Adempauze om uit de schulden te komen

Started by peter, May 24, 2016, 03:49 PM

Previous topic - Next topic

peter

Om uit de schulden te komen, kan het soms nodig zijn even een adempauze te krijgen. Tijdelijk geen brieven van deurwaarders op de mat, geen telefoontjes van bedrijven die vragen waar hun geld blijft, geen aanmaningen van de belastingdienst of andere overheidsorganisaties. Tijd om orde en overzicht te krijgen in de financiën en een plan te maken om op een realistische manier schulden te gaan afbetalen.

Daarom willen staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie een ‘breed moratorium’ instellen. Na intensief overleg met de belangenbeharigers van schuldhulpverleners (NVVK), gerechtsdeurwaarders (KBvG), VNG en de vier grote steden, is het ontwerpbesluit vastgesteld. Vandaag gaat het ontwerpbesluit voor dit moratorium in internetconsultatie zodat ook partijen van buiten mee kunnen denken over het moratorium. De komende zes weken kunnen mensen reageren op het besluit, daarna gaat het naar de Raad van State. Streefdatum voor inwerkingtreding is 1 januari 2017.

Op dit moment kan de gemeentelijke schuldhulpverlening al afspraken maken met schuldeisers om even een pauze in te lassen bij het incasseren, zodat een hulptraject meer kans van slagen heeft. De schuldhulpverlening kan dat echter nog niet afdwingen. Dus als één schuldeiser weigert, mislukt soms het hele plan. Met het breed moratorium dat vandaag in consultatie gaat, kunnen gemeenten naar de rechter stappen om een adempauze af te dwingen als zij er niet op een minnelijke manier uitkomen met de schuldeisers. Wijst een rechter dat toe, dan moeten schuldeisers voor maximaal zes maanden hun incasso activiteiten opschorten.

In die periode wordt het geld dat de schuldenaar binnenkrijgt boven het bedrag dat hij nodig heeft om van te leven (de beslagvrije voet) wel al apart gezet. Daarmee wordt aan het eind van het moratorium alvast een deel van de schulden afbetaald. Doel van het moratorium is dat de schuldenaar en schuldhulpverlening in samenspraak met de verschillende schuldeisers tot afspraken kunnen komen over het verdere traject. Dat vervolgtraject kan een simpele betalingsregeling zijn, maar ook het tijdelijk bevriezen van de incasso’s of het treffen van een schuldregeling.

Voor het besluit dat nu in consultatie gaat is grondig voorwerk verricht. De belangen van alle verschillende partijen moeten in evenwicht zijn. Zowel van schuldeisers als van schuldenaren. Het moratorium moet ook goed passen in de huidige schuldhulpverlening. Er zijn immers al veel instrumenten om mensen met schulden te helpen, het moratorium moet daarin een goede aanvulling zijn die past in de huidige praktijk. Nu dat is gelukt, mede met dank aan alle partijen in het veld die input hebben geleverd, kan een werkbaar ontwerpbesluit in consultatie.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2016/05/24/adempauze-om-uit-de-schulden-te-komen
Peter
Administrator Forum

jan

Pas op 1 januari 2017 is deze maatregel van kracht.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Chrissie

Jammer had voor sommige schuldenaren wel wat eerder mogen komen deze maatregel, maar ja beter laat dan nooit ;)

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Marjan12

Ik ben blij dat ze schuldenaren willen helpen, al was niet iedereen het hiermee eens.

Dick

Er is veel weerstand van ondernemers, omdat zij bang zijn dat ze geld mislopen en daardoor zelf op de fles gaan.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Stil-verdriet

Deze maatregel zou ons veel onrust hebben gescheeld. Ondernemers zijn ook medeschuldig aan de schulden last, met hun financieringsmogelijkheden en verkooppraatjes!!

Chrissie

QuoteEr is veel weerstand van ondernemers, omdat zij bang zijn dat ze geld mislopen en daardoor zelf op de fles gaan.           

Kan ik me iets bij voorstellen zou dat ook heel erg vinden als dit gebeurde het mag nooit zo zijn dat er anderen onder gaan lijden.

Chrissie

QuoteOndernemers zijn ook medeschuldig aan de schulden last, met hun financieringsmogelijkheden en verkooppraatjes!!         

Sorry voor wat ik nu ga zeggen maar ik vind dit wel iets te  gemakkelijk de ondernemers hier de schuld van te geven kan me niet voorstellen dat ze je hebben verplicht om een lening te nemen daar ben je nog altijd zelf bij.
Begrijp dat je het moeilijk hebt gehad dan is deze regeling mooi, maar dit vind ik een stap te ver gaan om ze dit in de schoenen te schuiven.
Kan me wel heel goed voorstellen dat je even niet meer wist hoe je alles aan moest pakken het daarom gedaan hebt zodat het lichter werd, veroordeel je er niet om dat is heel normaal je hebt gewoon in het nauw gezeten.

