Jaarnota energie; bijbetaling vereist, gevolgen minnelijke schuldregeling?

Started by Geengeld, Feb 28, 2018, 03:47 PM

Previous topic - Next topic

Geengeld

Ik verwacht medio 2018 een jaarnota energie met flinke bijbetaling, omdat ik dit jaar meer heb moeten stoken. Heeft dit gevolgen voor de minnelijke schuldregeling? Aangezien er op dat moment een nieuwe schuld ontstaat.

Of is het verstandiger om, voordat het minnelijke schuldtraject start, de jaarnota energie alvast *voortijdig* aan te vragen en deze mee te nemen in de schuldregeling?

jan

Dit is geen nieuwe schuld dit ontstaat door verbruik van NUTS middelen. Stel nu dat je geld terug zou krijgen?
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Geengeld

Geen nieuwe schuld? Ben je daar zeker van? Ik moet maandelijks aflossen om de openstaande jaarnota te voldoen (die rond juni/juli volgt). Hoe interpreteren zij dit dan? Ik vraag me af of ik alvast bij aanmelding schuldhulpverlening moet aangeven dat die jaarnota komt.

Nee, de kans is 0% dat ik geld terug zal krijgen. Was het maar waar, zou fantastisch zijn. Mijn maandelijks voorschotbedrag is al laag afgesteld, bovendien is mijn verbruik ook hoog geweest.

jan

Als het een zachte winter is, krijg je geld terug, als het een koude winter is, moet je geld bij betalen. Dit is gewoon gebruik.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

chapter

er is nog minnelijke regeling?
In regeling wel rap je maandbedrag naar reëel gebruik zetten. stel je weet dat je 130 verbruikt per maand en zet express op maar 30 dus niet realistisch kan zomaar als niet te goede trouw gezien worden. In regeling valt in wsnp de eindafrekening in wsnp. Betaal je in wsnp zelf je rekeningen en doe je dan hetzelfde mag je het van je vtlb betalen. Zal het nu welin minnelijke aanvraag melden maar kans vrij groot dat dit bedrijf niet gaat meewerken als het erg hoog is en dus neigt naar bewust bv 700 of meer

Geengeld

Dank jullie. Voor jullie reacties. Deze begrijp ik ook. Hier kom ik wel mee verder.

(Ik zal in ieder geval alvast mijn termijnbedrag energie  verhogen. Hoe eerder, hoe beter. Alhoewel ik daar nog wel ietsjes over twijfel. De rest van dit jaar en de daaropvolgende jaren verwacht ik zeer veel te werken. Afgelopen jaren ben ik extreem veel thuis geweest. Dus misschien zal ik het 10 euro per maand bijplussen om iets meer de safe zone in te stappen).

chapter

Wat vind je dan flinke bijbetaling en was je termijn. Bedrag wel realistisch? Vraag ook na wat ze in traject ermee doen. 10 euro zou bijbetaling 120 zijn lijkt mij niet zo flink. Flink vind ik 500 of meer. Ben wel benieuwd als je zo laag hebt gezet of ze wel gaan meewerken en of minnelijk traject begeleider het als te goede trouw ziet. Zeker als heel veel geld is kun je wel een bom onder je eigen traject hebben gelegd. Zou zonde zijn

Geengeld

Flinke bijbetaling: 300 - 500 euro?
Termijnbedrag momenteel 65 euro (ben normaal geen groot stoker) (zou voldoende kunnen zijn als ik zou werken vanaf Q3-2017, heb het termijbedrag op dat moment bepaald met de intentie te werken en dus niet elke dag thuis te zijn);

Te goede trouw: wat ik dan ga doen, is onderbouwen waarom ik dit termijnbedrag zo laag heb afgesteld, hetzelfde als wat ik hierboven beschrijf.

Bom: ik hoop het niet.  ???

Ik blijf voorlopig positief denken! Anders moet ik zien of ik een deel van de komende jaarnota alvast kan aflossen door te bekijken of ik op een andere manier aan geld kan komen, zodat de rest van de nota wel mee kan. De nota volgt naar verwachting in juni. Het gesprek met de schuldhulpverlening heb ik over ongeveer 1 week.

chapter

Zou het in ieder geval melden en bv vast naar 100 zetten want als je van vtlb leeft en zo kosten denkt te besparen kom je over jaar met hetzelfde en moet het van je vtlb. Werken helpt maar ook dan gebruik je stroom. 65 is best weinig ook als werkende en voorkom aub dat goedkoop duurkoop wordt want van vtlb loop je het niet in als je ernaar leeft.

Geengeld

Je bericht hierboven wakkerde toch wat zorgen aan, dus ik dacht waarom niet gelijk even kijken? Was eigenlijk al maanden bang voor de confrontatie. Verwachtte een extreme rekening. En wat blijkt?

Uw termijnbedrag
Met uw huidige termijnbedrag krijgt u geld terug op uw jaarafrekening.
Advies: Verlaag uw termijnbedrag. Direct aanpassen

Ik zit hier in m'n eentje en betaal 43 tot 48 per maand voor energie en 7 euro per maand voor stroom. Dat geeft de verbruiksmanager aan. Na het invullen van mijn huidige meterstanden.

Het is een hele geruststelling. Betaal nu inderdaad 65, dus dat gaat precies uitkomen met eventuele energiebelastingen er nog bij, vermoed ik.

Betekent dan wel dat er ergens onderweg iets niets goed is gegaan. Zit nu bij Essent. Bij Greenchoice had ik namelijk het gevoel (weet dat ik me moet richten op feiten, gegevens), dat ik veel minder stookte. Zat evenveel thuis en stookte minder. Daar staat nog een eindafrekening van 300 euro open (termijnbedrag was daar 58 tot 65). Voorafgaand aan die nota van 300, een rekening van 100-400 in vele maanden af moeten betalen. Dus daar moet ik echt gaan induiken, daar klopt iets niet. Aangezien mijn stookgedrag nu juist is gestegen en ik geld terug zou kunnen ontvangen. Dus moet uitzoeken waarom ik daar dan zoveel heb moeten (en moet) bijbetalen. Dank je wel! Echt een opluchting.

QuoteStel nu dat je geld terug zou krijgen?
Was het laatste wat ik verwachtte, maar het lijkt toch echt te gaan gebeuren inderdaad  ???

Geengeld

Ik heb vandaag een jaarafrekening ontvangen: â,¬101 retour.  ;D