Schulden en willen scheiden

Started by KB2017, Jan 03, 2017, 05:45 PM

Previous topic - Next topic

KB2017

Hopelijk kan iemand me hier advies geven.
Ik ben bijna 10 jaar samen met mijn man, waarvan zo'n 3 jaar getrouwd.
In ons huwelijk hebben we samen aardig wat schulden opgebouwd, voornamelijk belastingdienst en zorgverzekering. in totaal nu een schuld van nog z'n â,¬8000,-

Mijn man is vreemd gegaan, en er zijn meer dingen in ons huwelijk niet echt tof. Maar wat ik graag wil weten, kan ik, op mijn naam schuldhulpverlening aanvragen voor ALLE schulden zodat hij schuldenvrij uit het huwelijk komt mochten we toch gaan scheiden? Ik ben de kostwinner, met het hoogste inkomen en hij zou, met de helft van de schulden op zijn naam niet de mogelijkheid hebben om een huis te regelen om een huisje te creëren voor onze dochter, we zouden voor Co-ouderschap willen gaan.

Ik vind het geen probleem om de schulden op me te nemen, ze staan grotendeels toch al op mijn naam...kan ik nu al, nu we nog getrouwd zijn, de hulpverlening opstarten alleen op mijn naam? Of gaat dat niet omdat we nog getrouwd zijn?

Heeft iemand dit al eens meegemaakt? En wat moet ik doen?? (Met de schulden, het wel of niet scheiden staat hier natuurlijk los van....)

jan

Dit gaat volgens mij niet, omdat je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

KB2017

Kak! Daar was ik dus al bang voor.....Dus eerst de schulden oplossen en dan scheiden...

jan

Je moet wel een leven hebben. Het is geen doen als niet meer samen door één deur kan.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Katniss

Als jullie nog goed kunnen overleggen en je kunt het betalen kun je wel afspreken dat jij de betalingsverplichting op je neemt, of dat jullie de zaken anders regelen.

Het beste is natuurlijk dat jullie zo snel mogelijk de schulden voldoen. Is er een mogelijkheid dat een van jullie of misschien wel beide extra gaan werken? Het is namelijk niet zo enorm hoog bedrag en andere woonruimte is er ook niet even snel. Als je kijkt naar hoe jullie er over een half jaar voor zouden staan met de schulden (eventueel met extra inkomen door extra werk) kan dan wel wat jullie willen?

Red je man het wel om bijvoorbeeld 2000,- voor zijn rekening te nemen en dat jij de 6000,- betaald? Kan het wellicht worden ondergebracht in twee leningen? Indien dat mogelijk is, dan kun je namelijk gewoon samen afspreken dat hij de ene lening betaald en jij de andere. Het wordt pas een probleem als een van beide niet betaald, dus je moet elkaar daar wel op vertrouwen.

Natuurlijk is het zo dat twee huizen duurder is dan 1, dus als jullie het volhouden, dan zijn jullie eerder beide uit de schulden. Houdt er daarbij rekening mee dat als jullie nu zouden aankloppen bij de schuldhulpverlening, dat er ook verwacht wordt dat jullie beide jullie uiterste best doen om zoveel mogelijk inkomen te vergaren. Daarbij is het bij schuldhulpverlening ook niet zo dat als je vandaag beslist om daar aan te kloppen dat je morgen geholpen bent. Daar gaat ook gewoon tijd overheen.

Kortom, wat ik zou doen in jullie situatie:
- meer inkomen genereren, door bijvoorbeeld werk in de avond/nacht/weekend erbij te nemen. Meteen een voordeel dat jullie elkaar minder zien. Natuurlijk moet dit mogelijk zijn.
- inschrijven voor een woning voor je man en rustig gaan onderzoeken wat er verder allemaal geregeld moet worden voor een scheiding
- melden bij schuldhulpverlening, samen en direct aangeven dat jullie willen scheiden

Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke tijd
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

burningspirit

Lijkt me een moeilijk verhaal.
Wat in mij opkomt is het volgende (en sorry, ik opper maar wat hoor, heb geen ervaring met dergelijke situatie):
Zou het iets kunnen zijn om én 1.  aan de schuld te werken én 2. te werken aan co-ouderschap en scheiding, in die volgorde?
Mocht het tot een ander huis voor je co-ouder (nog) niet kunnen komen, kun je dan ter plaatse niet een situatie creëren, waarbij je al 'gescheiden' leeft maar toch als co-ouders zorg draagt voor de dochter? 
Als je, zoals Jan zegt, door één deur kunt met elkaar, dan kun je misschien zoiets opzetten?
Succes en sterkte gewenst!

P.S. tegelijkertijd zie ik de reactie van Katniss. Precies wat ik bedoel eigenlijk  ;D

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

chapter

nee dat kan niet scheiden en de schulden op jou naam nemen kan zolang jij ze betaald maar dan de schuldhulpverlening in die combinatie gaat niet werken. Dan worden schulden 50-50 en moet je beide afzonderlijk in traject. Vraag is maar of je voor traject in aanmerking komt als kostwinner heb je dan helemaal geen betaal capaciteit? 8000 wordt niet snel als problematisch gezien. ook als hij bv uitkering heeft en huis kan hij zelf aflossen.