Besparen op boodschappen

Started by equestrian, May 10, 2017, 12:55 PM

Previous topic - Next topic

equestrian

Omdat wij straks (waarschijnlijk) in de wsnp komen ben ik op zoek naar heel veel informatie over het besparen op de eerste levensbehoeften.

Heb er al veel over gelezen op het forum maar dat waren meest oude posts.

Ik ben nu nog wel enkele vragen:
- wat is nu echt de goedkoopste winkel voor de boodschappen? (en dan uit ervaring en niet de verkooppraatjes van winkels  ;) )
- wel of geen koop zegels van de jumbo/ah of wat voor winkel dan ook?
- maken jullie wel eens zelf wasmiddel en wasverzachter?
- hoe besparen jullie op de dagelijkse eerste levensbehoeften? brood aan het eind van de dag kopen op de markt, alle folders uitpluizen en kijken naar aanbiedingen etc etc

Tot op dit moment heb ik nog geen idee wat ons weekgeld zal worden maar ik wil voor mijzelf wel alvast starten met het doen van goedkoop boodschappen en zodoende alvast beginnen met besparen.

Katniss

Mijn ervaring is dat er niet echt een supermarkt aan te wijzen is als: de goedkoopste. Het budgetmerk van de AH is met veel producten goedkoper dan bijvoorbeeld de Lidl, maar de Lidl heeft weer producten die de AH niet in zijn budgetlijn heeft. Voor mij werkt het om elke week de aanbiedingen na te pluizen en van de dingen die ik veel gebruik wat meer te kopen. Dat kan omdat ik altijd al dingen op voorraad had.

Ik neem zeer zeker koopzegels, maar dat zal ook afhangen van of je het kunt missen. Het is toch 10% van je bedrag aan boodschappen.

Naast de supermarkt, bezoek ik ook graag de markt. De prijzen liggen daar toch lager en als je aan het einde van de dag gaat, kun je vaak nog extra voordelig uitkomen.

Uiteindelijk is het altijd zoeken naar wat voor jullie werkt. Ik maak veel dingen zelf, zoals groentemixen, maar ook Naanbrood en kruidenmixen. Wij eten namelijk graag 'over de grens'. Dingen zoals Indiaans, Marokkaans maar ook Aziatisch. Door bij een Turkse supermarkt de kruiden te kopen (veel goedkoper dan de supermarkt), maar ook door zelf kruidenpasta's te maken, maak ik ook twee keer per week een vegetarische maaltijd waarvan iedereen smult, zelfs de moeilijke groente eters. Het is wonderlijk wat je dan aan lekkere avond maaltijd onder de 4,- voor 4/5 personen op tafel kunt zetten.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

op de fiets

Ik doe zelf altijd boodschappen bij de ah. Die is hier het goedkoopst als je het goedkope merk neemt. Verder zijn de vlees en groente aanbiedingen leidend voor wat ik eet. 1 maal per week boodschappen doen met een lijst voor eten voor de hele week mee.
In praktijk komt het bij mij er opneer dat ik ook geen fris,koek, snoep etc haal. Met 2 kinderen lukt het om voor 50e per week rond te komen en dan wat over is gebruiken om eens iets te halen om onszelf te verwennen.
Ook feesten al weken van te voren voor inslaan, zo is het elke keer een beetje en niet een grote uitgave.
Pin 1 keer per week en verder geen geld op zak helpt ook om niets uit te geven. Ik pin trouwens 70e en leg de 20 steeds opzij voor overblijf, schoolreisjes en dat soort uitgaves. Nooit stress daarvoor op deze manier.
Vooral als je nu nog meer ruimte hebt zou ik je aanraden wat ruimer te pinnen en cash thuis te bewaren. Zo heb je voor onvoorziene uitgave een spaarpotje die zo aan te spreken is.

richard2000

Je kunt op groenten enorm besparen door te kiezen voor groenten die lang goed blijven. Die zijn ook vaak goedkoop ook. Wortelen bijvoorbeeld. En ja: je zult creatief moeten zijn met recepten! Het helpt ook alle uitgaven op de kassabon bij te gaan houden. Dan krijg je na een maand een groot overzicht per product en dan kun je nogal es schrikken.

