VTLB en correctie woonlasten

Started by robert1969, Aug 01, 2017, 11:53 PM

Previous topic - Next topic

robert1969

Situatie: schuldhulpverlening aangevraagd en toegewezen.
Mijn dossier wordt nu "overgedragen voor een schuldregeling".  Als ik het goed begrepen heb, wordt weldra dus het minnelijk traject opgestart.
Er is echter 1 punt waar ik graag advies over zou willen hebben. De gemeente heeft een VTLB berekent die bijna 10% lager ligt dan wat ik zelf berekend had. Forse domper natuurlijk, het verschil zit er in dat ik de optie "extra correctie woonlasten" meegenomen had in de berekening (staat standaard aangevinkt in de calculator). 
Gemeente is van mening dat ik daar geen recht op heb. In hun ogen is het alleen voor "extreme gevallen" en zou het geen zin hebben om daarmee een minnelijke schikking proberen te krijgen omdat de schuldeisers de calculaties ook kunnen maken en er niet mee akkoord zouden gaan.....

In mijn beleving (of ijdele hoop) zouden we wel moeten proberen het er door te krijgen.
Mijn huur is â,¬800,- p/maand wat meer dan 50% v/h VTLB is. Als ik die extra correctie woonlasten zou kunnen krijgen, is verhuizen niet nodig. Zonder die correctie zou ik moeten verhuizen, maar ik heb dus geen financiën om de basis inrichtingskosten van een nieuwe woning te dragen.

Zit ik nou helemaal verkeerd met mijn gedachten dat het best reëel is om die extra correctie wel voor te stellen? Al is het maar tijdelijk totdat ik een goedkopere woning heb gevonden? 
Wat zou ik hier voor mogelijkheden hebben?

Schuldregeling

Wat is je inkomstenbron? Misschien heb je wel recht op woonkostentoeslag vanuit de bijzondere bijstand.

robert1969

Ik heb gewoon een vast inkomen en geen recht op toeslagen

Frederike

Stel je vraag aan  Maickel  van Bewindvoerders.net 

http://www.hotforum.nl/forum/schulden/nieuw-onderwerp/

Hij weet alles maar dan ook alles van  de VTLB calculator