Is de betaling (rechts)geldig?

Started by guest3318, Oct 07, 2017, 02:31 PM

Previous topic - Next topic

guest3318

Ik heb een paar weken geleden een bedrag gestort aan een bedrijf, waarbij ik een ander (wel van hetzelfde bedrijf) rekeningnummer heb gebruikt voor de betaling dan waarop zij de betaling wilde hebben.

De overboeking is geaccepteerd en het is afgeschreven bij mij en is aangekomen bij hun.
Er is ook nooit sprake geweest van een terugstorting van het bedrijf terwijl in de omschrijving duidelijk staat waar de betaling voor is.

Echter kreeg ik gister een incassobureau op me dak die beweert dat er nooit een betaling is binnengekomen bij het bedrijf en het rekeningnummer dat ik ze laat zien is niet van het bedrijf is beweren ze (ook al kan ik aantonen dat dat wel zo is)

Mijn vraag is nu, is de betaling rechtsgeldig en heb ik op tijd aan mijn verplichting voldaan of heb ik pech en mag ik de kosten dubbel neertellen incl incassokosten?

De ironie is dat ik dan ook een incassotraject starten om mijn geld terug te vorderen van hetzelfde bedrijf dat nu geld bij me wil halen :P

jan

QuoteMijn vraag is nu, is de betaling rechtsgeldig en heb ik op tijd aan mijn verplichting voldaan of heb ik pech en mag ik de kosten dubbel neertellen incl incassokosten?

Je hebt betaald, welliswaar niet op hun rekening maar op een rekening die van het bedrijf is.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

guest3318

Quote from: jan on Oct 07, 2017, 04:05 PM
QuoteMijn vraag is nu, is de betaling rechtsgeldig en heb ik op tijd aan mijn verplichting voldaan of heb ik pech en mag ik de kosten dubbel neertellen incl incassokosten?

Je hebt betaald, welliswaar niet op hun rekening maar op een rekening die van het bedrijf is.

Dat is goed om te horen

Heb ze een mail gestuurd met het verzoek een schriftelijke verklaring van hun opdrachtgever te overleggen waarin staat dat het rekeningnummer niet van het bedrijf is.

Wellicht dat ze me dan wel met rust laten omdat ze dit nooit kunnen aanleveren ;D al betreft het hier wel Intrum die best vervelend is zover ik op internet lees.

Incasso_deskundige

Je moet je wel bedenken dat het hoogstwaarschijnlijk om een zogenaamde "brengschuld" gaat. Dat houdt in dat het jouw verantwoordelijkheid is dat de betaling tijdig en correct wordt verricht en dat voor de schuldeiser voldoende duidelijk is waar de betaling voor bedoeld is. Betaling op een ander bankrekeningnummer dan door de schuldeiser is voorgeschreven, kan dus een probleem opleveren als het bijvoorbeeld een (oude) 'slapende' rekening betreft die om die reden ook niet meer (veelvuldig) geraadpleegd wordt. Ben je er 100% zeker van dat de rekening van exact hetzelfde bedrijf is? Je kunt overigens niet aan het bedrijf vragen om te bewijzen dat de bankrekening niet op hun naam zou staan. Dat is immers door hen immers niet te bewijzen. In een eventuele procedure zul jij moeten aantonen dat de bankrekening wel op hun naam zou staan en dat kun je doen aan de hand van jouw bankafschrift waar de naam van de ontvanger op staat.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

guest3318

Quote from: Incasso_deskundige on Oct 09, 2017, 11:41 PM
Je moet je wel bedenken dat het hoogstwaarschijnlijk om een zogenaamde "brengschuld" gaat. Dat houdt in dat het jouw verantwoordelijkheid is dat de betaling tijdig en correct wordt verricht en dat voor de schuldeiser voldoende duidelijk is waar de betaling voor bedoeld is. Betaling op een ander bankrekeningnummer dan door de schuldeiser is voorgeschreven, kan dus een probleem opleveren als het bijvoorbeeld een (oude) 'slapende' rekening betreft die om die reden ook niet meer (veelvuldig) geraadpleegd wordt. Ben je er 100% zeker van dat de rekening van exact hetzelfde bedrijf is? Je kunt overigens niet aan het bedrijf vragen om te bewijzen dat de bankrekening niet op hun naam zou staan. Dat is immers door hen immers niet te bewijzen. In een eventuele procedure zul jij moeten aantonen dat de bankrekening wel op hun naam zou staan en dat kun je doen aan de hand van jouw bankafschrift waar de naam van de ontvanger op staat.

Ik ben er heel zeker van, omdat ze met meerdere rekeningnummers werken de een voor deze betaling de ander weer voor wat anders.

Alleen het nummer wat ik gebruikte staat zelfs op het nieuws, dus aan bewijs geen gebrek.
En heb de week ervoor ook een betaling naar datzelfde nummer verricht voor een andere betaling en die werd ook goedgekeurd

guest3318

Het incassobureau houd voet bij stuk dat het rekeningnummer niet van het bedrijf is. Het bedrijf heb ik gebeld en die zegt dat ze geen uitspraken mogen doen. Maar het mailadres waarvan ik deze mail met het rekeningnummer kreeg word niet ontkend.

Moet ik nu alsnog betalen met incassokosten en het eerder betaalde bedrag terugvorderen of hoe werkt dat?
Want mijn bank vraagt bijna de helt van het bedrag aan onkosten om de betaling terug te halen beetje veel lijkt mij

Schuldregeling

Quote from: Frederike on Oct 24, 2017, 01:19 PM
Quote from: Youss on Oct 24, 2017, 12:52 PM
Het incassobureau houd voet bij stuk dat het rekeningnummer niet van het bedrijf is. Het bedrijf heb ik gebeld en die zegt dat ze geen uitspraken mogen doen. Maar het mailadres waarvan ik deze mail met het rekeningnummer kreeg word niet ontkend.

Moet ik nu alsnog betalen met incassokosten en het eerder betaalde bedrag terugvorderen of hoe werkt dat?
Want mijn bank vraagt bijna de helt van het bedrag aan onkosten om de betaling terug te halen beetje veel lijkt mij

Gooit twee -t's omhoog en zegt niet doen. Bij elke Nederlandse kantonrechter hebben ze geen enkele poot om op te staan.

Frederike

Dat is niet waar.

Neem contact op met de ontvanger van het geld en vraag om het terug te sturen. Als het om een bedrijf gaat zal dit niet heel moeilijk zijn. Het is een voor jouw bekend rekeningnummer dus je moet ook hun contact gegevens hebben. Misschien hebben ze het wel met iets anders verrekend.