijk. Ben je met een partner dien je er wel beide achter te staan. voor de volle 200%. Mijn ex zag de WSNP niet meer zitten en heeft uit huwelijk de stekker getrokken en is nu uit de WSNP zonder schone lei.

Zij wilde haar levensstijl niet aanpassen. Tijdens de WSNP is zij getrouwd met een 14 jaar jongere man die heeft zij ook nu meegesleurd. Gemeenschap van goederen. Zij dacht namelijk in 2017 schone lei te krijgen. Maar haar sanering en de mijne werden verlengd ivm. onjuistheden, verrekeningen van toeslagen etc.

Zo is mijn WSNP 7 maal verlengd tot maximale van 5 jaar. Zij mocht de WSNP verlaten in 2018. Dus zij heeft nu zwaard van Damocles boven zich hangen tot vermoedelijk het oneindige.

Zo zie je maar het kan ook gruwelijk misgaan. Daarbij, WSNP, wel de RC controleert alles. Ik had een bewindvoerder die vroeg elke 2 maand stand van zaken op bij o.a. de beastingdienst. Kon geen dubbeltje wegsluizen of zij wist et en negatief advies richting rechtbank.

Maar ik heb het gered, wereld ligt weer open voor mij en uieraard ook voor jullie allemaal.

Maar het belangrijkste is wel dat je onderkent dat je een probleem hebt. Dat is allerbelangrijkste. Dan komt de fase om hulp te durven vragen. Hierbij speelt ook dat men wel het ego aan de kant kan en wil zetten.
Het is even diep door stof heengaan. Moest ik ook, maar ben er zoveel sterker uitgekomen.

Maar nogmaals, zet alles op papier, laat bezinken en ga niet als een dolle je zelf al gelijk rijk rekenen dat bv. 5000 euro in 12 maand weg is. Rustig rekenen want bouw een marge in van 7.5% voor tegenvallers.

APK ayuto, tegenvallende eindafrekening energie etc.

Hoop dat dit iets helpt, dit verhaal.

Precies dat. Chapeau.
(Ik deed hetzelfde en nog steeds....)