Heb hetzelfde ook gedaan namelijk zat toen ook vreselijk in het nauw zag het toen ook als enige uitweg maar heb toen ook direct gezegd maar we gaan nu die andere kant op wil deze stress niet langer je wordt zo bang voor alles je doet geen oog meer dicht. Maar ik heb nooit de ondernemers de schuld van alles gegeven ik had gewoon anders moeten zijn.

Mijn wens voor jou is dat je heel snel uit de schulden bent dat gun ik je van harte! Gun je zo graag die rust.

chapter

half jaar is wel verschrikkelijk kort bijna geen enkele situatie is meteen gestabiliseerd als ze hulp vragen. dat kost al maand of 3 dan minnelijk 120 dagen maar wordt meestal niet gehaald. Dan is half jaar zo voorbij

gewoon

Het is fijn dat dit er aan zit te komen in 2017 en is een goede zaak,  zeker ook voor ondernemers die waren al de laatste die in de rij staan bij schulden,  en dat veranderd hier weinig door maar hebben nu ook een kans dat er nog wat geld komt, en gaan hier zeker niet van op de fles.

Het is gewoon goed dat er soms even een adempauze mogelijk word,  en met name ook voor jonge mensen het valt mij daarbij op,  dat er al bij zijn die alles kwijt raken en op straat staan terwijl de totale schuld nog geen E 3.000,-- is,  dat gaat nergens over.

Tegenwoordig gaat alles automatisch herinneren aanmannen ed en het is juist de overheid die maar door dendert met extreme invorderingen en grote kosten noem even CJIB belastingdienst energie bedrijven die eenzijdig een contract opzeggen en vervolgens er een mooie borg uitslepen.

Daar is het dan nuttig voor, ook voor die een paar maanden zonder loon of uitkering komen te zitten en opeens daar 10 jaar door achtervolgd word.

Het kan juist voorkomen dat een paar maanden zonder geld of kleine schuld,  na jaren ellende en gewetenloos tegen kosten lopen het boven het hoofd groeit en een  schuld traject onvermijdelijk is geworden.

Hoop dan ook dat met name de overheid zelf,  het woord adempauze verstaan en dit kunnen invullen. 

jan

Een adempauze is zeer noodzakelijk. Ik denk dat gedurende deze periode ook de rente moet worden teruggebracht naar een aanvaardbaar niveau, geen woekerrente. Ook moet de integriteit van de schuldeisers worden onderzocht. We kunnen allemaal, de flitslening (bv saldodipje) die erop waren, woekerachtige bedragen te vragen.
Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

gewoon

Dat zou mooi zijn dat ook op de rente een adempauze komt.

Verder kent dit verhaal alleen maar winnaars niet zijn hier veel mensen mogelijk mee geholpen, maar het is voor Den Haag ook nog eens een grote bezuiniging omdat het drie keer meer geld kost mensen niet te helpen.

Ook voor die enkele ondernemer die met vragen zit,  dit help ook de economie weer op gang door dat hier het vertrouwen in groeit,  maar zeker ook in de overheid komt een klein vertrouwen terug.

Dus voor die klagende ondernemer dit help meer,  dan dat Rutte roept koop eens dat bankstel of auto.

jan

Er is heel veel eigen verantwoordelijkheid. Maar de overheid heeft ook een verantwoording. Wat dacht je van de huis&tuinprogramma's gecombineerd met de commercials over leningen. Hoe maak je iemand gek.... Die marketingmensen hebben echt nagedacht over hoe ze het brachten. Koop gerust die bank of auto, een financiering tegen lage maandlasten is mogelijk.

En ja ondernemers moet worden beschermd, zij zitten ook aan het einde van de voedselketen.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

Stil-verdriet

nooitmeer

Prima zo'n adempauze, dat geeft schuldhulpverleners de mogelijkheid om alles in kaart te brengen. Eventuele spoken in de kast komen binnen die 6 maanden meestal ook aan bod.
Het is inderdaad ook goed voor ondernemers, ze weten direct waar ze aan toe zijn en hoeven geen dure incasso procedures op te starten.
Het is wat minder voor de deurwaarders die lucht krijgen van een schuldhulp traject en vervolgens nog even snel overal beslag op leggen en executeren.
Eigenlijk is dit het zelfde proces wat ingezet word bij een persoonlijk faillissement, de curator/bewindvoerder krijgt dan ook de zelfde adempauze om alles in kaart te brengen.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!