Santander

Started by alex77, Mar 16, 2017, 02:16 PM

Previous topic - Next topic

alex77

Ik heb in  2008 een doorlopende lening afgesloten bij santander. met 14% rente. mijn vraag is dit legaal om zo een hoge rente te vragen bij elke afbetaling

sacredfour

Ja, in 2008 was het maximum dat de bank mocht vragen 18%.
Wat is de rente die je nu betaalt?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

alex77

Dit staat op me transactieoverzicht

21 JAN 17 (Debet) rente 14.0% en JKP 14.0% dus van de 70 euro die ik aflos is 26.20 euro rente
Kan ik hier iets aan doen of maar accepteren

Incasso_deskundige

De site meldt:

Als u een lening afsluit, betaalt u rente. Dat is de totale kredietvergoeding die een kredietverstrekker, bijvoorbeeld een bank, aan u berekent. De maximale jaarlijkse kredietvergoeding is 12% plus de wettelijke rente. De wettelijke rente in 2017 is 2%. De maximale kredietvergoeding is daarmee 14% per jaar.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Incasso_deskundige

Je betaalt overigens niet 14,0% rente en 14,0% JKP.
JKP staat voor Jaarlijks Kosten Percentage.
Dat is de rente + de kosten (omgerekend per  jaar in %) op jaarbasis.
In dit geval zijn de rente en de JKP gelijk, dus geen extra kosten.
Je betaalt dus enkel 14,0% rente over je lening.

Incasso_deskundige

Je restantschuld is â,¬ 2.400,00
Daarover betaald je op jaarbasis dus 14,0% rente, ofwel â,¬ 336,00
Op maandbasis betaal je dus (zonder aflossingen) â,¬ 28,00 rente.

Schuldregeling

Dat is ondertussen een vrij dure laptop aan het worden als het al vanaf 2009 loopt.

alex77

Quote from: Incasso_deskundige on Mar 17, 2017, 07:55 AM
Je restantschuld is â,¬ 2.400,00
Daarover betaald je op jaarbasis dus 14,0% rente, ofwel â,¬ 336,00
Op maandbasis betaal je dus (zonder aflossingen) â,¬ 28,00 rente.

Dank je wel voor je antwoord.

Marjan12

Misschien ben ik een beetje naief, maar ik zie je klantnummer, dit betekend dat je niet meer zo anoniem bent als dat je wil.

gewoon

Ha Alex je vraag is of die 14 % wel kan,  maar als ik naar de looptijd kijk van 8 jaar en je nu dus een ruimte hebt opgebouwd van 1 euro is er eigenlijk is anders aan het mee spelen.

Je betaalt 70 % rente op je steeds maar op genomen ruimte je betaald E 70,-- en mag je vervolgens weer E 42,-- opnemen is E 840,-- per jaar en E 500,-- mag je weer opnemen is na 8 jaar E 6720,-- en E 4000,-- weer opgenomen,  op die manier ben je gebonden aan die lening en is een lus die je doorbreken moet.

Met goed inzicht hoe er gebruik van je word gemaakt, raar gezegd als iemand die E 2.400,-- je schenkt morgen en de lening staat op nul wat ga je doen, word het dan kaart weg gooien en dit nooit meer,  of komt het je wel uit even op dit moment nu, en sta je in 2018 gewoon weer E 70,-- te betalen voor die E 42,--

sacredfour

Begin maar eens om de comfortcard door midden te knippen. Zou je de leenovereenkomst geanonimiseerd hier op het forum kunnen plaatsen?  Er zijn misschien nog mogelijkheden zoals een rentestop. Ik moet dan wel wat meer info hebben.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

alex77

Quote from: sacredfour on Mar 20, 2017, 08:32 AM
Begin maar eens om de comfortcard door midden te knippen. Zou je de leenovereenkomst geanonimiseerd hier op het forum kunnen plaatsen?  Er zijn misschien nog mogelijkheden zoals een rentestop. Ik moet dan wel wat meer info hebben.

Hoe kan een rentestop bereikt worden???

sacredfour

Alex77,
Doe een verzoek voor inzicht in de originele met natte inkt getekende leenovereenkomst. Kunnen ze deze niet tonen, dan is de lening mogelijk gesecuritiseerd. In je volgende brief vraag je voor bewijs dat de vordering nog in hun bezit is anders stop je met je betalingen.