Advies bij minnelijke schuldregeling of zelf doen?

Started by John_1964, Jun 12, 2018, 11:22 PM

Previous topic - Next topic

John_1964

Goedenavond allemaal,

Graag zou ik jullie mening/advies willen weten over de situatie waarin we zitten.
We zitten sinds 2010 in een problematische schulden situatie. In 2012 hebben we geprobeerd in de WSNP te komen, maar de rechter gaf aan dat er een mogelijke claim zou kunnen volgen vanuit de belastingdienst  en wees daarom de toelating af.  Echter, zo is achteraf is gebleken, is deze claim er nooit is gekomen en daarmee het `niet toelaten`  tot de WSNP onterecht geweest. Als we in 2012 wel waren toegelaten tot de WSNP zou de aflossing, in vergelijking met datgene dat nu afgelost is, veel minder zijn geweest. Immers de WSNP duurt drie jaar terwijl we nu al meer dan 6 jaar aan het aflossen zijn.

Nu rol ik van het ene loonbeslag in het andere... Met loonbeslag  lossen we schulden af. Maar zorgt er ook voor dat we al meer dan 3 jaar noodgedwongen in een bejaardenflat wonen..  Vanwege mijn bruto inkomen komen we voor geen enkele toeslag in aanmerking en leven op het bestaansminimum.

Nu willen we proberen een crediteuren akkoord op te stellen. We hebben op dit moment een totale schuldenlast van â,¬ 92.336  Deze bestaat uit 7 concurrente schuldeisers van samen â,¬ 70.368 en één preferente schuldeiser van â,¬ 21.968  Ik heb alle afkoopvoorstellen tegen finale kwijting al klaar.
Alleen nu is het punt: hoe ga ik dat doen? Als dat via de gemeente (NVVK) moet dan gaan ze het "Vrij te laten bedrag" berekenen. Dat gedurende 36 maanden en dat is het bedrag voor de schuldeisers. Dus dat houdt in nog 3 jaar op een houtje bijten....

Maar in mijn situatie vind ik dat niet reëel omdat ik al 6 jaar aan het aflossen ben. De vraag is dan ook hoe ik dit het beste kan aanpakken?  Moet ik dit wel via de gemeente doen of kan ik het ook op eigen titel doen?  Het is toch redelijk en billik om met al die jaren aflossing rekening te houden....
Mijn streven is om de concurrente schuldeisers 8% te bieden en de preferente 16%.  Dan heb ik een financieringsbehoefte van circa 13.000 Euro. Is dit een haalbare kaart?

Ik zou graag jullie advies willen weten.

Alvast bedankt!!

Gr. John

sacredfour

Doe dit via de gemeente. De gemeente zal weten hoe te onderhandelen om het laagst mogelijk bedrag te bedingen. Afkoop tegen finale kwijting kan alleen als er een eenmalige betaling wordt gedaan voor het bedongen bedrag. Geen enkele schuldeiser gaat akkoord met een gereduceerd bedrag dat per maand wordt terugbetaald tenzij dit komt uit een schuldsanering van bv de gemeente. DE schuldeisers weten wat er per maand binnenkomt. Hoe hoger dit bedrag is hoe meer ze willen, ook met een regeling. Ik ben bang dat je met deze hoge schuld nog vele jaren aan het betalen bent.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

John_1964

Hallo sacredfour,

Bedankt voor je reactie.
Wil toch nog wel iets toelichten want misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt.
Bij de bepaling van het bedrag dat de schuldenaar kan bieden wordt gekeken naar het meerdere dat boven het "vrij te laten bedrag" is.  Stel dat is 500 Euro. Dan zou dat bedrag 36x500=18.000 zijn. Dus 18.000 voor de schuldeisers in één keer. De schuldenaar leeft in die 3 jaar van het VTLB.

Nu heb ik de VLTB berekening gedaan en kom dan ongeveer op hetzelfde bedrag uit als de beslagvrije voet die nu gekoppeld is aan mijn loonbeslag.
Je kunt dan zeggen, start de procedure, zing het 3 jaar uit en we zijn klaar.

Maar mijn punt is dat in deze aanpak niet het aantal jaren is meegenomen dat ik al aan het aflossen ben. Daar gaat het mij om.   Ik heb nu al 50% van al mijn schulden afgelost. Als we in 2012 waren toegelaten tot de WSNP dat hadden we hooguit 25% afgelost. (in die drie jaar)
Daarom is mijn redenatie:  ik doe een lager bod omdat er rekening gehouden mag worden met de bedrag dat ik al afgelost heb.

Gr. John

chapter

Hoe ga je financieren want krediet zal hem niet worden. Daarbij ligt er beslag dus deze zal niet snel meewerken want harkt nu meer binnen.
Dat jij hef nieg reeel vinf zegt schuldeiser nieg zoveel. Kans op slagen zeker zonder gemeente lijkt mij klein. Ga eerder heg minnelijk traject via gemeente opstarten. Als dat niet lukt staat weg wsnp vrij

chapter

Werk je fulltime en als je getrouwd bent partner. Allemaal zagen die meespelen.
Je maakt alleen een denkfout dat je lager mag zitten omdat je al hebt afgelost. Helaas zo werkt het niet. Al had je 10 jaar afgelost. 3 jaar geld geen korting op omdat je al aflost.