achteraf incasseren van termijnbetaling energie

Started by burningspirit, May 04, 2016, 01:53 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Ik hoop dat ik antwoord kan krijgen op mijn vraag.
Eerst het verhaal:
In november 2015 zijn wij overgestapt van Energiedirect naar Oxxio. We kregen vooraf een jaarnota, gekoppeld aan onze WSNP die in ging op 19 oktober 2015. Het bedrag dat we terugkregen verdween rechtstreeks in de boedel. Toen is er separaat ook een afrekening geweest, waarvan ik niet veel begreep. Er werd nog 4 euro geincasseerd en we kregen nog 40 euro terug.
Nu probeert Energiedirect begin april het termijnbedrag van november alsnog te incasseren; ruim vier maanden na dato.  We hebben geen termijnnota ontvangen (die geeft Energiedirect sinds 1-7-2015 niet meer), geen herinnering, geen aanmaning. In april dacht ik dus: ze vergissen zich. Dus ik weigerde de incasso. Begin mei probeerden ze het weer en ook nu heb ik de incasso geweigerd en tevens hun bankrekeningnummer op mijn blokkeerlijst geplaatst.
Na wat uitzoeken zag ik dat inderdaad het termijnbedrag van november nooit ge?incasseerd is. Maar op de verantwoording van de incassering  en teruggaaf is hierover niets te vinden dan alleen het volgende toegevoegde zinnetje:..... is exclusief achterstallige betalingen. Als ik inlog en aanklik : "wat is achterstallig?"dan staat er niks.

Mijn vraag is dus nu: waar doe ik nu goed aan? Mijn bewindvoerder zegt dat de teruggaaf terecht in de boedel is gegaan en dat ik die termijn nog gewoon moet betalen. Maar ik had er echt geen idee van, ben niet gewaarschuwd en had het idee dat alles verrekend was. Bovendien zit hier nu vier maanden tussen.
Ik ben geneigd om Energiedirect nogmaals te bellen en te proberen een betalingsregeling af te sluiten, zodat ik niet in één keer alles hoef te betalen. Maar mag dat wel nu ik in de WSNP zit? En had Energiedirect niet moeten waarschuwen doormiddel van herinnering factuur?Had Energiedirect niet meteen dit termijnbedrag in rekening moeten brengen bij de eindafrekening/overstap? In plaats van ons 40 euro terug te geven, dit bedrag van de achterstallige termijn af moeten trekken? Zodat we in december die 190 euro direct hadden kunnen betalen?

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

gewoon

Ha BS

Is een beetje raar dat zij over die maand geen brieven hebben gestuurd dat dit nog open stond, misschien maar goed ook omdat er nu geen herinnering kosten zullen zijn opgevoerd.

Je hebt het nu al twee keer gestorneerd die afboeking en denk dat het haast heeft nu wel te betalen om kosten te voorkomen.

burningspirit

Ja wat je zegt, Gewoon, beetje raar. Echt.... vier volle maanden wachten ze hier mee en dan opeens proberen ze geruisloos te incasseren.
... Ook gewoon een fout van hun toch?
Ik heb ze al eens gebeld en ze willen niet meer met me praten. Ze willen dat de bewindvoerder naar hun belt. Maar mijn bewindvoerder wil zich er ook niet mee bemoeien. Dus ja....
Ik vroeg me gewoon af of ze überhaupt nog recht hebben, als ze helemaal geen melding van de achterstand hebben gemaakt bij mij, laat staan bij de bwv.
Maar goed, ik ga ze gewoon toch nog eens bellen.

gewoon

Zeker bellen door het storneren kan het zijn dat het al naar een incassobureau gaat en kun je daar de eerste brief van verwachten.

Zonde van het geld,... en dat er verder geen herinneringen zijn verstuurd zal zijn omdat je daar weg bent uit het systeem,  die automatisch kosten opvoert en herinnerd

chapter

op zich klopt het wel. Er wordt een afrekening gemaakt van periode voor wsnp. Meestal ongeveer tot 1 week na toelating omdat dan de bwv meterstanden opneemt en doorgeeft waarna afrekening volgt. de maand november kan hierin niet zijn meegenomen want dat is periode na wsnp.
Per welke datum ben je overgestapt en is van die maand niet ook afrekening geweest?
zulke dingen zijn ook reden geweest voor mij om voor duur wsnp niet te wisselen want als je verkeerde maand overstapt kun je ook nog flinke narekening krijgen ivm zomer-winter en wisselend verbruik

burningspirit

Wij zijn per 1 december overgestapt. Afrekening van de overstap is wel gemaakt en uitgevoerd, maar in hun administratie is de niet ge?incasseerde termijn niet opgenomen. Zeggen ze. Ik kan het ook nergens zien. Ik ga ze wel bellen en proberen het te regelen met ze.
Heb er nooit bij stilgestaan dat dit zou gebeuren. Naja, een mens is nooit te oud om te leren. Wat wel in me opkwam afgelopen week: ik ga niet wisselen, nergens meer mee.  ;D

chapter

ligt bwv wel in dat je een regeling treft met ze in kader van je inlichtingenplicht maar ook post komt daar nog aan dus bij bevestiging van afspraak kun je ze beter voor zijn

burningspirit

Ha Chapter,
Ja ik heb al mailverkeer gehad met bwv. Ik heb nu gewoon gevraagd of het akkoord is als ik een betalingsregeling afsluit. Maar ze is weg tot 23 mei, dus ik ga eerder al met Energiedirect in gesprek om ellende te voorkomen.

chapter

kun je het niet gewoon meteen betalen van het vakantiegeld?

burningspirit

misschien wel ja.... maar dat moet nog komen en mag ik ook niet helemaal houden
misschien kan ik daar iets over afspreken met Energiedirect
dank je Chapter, ik had daar nog niet aan gedacht, aan het vakantiegeld  ;D

chapter

op je vtlb staat wat je precies mag houden als gehuwden iets hoger als bij mij denk ik. Maar zal rond 800 zijn denk ik dus daar moet het wel vanaf kunnen ben je er wel meteen vanaf. En geen aantekening in dossier met nieuwe verslag

burningspirit

aha okee... ik heb net een verslag gekregen van het eerste half jaar
wat je zegt klopt
tot mijn verbazing stond de naam van mijn verhuurder tussen die van de schuldeisers
maar nu begrijp ik dat: door gedoe met de uitkering heb ik een keer te laat mijn huur betaald, ik had al een herinnering gekregen
zo werkt het dus
overigens communiceer ik zorgvuldig al dit soort dingen aan mijn bwv, ook bij twijfel overleg ik en/of geef door
er stond in het verslag ook dat het contact tussen haar en ons "goed" mocht worden genoemd
en ook dat ik voldoende solliciteerde
vond dat toch wel heel fijn om te lezen eerlijk gezegd

burningspirit

Grappig zeg
Ik heb net met Energiedirect gebeld en voorgesteld van het vakantiegeld de achterstallige termijn te betalen. Zegt de jongen aan telefoon: "Oh, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht, aan vakantiegeld!" ;D ;D ;D
Hij stelde nog wel voor gespreide betaling te regelen, maar dat vond ik nu niet meer nodig.
Deze keer was het gesprek een stuk simpeler en prettiger. Waren het er ook over eens dat het een beetje krom gegaan was allemaal, ook in hun administratie. Naja, eind goed, al goed.
Heb al een mailtje met gegevens ontvangen en de betaling ingepland eind mei.