Schoolproject: Oneerlijk in de toeslagenschulden gekomen.

Started by kderuiter, Dec 15, 2016, 02:00 PM

Previous topic - Next topic

kderuiter

Beste forummers! :)

Maar liefst 1 op de 3 (!) mensen die een toeslag ontvangt, moet deze later (deels) terugbetalen. Door zo'n 'goed bedoelde' toeslag komen veel mensen flink in de problemen. Als student journalistiek studeer ik af met een documentaire: "Werkt het toeslagensysteem van de belastingdienst soms schulden in de hand?"

Ik zoek iemand die onrechtvaardig behandeld is door de (onpersoonlijke) belastingdienst en die nu veel geld moet terugbetalen. Ik zou je graag thuis interviewen en wellicht meegaan naar je schuldhulpverlener om te zien welke oplossingen ze bieden. Ik wil het probleem aankaarten en maak een korte video, maar deze zal nergens vertoond worden! (alleen mijn docent ziet en beoordeelt het)

Ik zou er erg mee geholpen zijn, alvast bedankt! Groeten, Kees.

jan

Het is niet de bedoeling dat dit soort oproepen op ons forum worden geplaatst.

Vergeet niet dat je te maken hebt met kwetsbare mensen. In de forumregels staat dat wij dit niet willen hebben.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

gewoon

Beste Kderuiter

Je heb beslist een punt,  maar het is wat genuanceerder de belastingdienst is waar mogelijk niet onpersoonlijk maar worden regelmatig voor het blok gezet,  tot terugvordering  over te gaan bij uitgekeerde bedragen,  waar achteraf geen recht op was.

Heb het al een paar keer op genomen voor slachtoffers hier op het forum dus je veronderstelling is waar dat mensen in diepe schulden kunnen geraken,  waar zij nimmer meer uit komen.

En er is veel bespreekbaar bij de belastingdienst.

Wat je echte insteek mag zijn is als er in Den Haag wat verzonnen word er veel sneller opvolging moet zijn,  waar dat gegeven geld voor gebruikt word,  en of dit zo de bedoeling was.

En niet na een jaartje of twee drie de BD er eens naar te laten kijken terug vorderingen van 10.000 tot 20.000 euro of meer zijn absurd en zijn we misschien voor altijd kwijt.

Kan die controle op weggeven,  aangescherpt worden op 1000 of 2000 of weinig meer.

Kleine moeite

Maar ja je bent niet zomaar afgestudeerd toch

Schuldregeling

Quote from: kderuiter on Dec 15, 2016, 02:00 PM
Beste forummers! :)

Maar liefst 1 op de 3 (!) mensen die een toeslag ontvangt, moet deze later (deels) terugbetalen. Door zo'n 'goed bedoelde' toeslag komen veel mensen flink in de problemen. Als student journalistiek studeer ik af met een documentaire: "Werkt het toeslagensysteem van de belastingdienst soms schulden in de hand?"

Ik zoek iemand die onrechtvaardig behandeld is door de (onpersoonlijke) belastingdienst en die nu veel geld moet terugbetalen. Ik zou je graag thuis interviewen en wellicht meegaan naar je schuldhulpverlener om te zien welke oplossingen ze bieden. Ik wil het probleem aankaarten en maak een korte video, maar deze zal nergens vertoond worden! (alleen mijn docent ziet en beoordeelt het)

Ik zou er erg mee geholpen zijn, alvast bedankt! Groeten, Kees.

Lekker suggestief allemaal. Zo te lezen heb je de conclusie van je onderzoek al af.

nooitmeer

Het toeslagen systeem is een uit de hand gelopen manier om lage inkomens te repareren. Dit systeem is een geld rond pomp machine wat gigantisch veel geld kost en waarbij eigenlijk niemand geholpen is.
Het is van de gekke dat je eerst belasting betaald en dit vervolgens weer terug kan krijgen in de vorm van een toeslag.
Het zou beter zijn dit direct te regelen, dus minder premie betalen aan de voorkant of minder huur betalen. Of gewoon het hele belasting systeem aanpakken. Maar ja, dit zou het "nivelleren" waar ze zo dol op zijn niet stimuleren.
En dan is er ook nog de menselijke factor, iemand vraagt een toeslag aan op zijn huidige situatie en krijgt een behoorlijke smak geld elke maand gestort. Vervolgens krijgt deze persoon een betere baan of gaat samenwonen en vervolgens "vergeet" deze persoon zijn toeslagen na te kijken of hij / zij hier nog recht op heeft. De staat gaat er vanuit dat iedereen een eigen verantwoordelijkheid heeft en dat ze het direct aanpassen wanneer er een verandering in de inkomens situatie is gekomen. Dit is overigens voor 95% de reden waarom er toeslagen moeten worden terug betaald. Waarom? Omdat ze er geen recht op hadden vanwege een verandering in de inkomenssituatie.

Dit systeem is te flexibel en ondoorzichtig. Bij de aanvraag wordt er gekeken naar de huidige inkomens positie maar bij de afhandeling wordt er gekeken naar een heel jaar.

zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

gewoon

Ja en behalve veel sneller terug koppelen waar het geld aan uitgegeven word.

Blijf even weg van het rond pompen van geld,  heb mij verbaast over de enorme huurverhogingen jaar na jaar,  na invoering van de huur subsidie dus wie steekt het in zijn zak,  als er wat ruimte dreigt te zijn.....

Maar goed dat was niet het onderwerp om af te studeren.

De vraag was of toeslagen het maken van schulden in de hand werkt en dat is een punt maar als je er dieper in duikt is volgens mij het grote probleem dat mensen die al schulden hadden gaan schuiven met geld onder grote druk van incasso's en eindigen daarmee verder van huis.   

Omdat in die poging,  het woordje fraude om de hoek komt,  en buiten schuldsanering komen te vallen.

( kat in het nauw maakt rare sprongen )

Dus als onderwerp voor afstuderen is het wat om te stellen,  dat zomaar toeslagen geven uitsluiting tot schuldhulpverlening in de hand werkt.