burningspirit

Van nature ben ik niet zo'n keukenprinses. Maar door op internet naar recepten te zoeken heb ik in de loop der jaren veel geleerd. Tegenwoordig zijn mijn (voorraad) kasten, de vriezer en de koelkast erg overzichtelijk. Van basisproducten zoals bouillon, meel, vlees, pasta en groenten (in blik, pot of diepvries) heb ik altijd iets in huis. Ook aardappelen, eieren, kaas. Zo koop ik dan alleen nog een paar kleine dingetjes om de maaltijd te completeren. Oefening baart kunst.
iedereen moet het zelf weten natuurlijk, maar ik ben een poosje geleden begonnen koopzegels te kopen. Het bevalt me erg goed. het is voor mij een soort spaarpotje waaruit ik alleen put als ik echt even geen cent meer heb. Inderdaad ongeveer 10% extra uitgaaf, maar dat merk ik nauwelijks. behalve dan als ik echt even niks heb, dan koop ik ze niet. Toch altijd een paar euro extra bij inwisselen van de spaarkaart!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Smile

hallo  :)  ja  ik  koop ook zoveel mogelijk  uit de reclame , plus  diepvriesgroente  als de verse te duur is. Oook ik spaar  de koopzegeltjes  en  gebruik  ze meestal om iets  leuks van te doen  en na de zomer  spaar ik ze  voor  Kerst boodschappen . Vaak kook ik voor  2 dagen en  s  zomers  vooral veel maaltijdsalades , lekker  , voedzaam  niet  duur , flesje  rose  erbij , stokbroodje   en dan lekker  buiten eten  , gezellig en niet duur . Succes  allen , fijn weekend   ;)   Groet, Smile.

jan

Keep it very simpel :) Wij kopen alles in bulk, zoals wasmiddelen in de reclame en veel douche artikelen bij de action. Niet roken en geen frisdranken. Vooral letten op aanbiedingen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

flits

ik maak elke week een lijstje van wat ik echt nodig heb en altijd om de bonnen vragen
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

equestrian

Iedereen enorm bedankt voor de reacties.

Het heeft een paar uurtjes gekost maar ik heb eens even wat prijzen vergeleken van de eigen merken van de jumbo en de ah. (dat is het voordeel van een online boodschappen lijstje haha)
Hieruit bleek (voor ons in ieder geval) dat de eigen merken van jumbo over het algemeen goedkoper zijn.
Helaas heeft de lidl niet de mogelijkheid om online boodschappen te doen. Daarom maar een excel bestand aangemaakt waarin ik de boodschappen vanaf de kassabon overneem en zo op den duur een verschil kan maken tussen deze 3 winkels. (de bonnen neem ik vanaf nu dus ook altijd mee)
Het zal nooit om gigantisch grote bedragen gaan maar elke â,¬ is er één

Mbt het wassen heb ik dankzij diverse sites geleerd dat het goedkoper is om zelf wasmiddel en wasverzachter te maken.

Daarnaast wil ik nu eerst een week lange alle meterstanden opschrijven op hetzelfde moment van de dag. Ook daar eens kijken waar er bespaard kan worden.

Op dit moment heb ik nog geen enkel idee wat wij aan leefgeld zouden kunnen krijgen per week. Ik heb ook geen idee hoe ik dat zou kunnen uitrekenen.

Wel een nadeel is dat juist nu er een paar belangrijke zaken aangekocht moeten worden zoals 2 broeken voor mijn man, ik moet helaas ook een paar goed passende bh's (veel afgevallen laatste weken). Moeten wij zoiets aangeven bij de persoon van het gkb die ons helpt? We zitten nog in voortraject waarin we de papieren moeten invullen maar de machtigingen om het loon binnen te laten komen op de rekening van het gkb zitten daar ook bij. Vanaf de komende betaling (eind volgende week) gaat alles naar het gkb. Sparen voor de wat grotere uitgaven was dus nog niet mogelijk.

Marjan12

Ik spaar de was op en ik was alleen als ik een volle machine heb en de was drogen doe ik buiten. Kleding dat één keer is gedragen gaat weer in de kast.

peter

Op sommige dingen kun je niet bezuinigen. Je moet goed eten, anders krijg je weer andere gezondheidsklachten. Ik ben ervaringsdeskundige. Wij ook de verkeerde keuze gemaakt met voeding, zorg dat de basis goed is en koop vooral geen koek, snoep, chips of cola. Een flesje spa rood met bubbels is ook lekker. Stel een budget vast en wasmiddel bij de Lidl of de aldi of het merk perfect is ook goed. Laat je vooral niet gek maken.

Peter
Administrator Forum

Smile

Beste Peter :)  bezuinigen op het eten  doen we  ook niet  , ik let wel op wat  we eten en probeer   zo goedkoop mogelijk  maaltijden te  maken en dat lukt best aardig. We  eten iedere dag  een warme  maaltijd  met vlees/ vis  en verse groente  , tevens   veel  maaltijdsalades die goed gevuld zijn , stokbroodje  erbij  heerlijk en  echt niet duur. Tevens  iedere  dag  n stuk  vers  fruit, snoep en frisdrank heel weinig, liever  kraan water en gezond  :-))   Fijne  dag allemaal , groet Smile ;)