Wat is nu precies mijn beslagvrije voet?

Started by samsung, Jan 22, 2016, 02:09 PM

Previous topic - Next topic

ollie bollie

Ik heb nog even verder gekeken op de link van Jiske. U zit al boven het sociale minimum, zowel alleenstaand of samen met uw zoon. Alleenstaand is 263 euro per week (bruto) en 350 (bruto) per week voor u en uw zoon samen.

Heeft u of uw partner of een daarmee gelijkgestelde persoon naast uw UWV-uitkering overige inkomsten, bijvoorbeeld een andere uitkering of pensioen? Dan worden deze inkomsten gelijk volledig meegeteld bij de berekening van de toeslag.

Helaas heeft u dus geen recht op toeslag.
Carpe diem!

samsung

Quote from: ollie bollie on Jan 23, 2016, 04:15 PM
Ik heb overigens het vermoeden dat er maar 1 schuldeiser is, namelijk de zorgverzekering. Is dat juist? Want dan denk ik dat u een goede kans maakt op een krediet bij de gemeentelijke kredietbank. Wanneer u dat goed onderbouwt met het laten zien van de maandelijkse aflossingen, zullen zij ook inzien, dat u netjes een krediet kunt afbetalen. Met de 50 euro die u uitspaart op de boete per maand, zal het een stuk sneller gaan.

De zorgverzekering heeft de ontstane schuld ondergebracht bij verschillende deurwaarders,.
Ik los dus hier en daar wat af, waaronder dus ook mijn vakantiegeld.
Er zijn natuurlijk flinke kosten bij gekomen betreffende deurwaarders kosten.
Op 1 dossier heb ik van de hoofdsom â,¬392,67   â,¬1703,96 betaald, en dan staat daar nog â,¬41,57 van open.
Maar met al die kosten, lost dat natuurlijk niet snel af met mijn inkomen.
Mijn zoon staat niet bij mij, die stond bij mijn ex.
Die heeft na 30 jaar de benen genomen naar het buitenland, en heeft mij in een behoorlijke puinhoop achter gelaten.
Ik heb geen poot om op te staan aangezien wij niet getrouwd waren, maar wel ruim 30 jaar samen hebben gewoond.
Eigen schuld schuld dus, en ik pluk daar nu de wrange vruchten van.
IK denk dat het toch verstandig is eens een afspraak te maken met het GKB.

ollie bollie

Ik volg het even niet, sorry. Heb maar 6 uur geslapen de afgelopen 72 uur. Is het juist om aan te nemen dat er 1703,96 schuld was en dat er 392,67 betaald is?

Is de zorgverzekering uw enige schuld of zijn er meerdere schuldeisers?

Of zijn de drie bedragen schulden bij verschillende deurwaarders?
Carpe diem!

samsung

Quote from: ollie bollie on Jan 23, 2016, 06:36 PM
Ik volg het even niet, sorry. Heb maar 6 uur geslapen de afgelopen 72 uur. Is het juist om aan te nemen dat er 1703,96 schuld was en dat er 392,67 betaald is?

Is de zorgverzekering uw enige schuld of zijn er meerdere schuldeisers?

Of zijn de drie bedragen schulden bij verschillende deurwaarders?

Nee, de schuld was â,¬392,67 en ik heb daar â,¬1703,86 aan betaald/

De zorgverzekeraar is voornamelijk waar ik op stuk loop.
De eerste afbeelding is van vorig jaar, en de tweede van vanavond.
De inhouding wordt verdeeld over meerdere deurwaarders.

ollie bollie

@ Samsung

Ik schrik van de kosten bij de tweede schuld van 392,60. Mag ik aannemen dat die 1113,70 euro gerechtskosten zijn? Wanneer dit alleen incassokosten zouden zijn, is dat absurd hoog.

Ik ga er even van uit, dat dit uw totale schuldenlast nog is:  237,75
                                                                                                 41,57
                                                                                                 58,16 +
                                                                                                -----------
                                                                                                337,48 euro resterend

U lost 86,05 euro per maand af via het loonbeslag. Dit betekent dat u er over 4 maanden vanaf bent. In die 4 maanden betaalt u echter nog 4 x de boete voor het College van Zorgverzekeringen. Zeg maar zo'n 200 euro extra dus.

Ik neem aan dat op de Wajong van uw zoon geen beslag ligt. Is het mogelijk om deze maand dan 337,48 van uw zoon te lenen? Daarmee zal de schuld dan in 1 x betaald kunnen worden en bent u van het loonbeslag en het College voor zorgverzekeringen af. U kunt uw zoon dan terugbetalen met het bedrag wat u normaal kwijt zou zijn aan loonbeslag en het bedrag wat nu naar de boete gaat voor uw zorgtoeslag. Dan bent u er in iets meer dan 2 maanden van af en is een gang naar de kredietbank niet nodig.

Is dit een oplossing? Het scheelt namelijk dik 200 euro aan boetes de komende maanden.
Carpe diem!

