Kabinet onderzoekt incassopauze voor student met schulden

Started by Dick, Nov 10, 2016, 07:28 PM

Previous topic - Next topic

Dick

Het kabinet onderzoekt of het mogelijk is om jongeren met schulden voor de duur van hun studie te vrijwaren van schuldeisers.

Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) zegde dat donderdag toe aan D66-Kamerlid Vera Bergkamp, die Van Rijn wees op een proef met zo'n incassopauze.

http://www.nu.nl/geldzaken/4348984/kabinet-onderzoekt-incassopauze-student-met-schulden.html
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

jan

Dit is heel mooi, maar hoe zit het met de hulp voor deze jongeren?
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

jan

Beter is zorgen dat jongeren niet in de schulden komen door voorlichting en onderwijs.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Dick

Jongeren kunnen al vroeg abonnementen, leningen en kredieten afsluiten, dit is het probleem.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

peter

Quote from: Dick on Nov 11, 2016, 06:00 PM
Jongeren kunnen al vroeg abonnementen, leningen en kredieten afsluiten, dit is het probleem.

Dit is één van de probleemoorzaken, het wordt de jeugd, heel gemakkelijk gemaakt om in de schulden te komen.
Peter
Administrator Forum

Carol

Dat er preventie en onderwijs in budgetteren voor jongeren moet komen ben ik mee eens.

Maar we kunnen niet alles aan school of vrijwilligers/professionals overlaten, als ouder/verzorger heb je hier ook een taak in. Dat wordt vaak wel vergeten.

peter

QuoteMaar we kunnen niet alles aan school of vrijwilligers/professionals overlaten, als ouder/verzorger heb je hier ook een taak in. Dat wordt vaak wel vergeten.

Dit klopt, maar zodra ze meerderjarig zijn (18 jaar) kunnen ze zelf allerlei verplichtingen aangaan. Ze worden ook be?invloed door internet en vrienden.
Peter
Administrator Forum

gewoon

Heb hier ook naar gekeken en pak iets heel anders op.

Het opvoeden of om te leren met geld om te gaan,  en de problemen dat het te eenvoudig is in de schulden te geraken, is hier niet de insteek van.

( zouden we graag ook wat in zien veranderen ) en is ook aan het gebeuren op scholen.

Maar dat het hebben van een schuld,  als de er is,.. de toekomst van een kind niet onmogelijk maken door dat opleidingen niet worden afgemaakt,  dat is pas een verlies voor ons alle. 

En is ook waar het ons geld kosten zou als samenleving  en er is dus niets mis,  voor de jongeren wel de mogelijkheid trachten  open te houden,  om op eigen kracht en opleiding zich hier overheen te tillen door leren.

En dit kunnen meegeven aan andere jongeren.

nooitmeer

@Gewoon.
Je hebt hier helemaal gelijk in.

Jongeren worden van hun 16e tot hun 24e gevormd tot wat ze in hun latere leeftijd worden. Dit is een heel belangrijke periode die, in de meeste gevallen, alles bepalend is voor hun toekomst.

Een jongere de studie/opleiding laten afmaken levert op de lange termijn veel meer op dan schulden kwijt te schelden. Deze jongeren hebben geen schulden van hypotheken (rest schuld) of grote kredieten maar het gaat vaak om telefoon schulden of een wehkamp schuld.
Laat deze schuldeisers nu net het meest agressief zijn?

Prima zaak dat hier een rust periode voor komt, maar dat is nog geen oplossing. De oplossing is om studenten te motiveren om van die schulden af te komen. Zet er maar een studie punten prestatie tegen over.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Marjan12

QuoteEen jongere de studie/opleiding laten afmaken levert op de lange termijn veel meer op dan schulden kwijt te schelden. Deze jongeren hebben geen schulden van hypotheken (rest schuld) of grote kredieten maar het gaat vaak om telefoon schulden of een wehkamp schuld.
Laat deze schuldeisers nu net het meest agressief zijn?

Wehkamp, heeft hele hoge rentes, zodat jongeren zijn een melkkoe zijn.
en @gewoon heeft gelijk.

Katniss

Ik vind het een goed initiatief. Wel denk ik dat er ook nog een stuk educatie bij moet komen. Dus de jongere de gelegenheid geven om de studie af te ronden, daarna hulp bij het oplossen van de schulden evenals educatie over hoe schulden in de toekomst voorkomen.

Helaas gebeurt het veel te vaak dat ouders het financiële stuk bij het opvoeden vergeten. Ik merk het aan mijn stiefkinderen. Moeder heeft de touwtjes zeer strak in handen. De kinderen zijn 16, 14 en 13. Als ze geld uit willen geven, dan moet dat eerst door moeder goedgekeurd worden. De pubers hebben geen benul van geld. Mijn eigen kind heeft een andere opvoeding genoten. Al vanaf dat ze jong was heeft ze geleerd dat het leuk is om een kadootje te kopen elkaar. Vervolgens kreeg ze zakgeld. Hierbij werd haar geleerd dat ze voor een aantal verjaardagen een kadootje van haar eigen geld moest kopen. Nu is ze 14, bijna 15. Ze heeft kledinggeld en zakgeld. Ze spaart elke maand van haar zakgeld voor de grote dingen die ze wil kopen, heeft een goed overzicht en spaart van haar kleedgeld dus ook voor de duurdere zaken zoals goede schoenen en een warme jas. Ik maak me geen zorgen over hoe mijn kind haar geldzaken zal gaan regelen als ze 18 is.

Ik zie dus van heel dichtbij en verschil in financiële opvoeding. Zo zijn er natuurlijk heel veel varianten, maar helaas is het zo dat de jongeren van nu erg beschermend worden opgevoed. Als dat ook op financieel gebied het geval is, snap ik heel goed dat als zo'n kind 18 wordt hij/zij dingen gaat uitproberen, zichzelf onder het juk van ouders uitvecht. Vaak neemt zo'n jongere niets aan van de ouders op dat moment en dat kan desastreuze gevolgen hebben. Vandaar dat ik vind dat bij deze tijdelijke stop van het betalen van de schulden, op het moment dat deze weer betaald moeten gaan worden, ook een stuk educatie bij moet zitten.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.