Vraagje schone lei met slotuitdeling

Started by ES, Aug 22, 2011, 01:58 PM

Previous topic - Next topic

ES

Goedemiddag,

Per 16 augustus heb ik de schone lei met uitdeling, ben hier natuurlijk heel erg blij mee.
Maar na vanochtend contact te hebben gehad met mijn bewindvoerder zit ik toch nog met een onbeantwoorde vraag.
Nadat de slotuitdelingslijst naar de rechtbank was gestuurd is er nog een fiks bedrag door de belasting naar de boedelrekening gestort.
Dit geld zat dus niet bij de slotuitdeling, mijn bewindvoerder vertelde dat hiervoor alsnog een beschikking is aangevraagd bij de rechtbank om dit uit te mogen betalen aan de schuldeisers.
Maar hoe kom ik hier achter dat dit daadwerkelijk word uitbetaald aan de schuldeisers?
Krijg ik dat zwart op wit? Krijg ik sowieso iets zwart op wit dat de sanering nu echt helemaal definitief is met slotuitdeling en al?
En hoe kan het dat ik teveel heb afgedragen aan de boedel (gering bedrag)wat ik dan terug  gestort krijg, maar gaat de belastingteruggave wel weer in de boedel? Snap er de ballen niet van, misschien dat hier iemand is die mij een antwoord kan geven?

peter

Es,

Ten eerste gefeliciteerd met de schone lei.

QuoteNadat de slotuitdelingslijst naar de rechtbank was gestuurd is er nog een fiks bedrag door de belasting naar de boedelrekening gestort.

Het geld wat in dee boedelpot word verdeeld onder de eisers en daarna word de boel afgesloten. Het restantbedrag aan schulden wat niet uitgekeerd kan worden aan de schuldeisers wordt dan kwijtgescholden. Ook als deze deels of geheel niet betaald zijn.

De belastingteruggave is geld wat je terug krijgt van de belastingdienst over afgelopen jaar. De bewindvoerder gaat ervanuit dat dit geld is verdiend toen je onder de WNSP viel. De bewindvoerder heeft hiervoor een beschikking aangevraagd bij de rechtbank. Deze beschikking is door jou gewoon op te vragen. De bewindvoerder zal dit geld ook moeten verantwoorden. Dus dit kun je zwart op wit van de bewindvoerder krijgen.

Wanneer blijkt dat er "te veel " in de boedel zit dan krijg je terug.
Peter
Administrator Forum

ES

Dankjewel!! en Dankjewel voor je reactie.
Waar kan ik die beschikking opvragen dan?

sacredfour

Sorry Peter als ik het verkeerd heb, ik ben hier geen expert in, en ik verwacht ook dat jij me verbeterd als ik het verkeerd heb, maar is deze bewindsvoeder geen asshole!! >:( Dit opnieuw indienen had niet gehoeven, een schone lei is een schone lei! Dit geld zou een mooi startkapitaal kunnen zijn!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

peter

Een bewindvoerder heeft als taak zoveel mogelijk geld vrij te maken voor de schuldeisers. De bewindvoerder behartigd in eerste instantie de belangen van de schuldeisers.

De bewindvoerder moet bij de (rechter-commissaris) rechtbank hiervoor een beschikking vragen. De rechter geeft hier een oordeel over. De beschikking is op te vragen via de griffier van de rachtbank. De rechter-commissaris houdt toezicht op de bewindvoerder. De juridische taken zijn geregeld in de Faillissementwet.

Een schuldsaneringsregeling eindigt in de meeste zaken niet op het moment dat de rechtspraak een uitpraak heeft gedaan over het wel/niet verlenen van een schone lei.

Ndat de eindzitting heeft plaatsgevonden, moet de bewindvoerder een slotuitdelingslijst samenstellen. Deze lijst wordt ter goedkeuring ingediend bij de rechter-commissaris en vervolgens ter goedkeuring ingediend bij de rechter-commisarers. Nadat deze lijst tien dagen er inzage heeft gelegen en er geen verzet is aangetekend tegen deze lijst door de schuldeisers is deze lijst verbindend en eindigd de schuldsaneringsregeling. De bewindvoeder kan in deze 10 dagen de slotuitdelingslijst wijzigen. Vergeet niet, hij vertegenwoordigd in eerste instantie de schuldeisers.

Daarna zal de bewindvoerder de bedragen aan de schuldeiser uitkeren en verantwoording afleggen aan de rechtercommissaris.

Peter
Administrator Forum

sacredfour

Ok Peter, maar je begrijpt mijn gevoelens wel denk ik, had die teruggave belasting maar een maandje later gekomen voor Es, na 3 jaar schuldsanering kan je wel een meevallertje gebruiken.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

peter

Peter
Administrator Forum

ES

Het had idd een mooi startkapitaal geweest!  :-[

Maar Peter naar mijn weten is in die 10 dagen de slotuitdelingslijst niet gewijzigd.
De lijst is bindend verklaard, maar in het totaalbedrag wat onder de schuldeisers verdeeld word is de belastingteruggave niet verwerkt. Zij geeft aan dat er een aparte beschikking voor is aangevraagd.
Misschien dat ik je nu weer verkeerd begrijp hoor....maar dus na die 10 dagen kan de bewindvoerder de lijst niet meer aanpassen? Of mogen ze achteraf de belastingteruggave alsnog verdelen onder de eisers?
Ik ben even de weg kwijt haha

peter

Conform de literatuur mag de bewindvoerder deze lijst niet meer wijzigen na 10 dagen. Wanneer is de uitspraak geweest van de WNSP en wanneer is de  slotuitdelingslijst vastgesteld?
Peter
Administrator Forum

ES

19-08-2011      einde schuldsanering met uitdeling en met schone lei op 16 augustus 2011
01-07-2011    neerlegging slotuitdelingslijst vanaf 04 augustus 2011
01-02-2011      be

Dick

Neem contact op met de griffie van de rechtbank, deze weet hoe en waar deze slotuitdeling kan worden verkregen.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

marco

De bewindvoerder werkt dus duidelijk voor de schuldeisers. Na drie WNSP zou met de teruggave van de belastingdienst een leuke buffer hebben om je leven weer op te pakken.
Marco en Bianca

Jorieke

Ik heb destijds gewoon een overzicht gekregen van mijn bewindvoerder, nadat de boedelrekening verdeeld was over de schuldeisers.
Op het overzicht stond precies wat ik 3 jaar lang op de boedelrekening gestort had (inclusief teruggaven van de belastingdienst) en welke bedragen er uitgekeerd waren aan de schuldeisers.
Met zo'n overzicht kan je precies zien of de belastingteruggave meegegaan is in de uitbetalingen.

Je kan het beste even contact opnemen met je bewindvoerder en vragen om een uitdraai. Dat is helemaal niet gek om dat te vragen.
Die van mij heeft er vorige week nog eentje uitgeprint voor me, omdat ik niet zeker meer wist of

timba

heb nu op het moment precies het zelfde wie kan mij verder helpen

jan

Neem contact met je bewindvoerder en leg hem of haar je vraag voor. Dit is normale vraag ;)
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator