Wie heeft er gelijk?

Started by Tamara87, Jan 17, 2017, 11:02 PM

Previous topic - Next topic

Tamara87

Sinds 2 jaar zit ik in het minnelijk traject schuldhulpverlening.
Ik heb een schuld van zo'n 10.000 euro en een uitkering van zo'n 1050 euro netto per maand (exclusief zo'n 300 euro aan huur en zorgtoeslagen).
Veel van mijn schuld wordt kwijtgescholden.
Ik moet maandelijks 49 euro apart houden wat aan het eind van het jaar over de schuldeisers wordt verdeeld.
Dit heb ik nu twee keer gedaan en ik heb dus nog een jaar te gaan.
Jaarlijks krijg ik aanslagen van Waternet en de Gemeentelijke Belastingen.
Ik krijg hier gedeeltelijke kwijtschelding voor maar moet toch nog jaarlijks zo'n kleine 400 euro betalen.
Deze aanslagen heb ik de afgelopen twee jaar betaald van het door mij gespaarde geld, men heeft mij die opdracht gegeven.
Maar daardoor heb ik jaarlijks maar zo'n 200 euro gespaard wat daadwerkelijk naar de schuldeisers gaat.
Sindskort heb ik een nieuw contactpersoon en volgens hem had dit nooit mogen gebeuren.
Omdat ik maar 49 euro spaar (wat volgens hem het minimale is) had ik deze belastingen zelf moeten opbrengen.
Ik heb zoveel contactpersonen gehad en niets zwart op wit, alles betreffende deze belastingen en het betalen daarvan is mondeling gegaan, en men vertelde me dat ik in dit laatste jaar het tekort (wat dus zo'n 800 euro is) moest gaan inlopen om het traject te kunnen afsluiten.
Gelukkig heeft de Schuldhulp/Gemeente inmiddels deze 800 euro tekort voor mij betaald en naar mij overgemaakt en ben ik nu helemaal op schema.
Dus komend jaar gewoon nog maandelijks 49 euro sparen (en de belastingen zelf betalen).
Heeft iemand ervaring met dit?
Minstens 8 mensen van de Schuldhulp hebben mij in deze twee jaar verteld dat ik de belastingen moest betalen van het gespaarde geld, mijn nieuwe contract persoon is de eerste die hier tegenin gaat.
Maar heeft hij wel gelijk?
Hoe kom ik hier achter?

Zandra

Volgens mij heb je met dit inkomen gewoon recht op kwijtschelding van gemeentelijke/waterschapsbelastingen hoor. Het bedrag dat je daaraan nog zou moeten betalen is al fors hoger dan het bedrag waarvoor ik het afgelopen jaar ben aangeslagen (en daarvoor heb ik volledig kwijtschelding gehad).

Tamara87

Nee dat heb ik niet, ik vraag jaarlijks kwijtschelding aan en dat wordt helemaal berekend aan de hand van mijn inkomen.
Men kijkt niet of je in een schuldhulptraject zit o.i.d, dat staat er helemaal los van en daar hebben ze geen boodschap aan.
Ik krijg maar gedeeltelijke kwijtschelding, dat is al jaren zo.
Een paar jaar terug had ik wat minder inkomen en toen kreeg ik wel gehele kwijtschelding.