Deurwaarder Jongerius kondigt aan: wij gaan beslag leggen op uw inboedel

Started by Geengeld, Feb 20, 2018, 12:17 PM

Previous topic - Next topic

Geengeld

Wat gebeurt er precies, als je uit een minnelijk schuldhulpverleningstraject (MSNP) wordt gezet, door overtreding van algemene voorwaarden?. Ik lees hier over de verschillende opties: https://dehbojurist.wordpress.com/2015/10/24/schuldhulp-en-schuldsanering-een-uitleg/.

Kan ik dan een WSNP aanvragen? Of zal de rechter dit weigeren, omdat het MSNP niet succesvol naar behoren is doorlopen? Want ik las in het verleden, dat de rechter altijd eerst naar MSNP doorverwijst.

En indien de rechter dit weigert, vanwege overtreding voorwaarden MSNP, is de laatste optie dan faillissement aanvragen?

Edit: ik ben dit topic aan het lezen; https://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,46989.0.html en lees in bericht 1 en 2, dat WSNP in dit soort gevallen (door eigen toedoen uit MSNP gezet), meestal is uitgesloten. Tenzij je op verschillende manieren blijk geeft van goede wil.

chapter

Is maar de vraag er lag toch nog geen beslag. Zolang belasting geen beslag legt zijn zij aan beurs. Zou dat wel voorstellen moeten zich aan bvv houden en zo voorkom je kosten voor inboedelbeslag en via loonbeslag valt er weinig tot niets te halen maar zijn ze wel even rustig. Scheelt jezelf ook spanni g want ook al lijkt van niet je bent er toch mee bezig

Geengeld

Ik heb een brief geschreven naar de deurwaarder met een zo goed mogelijke onderbouwing (dubbeldik) van de complete situatie. Dit heeft een positief gevolg gehad.

Ik heb ook een brief geschreven naar de opdrachtgever van de deurwaarder (incl. kopie toelating schuldhulpverlening): die heeft de deurwaarder geinstrueerd om niet verder in te vorderen. Kort daarop ontving ik het verzoek geen betalingen meer te verrichten.

Zoals vanzelfsprekend, als er binnenkort geen toelating volgt, wordt alles gewoon weer doorgezet, dan nog is er haast niets in te vorderen, gezien de hoogte van mijn inkomen, maar dan kunnen ze weer in actie komen.

Voor nu, tijdelijk rust.

(In principe is het een oninbare vordering. Mijn beslagvrije voet is 961, dus ze mogen waarschijnlijk niet eens invorderen. Maar dat kan ik niet met zekerheid aangeven, wellicht zit ik ernaast. Mijn gevoel geeft aan dat ze dat niet kunnen, omdat ik op dit moment al heel minimaal leef. Ik leef op budget en per uitgavesoort zit ik al redelijk strak. Er blijven slechts enkele tientjes per maand over).

chapter

Mooi nieuws. Ga wel gsm aan werk want dan lukt minnelijk vaker als vanuit bijstand en ook voor je toekomst. Neem aan dat je niet je leven wilt slijten in b8jstand maar vooruit wilt.

chapter

Was je nu uit mi bekijk gezet door voorwaarden of waar doelde je in eerdere post op. Heb je je nu aangemeld bij dezelfde instelling of zit je al verder in traject

marco

Je zit in de stabilisatiefase en dit is het moment om even op adem te komen, samen met je gezin. Maar ook om alles op een rijtje te zetten. Deze fases moet je goed doorlopen, want deze zijn eventueel van belang voor een WNSP. Ik hoop dat het minnelijke traject gaat lukken.
Marco en Bianca

Geengeld

Quote from: chapter on May 05, 2018, 01:22 PM
Mooi nieuws. Ga wel gsm aan werk want dan lukt minnelijk vaker als vanuit bijstand en ook voor je toekomst. Neem aan dat je niet je leven wilt slijten in b8jstand maar vooruit wilt.
Liever vooruit inderdaad, goed gezegd!  :) Ik zal door de sociale dienst naar werk worden begeleid, de training start binnenkort.

Quote from: chapter on May 05, 2018, 01:24 PM
Was je nu uit mi bekijk gezet door voorwaarden of waar doelde je in eerdere post op. Heb je je nu aangemeld bij dezelfde instelling of zit je al verder in traject
Nee, ik ben toegelaten, maar er kan nog geen regelingsfase worden opgestart. Daarvoor moeten eerst een paar zaken afgehandeld worden. Die staan in een plan van aanpak en dat heb ik in behandeling.

Even zien ... ja, deze vraag heb ik geplaatst uit nieuwsgierigheid. Stel, dat je onverhoopt en onbedoeld uit het traject wordt gezet, hoe komt het leven er dan uit te zien: https://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,50669.0.html. De bedoeling is uiteraard om er in te gaan (en de 3 jaar uit te blijven zitten). Echter, er zijn dermate veel voorwaarden aan verbonden, dat je ondanks alle goede bedoelingen eruit kan worden geplaatst.

Stel er gebeurt iets op je werk waardoor je inkomen onvoldoende is. Of wat er ook mag gebeuren (hopende dat alles soepel zal verlopen). Dus pure nieuwsgierigheid, ook, hoe het leven van andere mensen er dan uit komt te zien.

chapter

oke dan is duidelijk dacht je eigen situatie.
Het ligt maar eraan hoe je het ziet want zoveel voorwaarden zijn er niet. afdragen boven vtlb en solliciteren tot 36 uur of 40 uur als je geen beperking hebt waardoor je vrijgesteld bent.
je wordt er echt niet zomaar uit gezet maar dat gebeurd meer omdat de boel besodemieterd is. jeje niet houd bv aan je sollicitatie verplichting en weer overmatige schulden laat ontstaan.

ga ook zelf aan de slag banen liggen nu voor het oprapen!. laat je niet door de gemeente 6 maanden proef plaatsen maar neem je leven terug in eigen hand. Daarmee maak je je minnelijk ook sterker want met bijstand zeggen de schuldeisers vaak dat je je niet tot maximale hebt ingespannen om aan meer inkomen te komen en wordt minnelijk afgesloten

Incasso_deskundige

Het is overigens niet correct dat een deurwaarder het slot niet zou mogen forceren en de woning niet zou mogen betreden als de beslaglegging niet vooraf is aangekondigd. Wel is het zo dat in een dergelijk geval hij de kosten van de slotenmaker dan niet mag doorberekenen. In de praktijk zal een deurwaarder veelal eerst een “gewone” beslagpoging ondernemen zonder politie en slotenmaker.

Het enkele feit dat je meldt dat je geen waardevolle zaken bezit, staat een beslaglegging ook niet in de weg. De deurwaarder kan immers pas tijdens de beslaglegging controleren of deze stelling voldoende klopt. Als er inderdaad blijkt dat er geen waardevolle zaken in beslag te nemen zijn, is het wel zo dat de deurwaarder de verkoop hiervan dan niet mag doorzetten. Maar dit is natuurlijk altijd subjectief en dus ter belordeling van de beslagleggend deurwaarder.

Vroeger werden de sleutels van nieuwe sloten vaak bij het politiebureau bewaard, maar de politie heeft haar handen hier vanaf getrokken. In de praktijk liggen die sleutels nu dus meestal bij het deurwaarderskantoor. Daar kan de schuldenaar op vertoon van een legitimatiebewijs deze ophalen tijdens kantooruren. Overigens wordt bij een beslag vaak slechts een van de sloten geforceerd en kun je dus de andere deur gewoon met je eigen sleutel openen
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.