Jiske

Ollie bollie,

het duurt nog zeker 2 maanden, na algehele voldoening van die 3 schulden, voordat de deurwaarders/incassoburo's alles hebben doorgegeven aan het UWV, en het loonbeslag is opgeheven.
Dat bedrag zal samsung wel nog terugkrijgen/moeten vorderen bij de deurwaarder of UWV en met een beetje pech valt het vakantiegeld, wordt uitbetaald in mei, daar in eerste instantie ook nog onder, ivm het regelen van de administratieve rompslomp van deurwaarders en UWV.

Tegen de tijd dat ze is afgemeld als wanbetaler bij ZIN zal ook een maandje of 2 duren.

Ik zou, als ik samsung was, wel alvast zsm kontakt opnemen met de gemeente ivm mogelijke kwijtschelding gemeentelijke belastingen, en na betaling schuld aan de bel blijven trekken bij deurwaarders en het UWV om dat geld terug te krijgen en/of ze rekening willen houden met de financiele situatie en er niet weer nieuwe problemen ontstaan hierdoor.

ollie bollie

Hi Jiske,

Over het het tijdsbestek voor het opheffen van het loonbeslag kan ik niet meepraten. Daarvan weet ik niet uit eigen ervaring hoe lang het duurt. Van het opheffen van van de verhoogde zorgverzekering echter wel. Dat was bij mij binnen een week geregeld.

Het lijkt me echter, dat wanneer je met het verschuldigde bedrag naar de deurwaarder toe stapt, dat die het loonbeslag direct kunnen opheffen, wanneer de volledige schuld is voldaan.

Carpe diem!

samsung

Helaas, helaas.
Dit is van 1 deurwaarder, het is een gedeelde beslag zoals ook in de bijgevoegde afbeelding staat.
Er ligt ook nog wat bij een andere deurwaarder, maar daarvan weet ik nog niet wat daar de volledige nota is.
Deze deurwaarder heb ik inderdaad bijna afbetaald.

Mijn zoon betaald mij per maand een x bedrag voor kost en inwoning.
Mocht ik het niet redden, dan springt hij bij en vice versa.
Mijn zoon heeft ook schuld bij de zorg, en staat dus ook aangeschreven als wanbetaler.
Om in het kort te zijn.
Mijn ex partner heeft na 30 jaar zijn hielen gelicht.
Hij betaalde (niet dus) zowel mijn zorg als die van onze zoon die bij hem op naam stond.
Ik betaalde alle vaste lasten van mijn WAO, zoals huur, gas, licht, water, gemeente en waterschaps belasting etc, en hij had restanten op zijn rekening zoals de auto, begrafenis en zorg, en het eten kwam op zijn rekening.
Echter ook de begrafenis polissen werden niet voldaan, zo ook de zorg niet.
De begrafenis polissen zijn al weer even terug in orde door mij, maar de zorg is een behoorlijke som.
Zo ook die van mijn zoon die zaken aan het aflossen is.
Bij vertrek van mijn ex partner, leerde ik dat er bij hem ook ruim â,¬8000 open staat, maar die worden niet verhaald omdat hij de benen heeft genomen naar het buitenland.
Ik heb een aantal zaken nu betaald, maar de zorg is mijn grootste probleem.
Stilletjes aan los ik af, en 1 deurwaarder ben ik bijna kwijt, maar dan staat de volgende weer in de rij.
We hebben te eten, een dak boven ons hoofd en redden ons goed, maar zaken zoals tandarts kan niet worden betaald, dus dat is een extra zorg.
Ook het eigen risico van het nieuwe jaar, zal maken dat ik in uiterste nood gebruik zal maken van mijn huisarts.

Jiske

samsung,

sinds wanneer is je partner dan vertrokken?

ollie bollie

Samsung,

Heb je nog meer schulden buiten die in de afbeelding staan? Wanneer het wachten is op de volgende deurwaarder, kun je die beter voor zijn. Dat scheelt je weer een berg onkosten, als je die vooraf op de hoogte stelt.
Carpe diem!

sacredfour

Houdt er rekening mee dat het vakantiegeld onderdeel uitmaakt van het inkomen waarvoor de beslagvrije voet is berekend. Het vakantiegeld mag dus niet in beslag genomen worden als het maandelijkse bedrag dat ingehouden wordt al aan het beslagvrije inkomen zit.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

voor waterschap belasting kan ook kwijtschelding aangevraagd worden.
Zijn er nog vorderingen waar nog geen vonnis voor is maar wel een incassobureau die probeert te innen?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

samsung

Quote from: ollie bollie on Jan 24, 2016, 10:54 PM
Samsung,

Heb je nog meer schulden buiten die in de afbeelding staan? Wanneer het wachten is op de volgende deurwaarder, kun je die beter voor zijn. Dat scheelt je weer een berg onkosten, als je die vooraf op de hoogte stelt.

De andere deurwaarder deelt het beslag met die van de afbeelding.

samsung

Quote from: sacredfour on Jan 25, 2016, 03:43 PM
Houdt er rekening mee dat het vakantiegeld onderdeel uitmaakt van het inkomen waarvoor de beslagvrije voet is berekend. Het vakantiegeld mag dus niet in beslag genomen worden als het maandelijkse bedrag dat ingehouden wordt al aan het beslagvrije inkomen zit.

Mijn vakantiegeld is gewoon ingenomen afgelopen mei, dat valt onder het loonbeslag.