Overleden ouder, lening Interbank komt boven water

Started by gvr, Jun 25, 2017, 09:30 PM

Previous topic - Next topic

gvr

Geachte lezer, beste forum bezoeker,

Recent is mijn moeder jammer genoeg door kanker relatief jong gestorven. Door de overgebleven partner is aan mij gevraagd hem bij te staan met de administratieve taken.

Naar boven - voor mij - is gekomen dat tijdens de periode bijna tien jaar geleden waarbij mijn moeder en stiefvader voor ongeveer een jaar dubbele lasten hadden wegens de koop en verlate verkoop van een woning dit liquide gat gedicht hebben met een krediet van (25.000,-) Interbank. Thans is het zo dat jarenlang niet afgelost is en dus alleen rente betaald, inmiddels cumulatief net zoveel als het geleende geld.

nu wordt er sinds enige tijd elke maand ingelost maar met de huidige snelheid van inlossing zal dit nog ongeveer 10 jaar duren, de rente is hoog en de karakter van de lening komt niet overeen met een lening waarvan je zegt: laten we die even bij elkaar 20 jaar vasthouden.

Er is zo'n 80.000,- overwaarde op de woning en mijn vraag is of het wel of niet na?ief is om te onderzoeken of de lening ingelost kan worden met een hypotheek op de overwaarde van de woning waarvan de rente percentages - dat mag duidelijk zijn - toch wel even iets anders liggen en waardoor de lasten van de lening aanzienlijk lager zijn en zeker op termijn cumulatief?

Kredieten en leningen van deze orde van grote buiten de hypotheek zijn voor mijn nieuwe materie, gaarne advies of links naar lees materiaal, elke tip is bij voorbaat gewaardeerd.

sacredfour

Ik zou eerst maar eens de leenovereenkomst goed bekijken. Mogelijk is er een clausule die aangeeft dat de lening vervalt bij overlijden. Als twee partners hebben getekend dan is dat natuurlijk niet aan de orde.
Ga eens alle Kassa uitzendingen bekijken over Interbank.  Is het een doorlopend krediet  dan moet je dit gaan omzetten in een persoonlijke lening. Onderhandel over de rente, 4.5% moet het maximum zijn.
Ik voer op het ogenblik een aantal rechtszaken met Interbank.  Binnenkort zal ik posten hoe deze aflopen.
Wel staat al vast dat Interbank veel te hoge rentes in rekening heeft gebracht.

Zou er een mogelijkheid zijn om de lening mee te nemen in een nieuwe hypotheek dan is dit natuurlijk altijd voordeliger. De hypotheekrente is op het ogenblik 2.5% of lager.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

4N0N13M

Ik heb me net hier aangemeld en mijn verhaal gedaan. Misschien heb jij er wat aan. Heb zelf aktie ondernomen, want had een soortgelijk krediet.
Bij mij is de openstaande kredietsom met 75% verlaagd door de kredietverstrekker.

Mijn advies is om alles op een rijtje te zetten, een dossier aan te leggen en hiermee naar een jurist te stappen. Je staat vaak sterker dan je denkt.