Ik zit vast..

Started by schuldenmeissie, Dec 07, 2016, 05:25 PM

Previous topic - Next topic

schuldenmeissie

Dag beste mensen,

Ik ben een meisje van 20 jaar en zit diep in de schulden. Je verwacht nooit dat het je overkomt.. maar toch gebeurt het. Ik wil hier mijn verhaal doen.

Het begon allemaal rond november 2015. Ik deed een mbo opleiding en zat in het 2e jaar. Plotseling werd ik ernstig ziek, 2 weken lang lag ik op bed. Ik ging dus ook niet naar school. De school vond dat ik teveel verzuimde en schreef mij uit (ik had mij trouwens wel gewoon ziek gemeld). Opeens zit je dus zonder school. Hierdoor stopte mijn studiefinanciering ook.

Geen studiefinanciering dus, maar ik moest wel gewoon mijn telefoonrekening en zorgverzekering blijven betalen. Het enige wat ik kreeg was 83 euro zorgtoeslag. Te weinig dus, omdat mijn telefoonrekening 50 euro is en zorgverzekering 110 euro.. samen 160 euro. En dat terwijl je maar 83 euro per maand krijgt. Gelukkig had ik mijn moeder (alleenstaand). Zij werkte fulltime en hielp mij om mijn vaste lasten te betalen. Inmiddels was ik alweer wat gezonder. Het hele dag thuis zitten vond ik niks, en ik wilde graag naar school, natuurlijk om een diploma te halen. Ik besloot een thuisstudie te gaan doen, via het loi, een havo opleiding. Zou 2 jaar duren en ik moest 110 euro per maand betalen. Mijn moeder wilde dit wel voor mij doen, zij werkte nog steeds fulltime.

Alles ging goed, totdat mijn moeder in september 2016 werd ontslagen. Het enige wat zij kreeg was een kleine uwv-uitkering van rond de 500 euro en nog een andere uitkering van 300 euro, en daarvan moest zij al haar vaste lasten, huur, boodschappen, gwl en andere dingen betalen. Dat ging nog maar net. Wat zij dus niet meer kon betalen, waren mijn vaste lasten.

Inmiddels zat ik dus met 110 euro zorgverzekering, 110 euro schoolkosten en 50 euro telefoonrekening opgescheept.. totaal 270 euro. En dat terwijl ik maar 83 euro per maand krijg. Hiermee betaal ik meestal mijn telefoonrekening, maar de rest lukt dus niet. Ik heb al maanden niks voor mezelf gekocht, uit eten geweest etc. gewoon omdat het niet kan.

Rekeningen stapelen zich op, brieven blijven maar komen. Er kan elk moment een deurwaarder voor de deur staan. Inmiddels heb ik een schuld van bijna 1500 euro, en ik zie de bomen door het bos niet meer. De enige oplossing die ik nog zie is een baantje vinden, maar ook dat is niet makkelijk. Ik ben best oud voor de meeste bedrijven (20 jaar) en ik heb ook bijna geen werkervaring. Ik heb bij zeker meer dan 30 bedrijven gesolliciteerd, maar niemand die mij aanneemt.

Over een paar dagen heb ik een afspraak bij de gemeente, het jongerenloket. Ik hoop dat ze me daar kunnen helpen.

Bedankt voor het lezen

jan

Kijk eens op schuldhulpmaatje.nl. Ik denk dat deze jou wel kunnen helpen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Marjan12

Hoi, gelukkig is je schuld te overzien. Bij het jongerenloket kunnen ze helpen. Waarom solliciteer je niet bij de supermarkt of waarom neem je geen krantenwijk?

Katniss

Hallo Schuldenmeissie,

Als eerste welkom. Ik snap heel goed dat het voor jou er al uit ziet als Mount Everest. Gelukkig is het allemaal nog te overzien. Je hebt al een paar belangrijke stappen gezet. Je hebt namelijk al ingezien dat je een probleem hebt en daarnaast ben je hulp gaan zoeken.

Ik lees ook dat je aan het solliciteren bent. Het is niet makkelijk om aan werk te komen als je nog geen werkervaring hebt. Wel is het nog altijd zo dat de aanhouder wint en als je niet bij de pakken neerzit maar blijft solliciteren vind je echt wel wat. Ik weet natuurlijk niet hoe je solliciteert, maar het kan helpen als je fysiek op pad gaat. Dus je fiets pakken, uitzendbureaux langs, bij winkels naar binnen enzovoort. Je gebrek aan ervaring maak je dan vaak goed doordat je laat zien dat je echt wilt werken.

Ik hoop dat je snel werk vind, zodat je de schulden kunt gaan aflossen. Mocht je nog tegen dingen aanlopen, hier zijn heel veel mensen met hele goede adviezen en fijne aanmoedigingen, dus schroom niet om hier te blijven schrijven. 

Groet,

Katniss
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.