Schulden

Started by Joost, Jul 27, 2017, 07:10 PM

Previous topic - Next topic

Joost

Ik wil mij even voorstellen, ik ben Joost en samen met mijn vriendin heb ik een aardig schuld opgebouwd. Inmiddels bedraagt deze 19035 euro. Door het verlies aan inkomen (ziekte partner) is onze schuld aan het oplopen. Ik neem nu geld op van doorlopend krediet om nu de huur, afbetalingen verzekering te kunnen blijven betalen. Er is nu een gat van 400 euro tussen uitgaven en inkomen. Inmiddels begin ik het maximum van het limiet te bereiken en dan. Wij kunnen onze hoofd in de grond stoppen, maar het moment dat wij bepaalde zaken niet meer kunnen betalen komt steeds dichter bij.

Ik wil hulp zoeken, de vraag is kom ik voor hulp in aanmerking en kunnen wij zomaar ons aan melden  voor de WNSP. Als ik het goed begrijp moeten wij eerst het minnelijke traject in. Hoe gaat nu dit allemaal lopen?

jan

Welkom Joost,

Zo te lezen is het 5 voor 12 voor jullie. Heb je alle kosten en inkomsten in beeld gebracht en heb je al contact gezocht met de gemeente?
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Smile

Joost,  maak een  overzicht  van al je schulden , ook n overzicht  van je inkomen en uitgaven zodat  het voor iedereen duidelijk is  hoe  het ervoor staat  en zo heeft  de helpende instantie minder werk dit eerst uit te zoeken en kan het  iets  sneller in werking worden gezet . Ga niet naar een of ander buro ! Ga naar  de gemeente  waarin jullie  wonen en vraag daar om  hulp, zij  gaan bekijken hoe je  het best  geholpen kunt  worden.Je moet  en kunt niet blijven lenen  dat kost alleen maar meer geld en  torenhoge  rentes ... DOEN !   en heel veel  succes  , groet Smile  :)

Joost

Bedankt voor jullie berichten, ik heb ziek thuis, omdat ik slecht geslapen heb, met de gedachte dat wij op termijn ons huis zouden verliezen. Ik heb vanmorgen de gemeente gebeld om een afspraak te maken. I.v.m. de vakantieperiode kunnen wij hier pas over 3 weken terecht. Inmiddels zijn wij begonnen om alles overzicht te maken. Alles in stappeltjes en alle uitgaven en rekeningen op een hoop.

Smile

Joost ,  goed dat je   al  contact  gezocht hebt  en ja .... het is idd vakantietijd  hoe vervelend dat nu is  voor jullie. Nu kun je  eerst  even uitzieken, op rust proberen te komen  en  binnen  drie weken zorgen dat je alles netjes  uitgezocht en gesorteerd hebt. Direct na  de vakantie  opnieuw  bellen zodat er een afspraak  vastgezet wordt, succes ! Groet, Smile :)

Joost

De nood is hoog en het wachten duurt duurt heel lang. Ik weet dat wij nu moeten beginnen, maar dit valt niet mee. Ik weet ook niet wat ik verwachten kan van de gemeente.

marco

Joost, stap voor stap, eerst inzicht hebben, dit scheelt als je binnen stapt bij de schulphulpverlening. En als blijkt dat je hele dure abonnementen hebt, kun je al beginnen deze stop te zetten.
Marco en Bianca

Joost

Bedankt voor jullie reactie en ik ben blij dat er zo'n forum is waar je met je vragen terecht kan.

Joost

Wij hebben op dinsdag 22 augustus een intake gesprek bij de gemeente. Wij hebben niet stil gezeten en hebben thuis schoonschip gemaakt. Wij hebben al onze overtollige spullen via marktplaats verkocht, je krijgt er niet veel voor, maar nu is elke euro meegenomen. Wij hebben ook al onze abonnementen onder het vergrootglas genomen en wij hebben onze internetsnelheid omlaag gebracht en telefoonabonnementen vervangen door een sim only. Het boodschappenbudget hebben wij ook drastisch omlaag gebracht. Het resultaat is dat wij nu maar maandelijks een tekort hebben van â,¬50. Hier moeten wij ook uitzien te komen. Wij hebben ook alle uitgaven en inkomsten verzameld en deze zijn nu aan het bekijken. Het is een lange weg te gaan, maar ik begin al lichtpuntjes te zien.

jan

Dit is het begin, misschien als alle schulden in kaart zijn gebracht, kunnen ze schulden in één lening onderbrengen, dit scheelt kosten.
Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Marjan12

Ik had al mijn schulden samengebracht in één lening. Met de bestedingsruimte op mijn doorlopend krediet heb ik de roodstand en mijn creditcards afgelost. Daarna ben ik begonnen om het doorlopend krediet af te lossen. Toen alles op één krediet stond hield ik ook meer geld over per maand. Wat ik ook heb gedaan, was alles inzichtelijk te maken waar het geld bleef.

Joost

Ik heb geen creditcards, wel een roodstand en een doorlopend krediet. Het doorlopende krediet is 2% aflossing per maand met een rente van 7,6. Zonder deze lening zouden wij geld overhouden. Als wij elke keer opnemen dan komen wij nooit van deze lening af.

jan

Joost, kijk waar je nog meer op kunt bezuinigen, zoals boodschappen, alcohol en roken. Uit alcohol en roken kun je makkelijk 50 euro halen.

Met hoeveel mensen zijn jullie thuis en wat is de leeftijd. En niet te vergeten wat is het boodschappen budget voor een week.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

Joost

Alleen ik rook en wij drinken +/- 12 flesjes bier en  fles wijn per week. Voor boodschappen incl rookwaar en drinken geven wij tussen de 120 en 140 euro uit per week. Ons gezin bestaat uit 2 volwassen en 2 kinderen ( 12 en 9 jaar)

Katniss

Probeer het eens met 100 euro per week te doen. In principe moet dat te doen zijn met jullie gezinssamenstelling. Wat Jan al aangeeft is het makkelijk te bezuinigen op alcohol en roken.

Dat zou namelijk inhouden dat je ongeveer 100,- per maand aan iets anders kunt uitgeven. Daarmee kun je dus die 50,- mee opvangen, maar ook 50,- per maand sparen voor onvoorziene uitgaven. Dat laatste is ook heel belangrijk, daarmee kun je namelijk voorkomen dat er nieuwe schulden bij komen.

Ik heb een weekbudget, maar daarnaast ook een maandbedrag voor aanbiedingen. Op die manier heb ik de mogelijkheid om wat meer te kopen als het in de aanbieding is.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.