Verandering reiskostenforfait

Started by ollie bollie, Aug 22, 2017, 04:53 PM

Previous topic - Next topic

ollie bollie

Goedemiddag allen,

Ik kreeg vandaag de vraag van mijn bewindvoerder van de wsnp hoeveel de afstand is van mijn huis naar mijn werk. Op dat moment gaan de alarmbellen weer rinkelen, aangezien zo'n vraag vaak gevolgd wordt door verlaging van het vtlb. En jawel hoor.... Ik heb het even opgezocht en kom dan het volgende tegen:

Autokostenforfait

Voor de reiskosten geldt als uitgangspunt dat elke reiskostenvergoeding wordt aangemerkt als inkomen. En de daadwerkelijke en noodzakelijke reiskosten op verzoek â€" en na goedkeuring door de rechter-commissaris â€" als correctiepost in het nominaal bedrag kunnen worden ingevoerd.

Uit onderzoeken van het Nibud blijkt dat de gemiddelde autokosten  in vergelijking met eerdere versies van het rapport inmiddels lager zijn geworden door de komst van kleinere en zuinigere auto’s. Bij het huidige forfait van 10.000 kilometer per jaar zou dit nu neerkomen op een correctiebedrag van â,¬ 231,00 per maand.

De werkgroep Vtlb heeft daarnaast geconstateerd dat het regelmatig voorkomt dat sanieten toestemming hebben om de auto te behouden terwijl zij relatief weinig kilometers rijden, in ieder geval minder dan 10.000 kilometer. Toch wordt dan een hoge (standaard)correctie toegepast.

Allemaal leuk en aardig, maar de meeste sanieten kunnen geen nieuwe zuinige en kleinere auto betalen. Oftewel, mijn kosten blijven hetzelfde, maar toch wordt mijn vtlb aanzienlijk verlaagd. Terwijl ik toch mijn auto nodig heb voor mijn werk.

Is hier wat tegen te doen?
Carpe diem!

jan

Ja, als ze dit je willen opleggen, moet je de dialoog aangaan met de bewindvoerder.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

gewoon

Zou ook een gesprek aangaan hier over, dat het Nibud dit heeft uit gerekend is mooi,  en kunnen ze bedenken bij nieuwe trajecten die op handen zijn en dan moet er nog bij genuanceerd worden  worden dat
deze berekende daling  landelijk is,  en de mensen die zuinig moeten zijn of met schulden zitten beslist achter deze trend aan sukkelen.

Misschien Olie Bollie  moet ik morgen maar eens zo,n peperduur,  zuinig nieuw autootje gaan kopen zodat het de laatste druppel is voor Den Haag en met een correctie komt op de belasting om precies evenveel te verdienen aan mij,  op dat litertje wat ik tank en het Nibud mag gaan her berekenen.

Veel goeds