SP pleit voor één landelijke zorgverzekeraar

Started by jan, Nov 26, 2016, 10:26 AM

Previous topic - Next topic

jan

De zorgverzekeraars in Nederland moeten opgaan in één landelijke overheidsorganisatie die van de basiszorgverzekering weer een publieke taak maakt. De SP pleit daar vandaag voor, in aanloop naar het Kamerdebat over de begroting van Volksgezondheid deze week.

http://www.ad.nl/gezond/sp-pleit-voor-een-landelijke-zorgverzekeraar~a4be98d8/
http://www.volkskrant.nl/binnenland/sp-pleit-voor-een-landelijke-zorgverzekeraar~a3792048/

Met de Landelijke Zorgvoorziening brengen we de zorg terug waar het hoort: bij de mensen en de professionals

Renske Leijten, SP-kamerlid

https://www.sp.nl/nieuws/2014/11/leijten-weg-met-zorgverzekeraars
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Meelezertje

AMEN! ;)
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Marjan12

Dit zou een zegen zijn, maar in de tweede kamer is hier geen meerderheid voor.

jan

Daarom moet je straks stemmen op een partij die dit ook wil, natuurlijk het liefst de SP
Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Dick

Het zou wel mooi zijn als er maar één zorgverzekeraar er is. Terug naar het ziekenfonds, die privatisering heeft niet gewerkt, behalve voor mensen die zich hiermee hebben verrijkt.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

nooitmeer

Ik kan er wel mee leven als de basis verzekering centraal geregeld zou worden en direct op het inkomen zou worden ingehouden. Ik begrijp niet waarom er 20+ verzekeraars moeten zijn die exact de zelfde verzekering voor het zelfde geld aanbieden.

Met wat reparatie op, vooral lagere, inkomens zou dit dat nutteloze rondpompen van geld in de vorm van toeslagen ook meteen laten verdwijnen en komt het geld waar het moet zijn.

Aanvullende verzekeringen kunnen dan netjes door de andere verzekeraar(s) worden geregeld.

Terug naar het ziekenfonds is geen optie. De premies moeten namelijk nog gewoon betaald worden want terug naar die 15 gulden eigen bijdrage gaat er echt nooit meer komen.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Katniss

Ben ik niet met je eens Nooitmeer... We kunnen namelijk er ook met z'n allen voor kiezen om het via de belasting te betalen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Schuldregeling

Quote from: Katniss on Nov 28, 2016, 09:03 AM
Ben ik niet met je eens Nooitmeer... We kunnen namelijk er ook met z'n allen voor kiezen om het via de belasting te betalen.

Zodat alle mensen die geen belasting betalen gratis verzekerd zijn?

peter

Quote from: Schuldregeling on Nov 28, 2016, 09:10 AM

Iedereen behoort (verplicht) verzekerd te zijn.Inning kan prima via de belasting, als je niet zoveel inkomsten hebt , dan is het gratis. Net als nu het geval is met de zorgverzekering.
Peter
Administrator Forum

gewoon

Ja het is nu ook al erg goedkoop voor mensen bijna gratis met nauwelijks inkomen,  en zullen de zelfde zijn grotendeels die zo weinig verdienen dat zij geen belasting afdragen.

En eigenlijk was het een beetje dat we weg blijven van politiek,  het weerwoord in Den Haag was dat vergeleken met landen om ons heen wij er heel aardig tussen uit springen, en dat de SP altijd maar denkt in een ander systeem voor de problemen.

Zo is er altijd wat om over te debatteren ( debatteren: het roerend oneens zijn met elkaar )

Misschien als eerste opzet, dat al die reserves die zo bedacht zijn,  in een overheid pot moet worden gestort,  werkt volgens mij erg goed de centjes afpakken en is gelijk niet leuk meer,  of sport.

Mogelijk dat het dan een motivatie of sport voor de heren word, de concurrent op 1 nul achter te zetten op kwaliteit of efficiëntie. 

Er moet toch een reden zijn om naar je werk te gaan,  of niet soms.

jan

Deze discussies zijn altijd moeilijk, er valt van beiden iets te zeggen. Waar het mij omgaat is dat wel een eerlijke maatschappij krijgen.

