Incassowet - denk mee!

Started by jan, Jul 14, 2016, 09:37 AM

Previous topic - Next topic

jan

Op de website van de ChristenUnie staat het wetsvoorstel voor het aanpakken van de incassodienstverlening. Wij weten als geen ander hoe sommige bureau's te werkgaan. Immers velen hebben te maken gehad met dit soort "dienstverlening".

Ik vind dit een goed voorstel, daarom plaats ik ook de oproep hier van de ChristenUnie. Ga vooral naar de website en lees en denk mee (https://www.christenunie.nl/nl/incassowet)

Op dit voorstel kun je reageren en het wetsvoorstel staat ook op de website. Ook kun je aanvullingen geven op het wetsvoorstel.

De ChristenUnie nodigt iedereen uit om om suggesties en aanbevelingen te doen bij deze teksten. Dat kan tot 1 september 2016 via incassowet@christenunie.nl.

Er is op dit forum genoeg deskundigheid om eventueel een bijdrage te doen aan dit wetsvoorstel. Je kan hierover meedenken en een reactie insturen!

Incassowet - denk mee!

De afgelopen jaren verschenen veel berichten over misstanden bij incassodienstverlening. Rapport na rapport klonk dezelfde boodschap: consumenten zijn de dupe van malafide incassopraktijken. Te hoge incassokosten, onjuiste brieven, geen transparantie over de opbouw van kosten, valse of verjaarde vorderingen en het inzetten van onacceptabele drukmiddelen. Burgers voelen zich onterecht klemgezet of betalen teveel. En bedrijven lopen reputatieschade op.

De Wet aanpak misstanden incassodienstverlening is een initiatiefwet van Carola Schouten (ChristenUnie) en Keklik Yücel (PvdA), waarmee ze de misstanden in de incassosector willen aanpakken. Er komt een incassoregister voor incassobureaus, met heldere eisen aan de oprichting, bedrijfsvoering en vakbekaamheid van mensen die incassodienstverlening verrichten. Met strenge boetes en bij meerdere overtredingen een three strikes out systeem. Het doel: een eerlijke, transparante en betrouwbare incassosector.

https://www.christenunie.nl/nl/incassowet
https://www.christenunie.nl/l/library/download/1010712
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

peter

Om hard om te denken, wat dachten jullie, als schulden verjaard, deze niet meer mogen worden "geincasseerd". Oude vorderingen, worden verkocht en men probeert deze nog steeds te vorderen. Terwijl deze bedrijven weten dat de schuld verjaard is.

Hoe denken jullie hierover?
Peter
Administrator Forum

jan

Als een schuld verjaard is, dan mag deze niet meer worden opgevraagd onder valse voorwendselen.
Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Incasso_deskundige

Maar dan moet wel vast staan dat de vordering verjaard is. Dit is niet altijd simpelweg vast te stellen door de verjaringstermijn aan te houden, omdat er ook gestuit kan zijn c.q. er tussentijds een stuitingshandeling kan hebben plaatsgevonden.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

peter

Quote from: Incasso_deskundige on Jul 14, 2016, 10:32 PM
Maar dan moet wel vast staan dat de vordering verjaard is. Dit is niet altijd simpelweg vast te stellen door de verjaringstermijn aan te houden, omdat er ook gestuit kan zijn c.q. er tussentijds een stuitingshandeling kan hebben plaatsgevonden.

Dit zou wel kenbaar worden gemaakt als de vordering wordt ingediend.
Peter
Administrator Forum

Dick

Dit valt onder artikel 4

b. het transparant en duidelijk inrichten van het incassoproces;
c. het ondubbelzinnig helder maken en specificeren van de opbouw van het bedrag van een
incassovordering en de betaaltermijnen;
d. het tijdig en inzichtelijk verstrekken van aanvullende informatie over de aard, herkomst
en onderbouwing van een incassovordering;

Alleen bij een zaak die niet verjaard is, zullen ze dit moeten bewijzen, wanneer het gestuit is.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

peter

Quoted. het tijdig en inzichtelijk verstrekken van aanvullende informatie over de aard, herkomst
en onderbouwing van een incassovordering;

Dus de schuldenaar moet om een nadere toelichting vragen en daarna moeten ze deze informatie verstrekken. Ik zie liever dat ze alleen onderbouwde claims versturen. Als deze verjaard is, zouden ze deze nooit mogen indienen.
Peter
Administrator Forum

Incasso_deskundige

Het wetsvoorstel "rammelt" nog wel op diverse punten. Heb er dus maar even een email aan besteed  ;)

Incasso_deskundige

Het is aan de schuldenaar om een beroep te doen op de vermeende verjaring en aan de rechter om hierover te oordelen! Dit moet je niet op het bordje van de incassogemachtigde leggen.

Incasso_deskundige

En als er in het incassotraject een beroep op de verjaring wordt gedaan, zou naar mijn mening hier ook in dat stadium inhoudelijk op gereageerd moeten worden en als men de zaak dan toch door zal zetten moet men in mijn ogen - conform het bepaalde in artikel 111 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering - dit verweer (lees: beroep op verjaring) in de dagvaarding vermelden en dit in de dagvaarding ook moeten weerleggen. Vervolgens is het dus aan de rechter om dit inhoudelijk te beoordelen.

peter

Quote from: Incasso_deskundige on Jul 15, 2016, 11:31 PM
Het wetsvoorstel "rammelt" nog wel op diverse punten. Heb er dus maar even een email aan besteed  ;)

Ik heb ook input gegeven. Het is belangrijk dat er mee wordt gedacht en er een duidelijke wetgeving ontstaat.
Peter
Administrator Forum

Marjan12

jan

Quote from: Marjan12 on Jul 17, 2016, 08:34 AM
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/veel-mensen-duurder-uit-door-nieuwe-incassowet

Misschien kunnen ze ook iets doen aan de hoogte van de bedragen.

Dit is vastgelegd in een andere wet. Deze wet gaat erom dat incassoboeven niet meer werkzaam kunnen zijn in de incasso branche. Maar de incassobedragen zijn idd nog steeds te hoog.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

Marjan12

Duidelijke uitleg, dit alles is toch een stap in de goede richting.