Lange schulden weg zit nu knel

Started by Elies, Mar 18, 2019, 04:27 PM

Previous topic - Next topic

Elies

Hoi
AL 7 jaar zijn we aan 't ploeteren. Op dit moment zit ik echt klem. Het begon met een verhuizing naar een andere stad. Ik moest mijn baan opzeggen en de verbouwing duurde langer dan gepland. Dus en een inkomen minder en langer dubbele kosten. Toch hadden we dit allemaal prima gered. Tot ik een brief kreeg van 't PGB. De therapie die mijn autistische dochter vanuit de PGB had gehad zou niet vergoed worden. 3 jaar lang hebben ze 't goed gekeurd en nu moet ik alles terug betalen. Kosten €48.000,- en ja 't mocht in 10 ter mijnen de grapjassen. Een maand later kreeg ik een controle van de belasting dienst voor de opvang toeslag. Ik netjes alles opgestuurd. Dit was al 4 jaar goed gegaan, dus maakte me niet druk. Mijn vriendin die gastouder was, bracht haar kindjes immers ook al 6 jaar naar haar ouders via dit gastouder bureau. Een week of 4 later kwam er een onderzoek rapport. Uitslag: uw gastouder bureau is niet erkent. U had geen recht op uw toeslag. Bam een aanslag van € 22000,- ook dit mocht in 10 termijnen. Uiteraard ben ik gaan bellen. Ik werd van 't kastje naar de muur gestuurd. Ze wilde wel iets doen aan de regeling. 't mocht in 24 maanden. Alsof ik dat wel kon betalen. Pffff. In bijde gevallen zijn we tot de rechtbank geweest. 't geld moest terug betaald. Maar omdat de maandelijkse bedragen veel ste hoog waren kon ik niet aan hun eisen voldoen en al gouw lagen de dossier bij de deurwaarder. Om de maanden daarvoor door te komen heb ik 't ene gat gevuld met 't andere. Benodigde kleding en spullen, maar op afbetaling gekocht en zo spreide de schulden zich langzaam uit.
Direct ben ik gaan aankloppen bij de gemeente. Hier kreeg ik te horen dat onze schulden relatief laag waren ten opzichten van het inkomsten en dat de wachtlijst voor ons wel eens langer dan een jaar kon zijn. Ik heb heel wat instanties geprobeerd. Ik heb geprobeerd alles onder toebrengen in 1 lening om zo rente kosten te drukken, maar de PGB en de Whekamp hadden een aantekening laten plaatsen, dus kon ik 't vergeten. Dus ben ik zelf gaan aanmonteren. Afspraak hier maken, afspraak daar en hopen dat er niets tussen kwam of dat er onverwachte kosten zouden zijn. Natuurlijk is dit onrealistisch. Er gaat gewoon soms wat stuk. De Kids hebben iets nodig of je dak gaat lek. In dit soort situaties kan je of afbetalingen niet doen, of een (of meerdere) rekening(en) niet betalen, waardoor er of kosten bij komen of bedragen in 1 keer opeisbaar zijn. Toch is 't mij gelukt om in deze 7 jaar de schulden terug te brengen naar €17000,-. Helaas hebben we weer pech en is er afgelopen maanden €7000,- schulden bij gekomen. Helaas wordt de rek bij de schuldeisers steeds minder en nu is t dus zover dat de bank voor 1 april € 5000,- wil zien, anders gaat mijn huis in de verkoop. Weer ren ik van her naar der. Bel en mail ik me suf naar allerlei hulp verlening, gemeente, en zelfs crowdfunding en peer to peer lening sites. Niemand schijnt mij te kunnen helpen. Ons inkomen is echt ruim voldoende om€ 25000,- te kunnen lenen. Ik zou dan zelf kunnen sparen voor on voor ziene uitgave. En ja ook ik heb weer een baan. Maar nee niemand gaat jou die lening geven met Negatieve BKR aantekeningen.
Ik voel me zo in de steek gelaten. En waarom, omdat wij een modaal inkomen hebben( nu zelfs 2x modaal, met mijn baan erbij)
Ik weet dat mensen nu allemaal gaan roepen dat lenen om van schulden af te komen niet goed is....
Maar waarom niet? Ik zou mijn aflos bedrag verlagen met maar liefst € 450,-pm en ben in 5 jaar overal vanaf. En ik kan daardoor €250,- sparen en dat is alleen al van mijn man zijn inkomen.
Ik ben zo teleurgesteld in de hulpverlening. Boos op t BKR omdat 't mijn gezin sloopt. Boos op de belasting omdat hun dit veroorzaakt hebben. Ik heb nog nooit 1 dag een uitkering getrokken of wat dan ook. Ik heb altijd iedereen uit de shit geholpen. Toch sta ik met mijn rug tegen de muur, en dreig alles te verliezen

jan

Welkom Elies, het zit jullie niet mee. Lenen om van je schulden afkomen is soms een oplossing om uit de ellende te komen. Ik heb ooit mijn doorlopende krediet verhoogd om alle losse kredieten af te lossen. Dus dit is niet verkeerd.

Ik kan je één goede tip geven en neem contact op met schuldhulpmaatje.nl, dit kost niets, maar ze kunnen je wel helpen. De gemeente kan jullie via de sociale kredietbank ook helpen. De gemeente moet je helpen, om te voorkomen dat je op straat komt te staan. Laat je niet zomaar wegsturen, een jaar voor jullie is te lang, waardoor je verder in de problemen komt.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

equestrian

welkom op dit forum waar je vast herkenbare situaties tegen zal komen. elke verhaal is uniek maar in elk verhaal zitten toch vaak herkenbare elementen en we zijn er om elkaar waar mogelijk te steunen

zoals hierboven al staat geschreven is de gemeente verplicht om je te helpen. ik weet niet waar je woont maar ik zou direct morgen contact opnemen met de gemeentelijke kredietbank. zijn kunnen misschien zorgen voor een moratorium waardoor jouw huis niet verkocht kan worden tot de rechter een uitspraak heeft gedaan. https://www.kredietbanknederland.nl/dwangakkoord-en-moratorium

succes

(wij waren trouwens ook 7 jaar aan het modderen en het ging van kwaad tot erger en elke keer verleg je een grens tot het echt niet meer verder kan........ ik heb me laten afschepen in de eerste jaren ..... wat heb ik een spijt daarvan..... wees sterk en daadkrachtig!!)

Carol

Ik ga je iets vertellen. Probeer rustig te gaan zitten met pen en papier.

Schrijf op het 1e blad al je maandelijkse inkomsten.

Op het 2e blad schrijf je al je maandelijkse uitgaven.

Wat blijft erover?