@gewoon, er mag best wel een behoorlijk verschil zitten, tussen de thuiszitters en de werkende. Tenslotte brengen de werkende geld binnen. En mogen ze best wel wat meer te besteden hebben. Dus een reden om te gaan werken. Werkende mogen best wel wat voordelen hebben. Het kan niet waar zijn dat je geld mee moet nemen om te werken.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

Marjan12

Ik ben meerdere malen geswitcht van zorgverzekeraar, ik deed dit voor de cadeau's die ze aanboden, als je oversloot. Bijvoorbeeld een iPad bij een zorgverzekering. De zorgverzekeraars zijn druk doende mensen te werven en dit kost geld. Die iPad moet ergens vandaan worden betaald. Hierdoor wordt de zorgverzekering onnodig duur. Zie hier de verhoging in zorgverzekeringen, met één verzekeraar heb je dit niet. 

marco

Quote from: gewoon on Nov 28, 2016, 09:16 PM
Ja het is nu ook al erg goedkoop voor mensen bijna gratis met nauwelijks inkomen,  en zullen de zelfde zijn grotendeels die zo weinig verdienen dat zij geen belasting afdragen.

En eigenlijk was het een beetje dat we weg blijven van politiek,  het weerwoord in Den Haag was dat vergeleken met landen om ons heen wij er heel aardig tussen uit springen, en dat de SP altijd maar denkt in een ander systeem voor de problemen.

Zo is er altijd wat om over te debatteren ( debatteren: het roerend oneens zijn met elkaar )

Misschien als eerste opzet, dat al die reserves die zo bedacht zijn,  in een overheid pot moet worden gestort,  werkt volgens mij erg goed de centjes afpakken en is gelijk niet leuk meer,  of sport.

Mogelijk dat het dan een motivatie of sport voor de heren word, de concurrent op 1 nul achter te zetten op kwaliteit of efficiëntie. 

Er moet toch een reden zijn om naar je werk te gaan,  of niet soms.

Ik denk hier precies hetzelfde over.
Marco en Bianca

nooitmeer

Quote from: peter on Nov 28, 2016, 06:47 PM
Quote from: Schuldregeling on Nov 28, 2016, 09:10 AM

Iedereen behoort (verplicht) verzekerd te zijn.Inning kan prima via de belasting, als je niet zoveel inkomsten hebt , dan is het gratis. Net als nu het geval is met de zorgverzekering.

En dat gevoel moet verdwijnen. Zorg is niet gratis, voor niemand, en gaat ook nooit gebeuren. Daarom zal de zorg verzekering altijd zichtbaar betaald moeten worden. Of via een salaris strook of via een rekening.
Het huidige systeem is failliet, het rondpompen van geld kost gewoon te veel. Wat hebben we nu allemaal al niet?
Kindgebonden budget?
Huurtoeslag?
Zorgtoeslag?

Allemaal regelingen waarbij je eerst belasting betaald en het vervolgens via een andere weg weer terug krijgt.

Voor iemand die voor 2 x modaal op de loonlijst staat is dit allemaal niet te begrijpen. Ik betaal belasting en ik betaal mijn verzekeringen. Ik heb 0 toeslagen want ik heb geen kinderen. Ik heb een hypotheek en ja ik heb ook rente aftrek maar ben absoluut voorstander voor het afschaffen van dit systeem.

We moeten naar een veel eenvoudiger systeem waarbij iedereen verplicht en automatisch verzekerd is. Waarbij iedereen met een inkomen (loon of uitkering) automatisch zijn of haar zorgverzekering betaald zodat er een minimaal aantal "wanbetalers" zijn. Ook al ben ik redelijk liberaal maar als 40% van ons bbp naar zorg gaat dan moeten er toch echt zekerheden worden ingebouwd.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Katniss

Daarbij komt dat de zorg met 15% meer is gestegen in kosten dan logisch is. Met een beetje geluk gaat iedereen weer terug naar de denkwijze van vroeger. Het gebeurt nu namelijk dat verschillende artsen hetzelfde onderzoek laten doen en niet elkaars resultaten overnemen. Dit wordt in de hand gewerkt door het systeem.
Daarbij willen zorgverzekeraars aan de zorg verdienen en hebben heel veel macht.

In mijn ogen is het een van de grote fouten die in Nederland zijn gemaakt. De bekostiging van de zorg had de regering nooit uit handen moeten geven.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.