Uwv betaald helft inkomen uit aan tweede beslaglegger

Started by EmAaCeeAa, Oct 22, 2016, 03:15 PM

Previous topic - Next topic

EmAaCeeAa

Opgelostî

Incasso_deskundige

Dit vond ik online in een bestuursregel van de KBvG:

De eerst beslagleggend deurwaarder stelt de beslagvrije voet vast

De eerst beslagleggend deurwaarder stelt de beslagvrije voet vast, welke verantwoordelijkheid ook al werd vastgelegd door de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders. Cumulatieve beslagleggers die menen dat de beslagvrije voet niet juist is wenden zich tot de eerst beslagleggend deurwaarder met een beargumenteerde berekening. Dit is in het belang van de schuldeisers, ook wanneer de beslagvrije voet te hoog is vastgesteld. Immers, bij aanpassing van de beslagvrije voet bestaat een restitutieverplichting met terugwerkende kracht.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Incasso_deskundige

Is het beslag door het LBIO zelf gelegd (volgens mij kunnen zij een vereenvoudigd derdenbeslag leggen net als volgens mij de belastingdienst, maar weet dit niet zeker) of door een gerechtsdeurwaarder. In dat eerste geval is de bestuursregel van de KBvG vermoedelijk niet van toepassing.

EmAaCeeAa

Opgelost

EmAaCeeAa

Incasso_deskundige

Ik zeg niet dat het niet klopt, maar ik zeg dat de richtlijn/bestuursregel van de KBvG nu waarschijnlijk niet van toepassing is omdat de eerste beslaglegger geen gerechtsdeurwaarder is.

Als er zoals je stelt geen reden is voor halvering van de beslagvrije voet, lijkt het deurwaarderskantoor dus fout te zitten. Voordeel is dat ze dit met terugwerkende kracht zullen moeten corrigeren, maar dan zul je ze eerst zover moeten krijgen en op dit moment zit je wel met de problemen.

Je zou wellicht nog kunnen overwegen in kort geding correctie te eisen op straffe van een dwangsom of zo, maar daarvoor moet je echt bij een advocaat zijn...

EmAaCeeAa

Oh dus dat is wel echt een mogelijkheid? Een kort geding?

Dat wist ik dus niet. Daar moet ik dan mee verder, bedankt voor de tip.