PvdA en ChristenUnie willen strengere regels incassobureaus

Started by jan, Jul 14, 2016, 09:21 AM

Previous topic - Next topic

jan

De PvdA en ChristenUnie willen veel strengere regels voor de ruim zeshonderd incassobureaus in ons land. Ze willen met een initiatiefwetsvoorstel de "cowboys" aanpakken "die met druk en intimidatie veel geld proberen te verdienen".

Vorig jaar november waarschuwde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nog dat incassobureaus consumenten vaak confronteren met onterechte vorderingen, te hoge incassokosten berekenen en mensen op ontoelaatbare wijze onder druk zetten om rekeningen te betalen. En de Consumentenbond meldde in februari dat incassobureaus mensen onnodig bang maken met nepdagvaardingen.

http://www.nu.nl/politiek/4292965/pvda-en-christenunie-willen-strengere-regels-incassobureaus.html
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

jan

Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

jan

Incassobureaus die te hoge kosten in rekening brengen, geld eisen voor niet-geleverde diensten of zelfs mensen bedreigen, krijgen na drie overtredingen en beroepsverbod van vijf jaar. Dat voorstel doen ChristenUnie-Kamerlid Carola Schouten en PvdA-kamerlid Keklik Yücel in een initiatiefwet die zij samen indienen. “Doel van het wetsvoorstel is om cowboys die met druk en intimidatie veel geld proberen te verdienen, tegen te gaan,” zegt Carola Schouten. “Dat doen we door strengere eisen te stellen aan incassobureaus, het toezicht te verbeteren en meer sanctiemogelijkheden te creëren.” ChristenUnie en PvdA introduceren een incassoregister voor incassobureaus, voeren opleidings- en bedrijfsvoeringseisen in voor incassobureaus, wijzen de ACM aan als toezichthouder en voeren een ‘three-strikes-out-principe’ in voor bureaus die de regels overtreden.

donderdag 14 juli 2016 06:54

bron https://www.christenunie.nl/k/nl/n33079/news/view/1010941/480329/malafide-incassobureaus-aan-banden-door-initiatiefwet-christenunie-pvda.html

Het wetsvoorstel staat vanaf vandaag online voor consultatie op http://www.christenunie.nl/incasso.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

Kiek

Incasso_deskundige

Het is inderdaad zeer terecht dat er strenger toezicht plaats zal vinden in de incassobranche. Momenteel weet je eigenlijk alleen bij incasso's van/door gerechtsdeurwaarderskantoren dat je goed zit voor wat betreft de kosten, want zij kunnen zich op dit punt geen misstappen veroorloven omdat zij aan streng toezicht zijn verbonden.

Toch ben ik bang dat deze wetgeving in de praktijk een "wassen neus" zal blijken en niet het gewenste effect zal hebben. Deze wetgeving zou in de praktijk zelfs voor nog grotere misstanden kunnen zorgen. Het was naar mijn mening goed geweest als de politiek zich hier op had laten voorlichten door professionals uit de branche, maar zoals dat vaak gaat in de politiek proberen ze liever zelf te scoren met soms vervelende gevolgen...
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Dick

Het is een stap in de goede richting, gelijk kan je nog reacties geven op dit wetsvoorstel.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info