Vragen over verschillende schulden

Started by Emigrant, Apr 18, 2016, 12:37 AM

Previous topic - Next topic

Emigrant

h

sacredfour

De bank zal eerst naar de rechter moeten stappen voordat ze rechtsmaatregelen kunnen nemen. Het CJIB kan dit gelijk doen. Betaal dus eerst het CJIB. De bank zal genoegen moeten nemen met het minimum bedrag dat je kan missen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Emigrant

En de bank, zal deze eerst een incassobureau inschakelen of gaat het meteen naar een deurwaarder?

sacredfour

Sommige incassobureaus zijn ook deurwaarder en andersom. Hier moet je je niet te druk om maken. De bank moet eerst naar de rechter willen ze beslag kunnen leggen. Laat de bank schriftelijk weten wat je kan missen elke maand. Hou dan wel rekening met je vaste lasten, zo maak dit bedrag niet te hoog.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Edwin

Ik denk dat het wijs is naar de bank volkomen open kaart te spelen over je financiële positie. Dat verkleint de kans dat ze naar de rechter stappen, zelfs als je niet kunt betalen op dit moment. Verzoek ze ook de rente stop te zetten (zeg er maar bij dat je anders faillissement of schuldsanering aanvraagt, dat willen ze echt voorkomen) en begin met kleine bedragen die je kunt missen. Anders loop je eveneens het risico alleen maar rente te betalen. Of ze akkoord gaan weet ik niet, maar niet geschoten is altijd mis.

Het CJIB moet je wel mee opletten, die kunnen namelijk ook je paspoort vervallen verklaren. Gaat dit alleen om verkeersboetes of ook om CVZ? In geval van verkeersboetes kan dit (of erger, gijzeling et cetera) al helemaal snel. Het is wijs hier even achteraan te zitten. Ik zou dus in ieder geval zorgen dat je het CJIB eerst betaalt.

Overigens zit je al comfortabel omdat je in het buitenland zit. Dat maakt het voor schuldeisers niet makkelijker, hoewel het Europees Betalingsbevel je positie wel iets minder rooskleurig heeft gemaakt. Heb je niet overwogen je uit te schrijven uit Nederland? In dat geval ben je ook van de lasten van je zorgverzekering af, hoewel het waarschijnlijk juist in Oost-Europa wijs is dat wel te regelen.

Verder wat al gezegd werd, de bank kan vrij weinig uitrichten zonder vonnis. Zorg in ieder geval zo snel mogelijk voor een rekening in het land waar je woont en laat daarop uitbetalen. Betaal vanaf een andere bank dan waar je op ontvangt, dit vanwege het risico op bankbeslag. Verder kan ik je niet goed raden, aangezien ik niet weet in welk land je zit en welke regels daar gelden, maar je zou zelfs nog eens (als dat gunstig is) kunnen overwegen aan 'insolventietoerisme' te doen: in principe wordt een buitenlandse schone lei erkend door Nederland, en dus - noodgedwongen - door  Nederlandse schuldeisers. Daarvoor is soms (niet altijd) wel vereist dat je een bepaalde periode in het desbetreffende land gewoond hebt.

Emigrant

Edwin, bedankt voor je reactie.

Momenteel ben ik niet in de Europese Unie (Rusland). Bewuste keuze omdat de kosten van levensonderhoud hier nog lager liggen in vergelijking met Oost-Europa. Ik pak elk mogelijke manier aan om zo veel mogelijk terug te betalen. Familie en vrienden hebben al voorgesteld dat ik terugkom naar Nederland maar juist dat lijkt mij nu niet zo verstandig. Ik heb een inkomen, en Nederland is duurder. Ik ben ook sinds januari uitgeschreven in Nederland (toen had ik nog geen schulden). Ik heb een buitenlandse bankrekening van een land binnen de Europese Unie (Polen).  Hier wordt ook wekelijks mijn salaris op gestort. Verder sta ik nergens officieel geregistreerd. Niet om de hele boel te ontwijken, ik wil immers deze situatie zo goed mogelijk oplossen en verantwoordelijkheid tonen. De reden hier van is omdat ik simpelweg nog nergens langer dan 3 maanden op een dezelfde plek ben gebleven. Wel heb ik een zorgverzekering, een goedkope. Dit is vaak ook een vereiste om een land te betreden. En het is verstandig om in landen zoals deze de juiste behandeling te krijgen in geval van nood.

Even ter verduidelijking:  Het is geen maandloon wat ik ontvang. Ik heb ook geen werkcontract. Er wordt voor mij wekelijk een creditfactuur opgesteld en ik krijg dit bedrag, als vergoeding voor mijn geleverde digitale diensten, gestort.  Kan men hier ook eventueel beslag op leggen? Mijn buitenlandse bankrekening of mijn "vergoedingen" direct via mijn werkgever? Dat laatste zou in mijn nadeel kunnen werken namelijk. Mijn werkgever kan geen zin hebben in onnodige belemmeringen en dan kan ik mijn inkomsten kwijtraken. Dit zal ik dus ook duidelijk moeten aankaarten bij het incassobureau.

Het bedrag dat ik aan het CJIB moet betalen is een schadevergoedingsmaatregel, het is dus geen verkeersboete. Het is de uitkomst van een strafzaak. Ik heb per ongeluk schade veroorzaakt en ik moet daar, geheel terecht, voor betalen. Meer dan de helft hier van is al betaald. Ik heb al besloten dat ik dit maandelijkse terugkerend bedrag volledig zal overmaken volgende week voordat deze termijn afloopt. Dan het resterende bedrag wat ik nog over heb maak ik over naar mijn Rabobank rekening waar ik schulden op heb staan. Dit zal geen, zoals afgesproken, 450 euro betreffen en daar zit ik mee in mijn maag. Ik ben nieuwsgierig wat de bank vervolgens zal doen.

Uit angst voor beslaglegging maak ik vaak geld over naar mijn Nederlandse prepaid creditcard of mijn bankrekening in de Verenigde Staten. Of ik pin mijn geld. Waarschijnlijk niet zo handig maar ik heb digitaal bij de Belastingdienst mijn Poolse rekeningnummer doorgegeven omdat ik nog een belastingteruggave krijg. Zouden ze dit op mijn Nederlandse bankrekening storten kan ik dit geld niet gebruiken en zelf verdelen om openstaande schulden te betalen.

Zou je kunnen uitweiden betreffende insolventietoerisme? Is dit mogelijk binnen de Europese Unie? Ik ben momenteel in het bezit van een meerjarige en geldige werkvergunning voor de Verenigde Staten. Verder ben ik nu in Rusland, niet een topbestemming, maar ik kan bij elk bezoek 3 maanden blijven voordat ik een paar dagen naar de EU moet om een nieuw visum te regelen. Vervolgens kan ik weer 3 maanden blijven. Wat zijn de voorwaarden voor insolventietoerisme?