Incassoburea wil informatie financiën partner

Started by Assebassie, Apr 18, 2017, 10:50 PM

Previous topic - Next topic

Assebassie

Dag beste mensen,

Ik heb wat vragen. Mijn partner is sinds een jaar of twee bij mij ingetrokken. Het huis, de hypotheek en inboedel zijn van mij. Ik heb enorm m'n best moeten doen om te behouden wat ik heb. Bedrijf kwijt door de crisis in 2009, uit nood schoonmaakster geworden, nooit een vaste baan meer gevonden, inmiddels afgekeurd, lichamelijk en geestelijk kapot,schulden opgelopen die ik met de grootste moeite heb afbetaald en nu eindelijk voor het eerst sinds lange lange tijd mede met hulp van mijn lieve partner alles weer op een rijtje. Komt er ineens een brief binnen van Lindorff met het verzoek of mijn partner een inkomsten en uitgaven formulier wil invullen om te kijken of hij meer kan aflossen. Daar heb ik natuurlijk problemen mee. Ik ben zo kapot dat ik jullie niet kan uitleggen hoe erg ik er aantoe ben. Geen diploma's , altijd hard gewerkt en weinig verdiend en nu met een inkomen van 700 euro moet ik het zien te redden. Dat doe ik door te delen. Mijn tante huurt het voorste huis en wij wonen in de schuur. Klinkt zielig, maar het is een mooie situatie. Ook mijn partner is afgekeurd en heeft zo'n 700 in de maand.

We wonen dus samen, maar het huis en inboedel zijn van mij. Hij heeft in 2013 een afspraak gemaakt met Lindorff om â,¬50 per maand over te maken op wat toen zijn ondernemersrekening was. Inmiddels is deze geblokkeerd en ik vind het erg vreemd dat hij dat moet aflossen op de ondernemersrekening en niet aan Lindorff zelf. Lindorff stelt dat er nu sprake is van een huishouden en ze daarom graag zien dat hij meer afbetaald. Er word nergens aangegeven om welk bedrag het gaat en welke kosten zij in rekening brengen. Het gaat om ongeveer â,¬20.000. Ook hebben ze hem in 2013 een voorstel gedaan deze te verlagen naar 17.000 als hij het bedrag ineens zou aflossen.

Ik weet nu dat ik beter geen telefoonnummer kan geven en dat zij verplicht zijn bekend te maken om welk bedrag het gaat.

Mijn vraag is: ben ik verplicht informatie over mezelf te geven en mee te betalen? Ik wil trouwens best graag meebetalen , maar ga dat natuurlijk niet zomaar melden. Ik weet inmiddels dat ze enorm onredelijk kunnen zijn. Maakt hun niet uit hoe redelijk je bent.

Ik hoop dat iemand ons kan helpen op dit forum en ik weer rustig kan worden.

Vriendelijke groet...

ollie bollie

Als eerste kan je je beslagvrije voet gaan berekenen. Wanneer jullie beiden maar 700 per maand ontvangen, ben ik er vrij zeker van, dat jullie onder de beslagvrije voet gaan zitten. Dan wordt het al heel lastig voor ze. https://www.kbvg.nl/4099/ik-heb-schulden/beslagvrije-voet.html Spullen van jou kunnen ze sowieso al niet in beslag nemen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Vaak heeft lindorf zijn papieren ook niet in orde, maar dat kan je beter even aan sacred-four hier op het podium voorleggen. vRaag me ook af of die 50 euro nu ook wel rechtmatig zijn. Aangezien je partner maar 700 per maand ontvangt, lijkt het me dat hij nu al onder de beslagvrije voet zit.
Carpe diem!

Assebassie

Dag Ollebollie,

Ik begrijp het verhaal van de beslagvrije voet. Het probleem is dat ik nog wat andere inkomsten uit de verhuur  aan mijn tante en nu ze aan mijn vriend vragen of ik mijn inkomsten aan hun wil opgeven ze de centjes die ik nu wel overhoud dus gewoon willen afpakken. Ze vragen om mijn inkomstenbelasting aan hun te sturen. Ben ik daartoe verplicht?!
Hoe ga ik sacret-four hier vinden?

Bedankt voor je reactie.

ollie bollie

In dat geval lijkt mij schuldsanering een betere optie. Dat kan hij aanvragen, zonder dat jij er in terecht komt. Maar dat zou ik alleen doen, wanneer Lindorff ook echt recht heeft op de vordering. 50 of 100 euro aflossen op 20000 euro is natuurlijk een uitzichtloze situatie. Na een schuldsanering ben je er in 3 jaar vanaf. Ikzelf zit ook in de schuldsanering, maar mijn vriendin niet.

Sacred-four zal zelf wel reageren hier, heb ik het vermoeden. Aangezien Lindorff als een rode lap op een stier werkt hahaha. ;)
Carpe diem!

ollie bollie

Bron: Jurofoon

"Een deurwaarder vraagt om deze gegevens zodat hij de voor jou geldende beslagvrije voet correct kan berekenen. Als je deze informatie niet geeft, dan heeft dit over het algemeen negatieve gevolgen voor je.

Verstrek je bijvoorbeeld geen gegevens over je partner, dan mag de beslagvrije voet gehalveerd worden. Als alleenstaande (ouder) tussen 21 en 65 jaar heeft het niet verstrekken van de gevraagde informatie tot gevolg dat de deurwaarder uit mag gaan van het laagste basisbedrag. Dit betekent dat je minder inkomen zal overhouden dan waar je eigenlijk recht op hebt."

De vraag is hier echter, of Lindorff wel rechtmatig handelt. Is de vordering terecht? Is er een vonnis? Is er een akte van cessie? En vragen zij niet teveel aflossing per maand?
Carpe diem!

gewoon

Ha Assebassie

Als ik het goed begrijp werk je nu als schoonmaker mogelijk als ZZPer vermoed ik maar gezien die E 700,-- waar je overschrijft zal je inkomsten belasting na aftrek toch nihil zijn.

En die E 20.000,-- weet je hoeveel het bedrag is met E 50,-- betaalt je man dus E 600,-- per jaar en als het een lening is van 6% is de rente al  E 1200,--

Zou voor dat je wat gaat belooft en niet BELLEN natuurlijk je man alle papieren laten opvragen er kloppen een paar dingen niet volgens mij.

Assebassie

Dag gewoon en Ollebollie,

Ik ben inmiddels goed opweg geholpen door Sacret four. Met dank voor de tip van Ollebollie. Bedankt voor jullie moeite. Ik beloof jullie dat ik verslag zal doen van de gang van zaken. ✌🏻