Schulden

Started by Voyager, Nov 14, 2017, 10:50 AM

Previous topic - Next topic

Voyager

Dit is een soort blog, mijmering...

5 jaar geleden heb ik mijn schulden afbetaald en sindsdien ben ik schuldenvrij een last van mijn schouders. Ik heb er ook ongeveer ruim 5 jaar over gedaan om mijn schuld van ruim 35.000 euro weg te werken.

Wat ik me afvraag is of ik in die ruim 5 jaar dat ik afbetaalde ook heb genoten van mijn leven. Het antwoord is neen. Ik heb niet genoten van het leven. In die ruim 5 jaar ben je alleen de schuld aan het afbouwen, je komt niet toe om je leven op te bouwen. Je leven opbouwen met schulden is denk ik wat ik miste waardoor ik die 5 jaar als verloren beschouw. De dag dat ik dit forum tegen kwam beschouw ik nu achteraf als een eye opener om toch te genieten van het leven ondanks schulden. De verhalen waren zeer herkenbaar, het begint allemmaal met:

Niets aan anders kunnen denken dan je schulden
Post niet openen
Schaamte naar vrienden en families
Ontkenningsgedrag dat je je schulden nog in eigen hand hebt
In bed blijven liggen
Futloos, nergens zin in
Geen overzicht van totale schulden

In kern woorden was dit mijn leven voordat ik de schulden ging afbetalen. Nog erger dan de 5 jaar dat ik aan het afbetalen was.

Tot de dag dat je tegen de muur staat en je wel met de billen bloot moet, bij mij was dit toen naar mijn zus toe. Mijn zus had me bij de hand genomen en me op budget gezet wat ik haar op sommige momenten tijdens die 5 jaar niet in dank afnam. Geen geld voor enige luxe. Tijdens de 5 jaar van afbetalen, realiseer ik me nu, had ik toch vrij veel gratis dingen kunnen doen zoals wandelen, lezen in bibliotheek etc. ik deed dat helaas niet. De reden was dat ik er niet van kon genieten, van niets eigenlijk. Ook contact maken met nieuwe mensen was out of the question, ik had geen cent te makken en wou niet vertellen dat ik schulden aan het afbetalen was.

Achteraf realiseer ik me nu dat met de afbouw van mijn schulden ik mijn leven weer aan het opbouwen was en daardoor zijn de 5 jaar van afbetalen zeker niet verloren. In positieve zin had ik in die 5 jaar een heel duidelijk doel in mijn leven om juist schuldenvrij te worden. Dat het gelukt is geeft me nu de luxe om hierover te schrijven en te mijmeren.

Wat ik wil zeggen is, bouw je schulden af, je bouwt je leven weer op hierdoor. Geniet ook tijdens je schulden van het leven.

Voyager

In mijn 1e verhaal hier op het forum had ik het over 40.000 euro schuld en blijkt dat ik 7 jaar heb gedaan om het af te betalen. :)

https://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,45876.msg51448.html#msg51448

Voyager

Sorry mijn geheugen is niet meer zo goed.