Wonen als je schuldenvrij bent

Started by Sander, Sep 27, 2015, 10:46 AM

Previous topic - Next topic

Sander

Ik zit toch met iets in me maag  ???
En ben al tijden aan het googlen maar vind geen antwoord op mijn vraag .

Dus nu t volgende .
Wij zitten in een huurhuis en willen graag verhuizen .
Dit is nu niet mogelijk om dat daar geen geld voor is .
Wij staan wel ingeschreven als woningzoekende in een andere gemeente .
Is prima want er zit toch een wachtlijst van gemiddeld 3 jaar .
Maar op dit moment heb ik dus geen inkomen .
Dus huurhuis is mogelijk .
Werk ik straks weer dan gaan wij qua jaar inkomen richting de 40.000
En voor een huurwoning mag je niet meer dan 39000 verdienen gezamenlijk .
Nou is er qua huren wel 10% aan huizen die voor de iets hogere inkomens zijn .
Maar die zijn bijna niet te vinden hier in de omgeving .
Kopen is ook geen mogelijkheid om dat je nog 5 jaar geregistreerd staat en geen vaste aanstelling zal zijn ... Ga ik niet van uit helaas .
Dus dan zou je naar particulier moeten maar daar hebben wij geen
interesse aangezien we hier vaak slechte dingen over horen en anders via een makelaar maar dan
moet je 4 x de huur verdienen ala 700  ???

Hoop dat het een beetje duidelijk uitgelegd is .
Wat zullen de mogelijkheden zijn als wij dan uit de schuld zijn qua wonen ?

nooitmeer

En met jou zijn er velen. Ook de politiek begint dit nu langzaam te begrijpen.

De sociale huursector moet inderdaad weer terug naar waar het ooit voor begonnen was, tot zover snap ik het ook.
Maar door allerlei omstandig heden zoals hypotheek rente aftrek, strenge regels en gewoon schaarste aan betaalbare koop woningen is het niet mogelijk, voor heel veel gezinnen, om een huis te kopen.
Deze gezinnen zijn dan aangewezen op de vrije sector huurwoningen die ook vaak absurde regels handteren en waarbij de huur vaak hoger is dan het bedrag wat je voor een hypotheek op het zelfde huis zou betalen.
Er is nu dus gewoon een gigantisch gat ontstaan waarbij veel huishoudens met een inkomen tussen de 35.000 en 45.000 geen kant meer op kunnen. Want alle voordeeltjes heb je niet meer en je komt nergens voor in aanmerking.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Sander

Dus nooitmeer er zijn dus alleen de opties die ik al aangaf ?
Leuk dat dit zo geregeld is .
Zou dus minimaal nog 10 jaar int zelfde huis moeten blijven wonen mits ik
dus geluk zou moeten hebben dat ik een vaste baan zou hebben ?
En kopen ... Ja , ik weet het niet .
Als ik zo hoor blijven heel veel mensen toch met een restschuld etc zitten .
Dat schikt mij ook wel af .
Als ik dan weer naar de huurprijs per maand vergelijk is het wel aantrekkelijk .
Huurwoning is 300,- duurder dan wat de buren betalen met koop .

nooitmeer

Restschuld is van tijdelijke aard. Uiteindelijk worden huizen weer meer waard door inflatie, daar zit het probleem niet in.
Ook met een tijdelijk contract kan je een hypotheek krijgen, als er maar een intentie verklaring van je werkgever tegenover staat.
Die BKR melding is wel een probleem, daar krijg je geen hypotheek mee. Die BKR melding werkt overigens 2 kanten op. Deze staat er niet enkel om je te "pesten" maar vooral om je te beschermen. Niet voor een hypotheek maar vooral voor consumptieve krediet verleners zoals postorder bedrijven en de "nu halen en een jaar later betalen" constructies.
Met 40.000 aan inkomen is het sowieso geen pretje in een huurwoning, je maakt kans op elk jaar een fikse huurverhoging en daarboven op nog een "boete" voor het zogenaamde scheefwonen.

Sander

De BKR zie ik niet als pesten ...
Juist blij dat dit wel bestaat en ervoor zorgt dat bijna niet meer schuld kan maken ...
In zekere zin ..

Maar een boete voor scheef wonen ?
Kan je dat is uitleggen ?
Waarom zouden de mensen met dat inkomen dit krijgen ?
De huurverhoging heb ik al bezwaar opgemaakt en heb daar na toch verlaging gehad .
Dit zou wel veranderen als ik straks weer meer inkomen heb .

nooitmeer

Met scheef wonen wordt bedoeld dat je een hoger inkomen hebt dan waar een sociale huurwoning voor bedoeld is.
Het is overigens een europese regel die ingevoerd moest worden.

In de basis komt het er op neer dat iedereen tot 34.085 (2015) enkel de vastgestelde verhoging op de huur mag krijgen van 2,5% (2015). Is er een gezins inkomen van boven de 34.085 tot een bedrag van 43.786 dan is de maximale huurverhoging 3% (2015) en als je boven dat bedrag uitkomt dan is het in 2015 5% verhoging.
Dit lijkt niet veel, maar als je dit jaar op jaar krijgt dan wordt het wel een beetje te gek natuurlijk. Daarom "stimuleert" de overheid om mensen met de "hogere" inkomens een huis te kopen inplaats van te huren. Maar ja; dan moeten de betaalbare huizen er wel zijn.

Sander

Weer even een vraag  :D

Nou hebben wij in principe toestemming om  te mogen verhuizen naar een goedkopere woning
van de bwv .
Ik heb zelf nog geen inkomen maar min vrouw wel en komen dus met gemak aan een huurwoning .
Als ik reageer staan we zelfs op de 1e plaats .
Maar nou komt het ...
Ik kan in januari waarschijnlijk aan het werk maar zou dan zeg maar in
mei/juni kunnen verhuizen maar zij vragen dan om mijn jaarinkomen en dat kan ik dus
niet laten zien .
Gaan zij dan zelf een schatting maken aan de hand van mijn maandloon ?
Of word dit pas pas bekeken als t door de belasting vast gesteld is ?

Schuldregeling

Ze kijken naar je inkomstenverklaring van de belastingdienst naar een jaar die om is. Tot juli 2017 is dat het jaar 2015 en vanaf juli is dat 2016. Er wordt nooit naar een lopend jaar gekeken.

Vaak staat deze informatie ook op de website van de sociale woningbouw.

https://www.woonfriesland.nl/fileadmin/user_upload/Kennisbank/Woning_zoeken_en_gevonden/Passend_toewijzen_bepaling_inkomens_schema_1.pdf

Sander

Bedankt Schuldregeling  ;)
Kon dit zelf nergens vinden .
Ik kan me herinneren van 10 jaar geleden toen ik in me huidige huisje ging wonen
dat ik dus alle loonstroken mee moest nemen .
Werkte toen bijna een jaar dus nog geen jaarinkomen .
En dat waren er veel ... Had elke week een loonstrook  ::)