Schulden? Eigen schuld!

Started by Xdewit, Jan 18, 2016, 07:13 AM

Previous topic - Next topic

Xdewit

Dat is de titel van een programma op nederland 1, vanavond. Ik ga kijken, en jij?

gewoon

Ja natuurlijk ga ik kijken het is op Ned 1 dus, heb hier over geschreven naar aanleiding van het onderstaande draadje waar de admin een oproep toe staat voor een nieuw televisie programma

Xdewit

Het viel mij ontzettend tegen. Lekker vooroordeel bevestigend, jammer! Een zielige hoogopgeleide die haar best doet, een gezin min of meer afgebeeld als zogenaamd profiterend van de samenleving. Een ambtenaar (zou zich moeten rotschamen!) die vindt dat iedereen maar moet werken want dat is natuurlijk makkelijk zat te vinden (heb u nog een baan voor mij? meneer de hippe ambtenaar). Er loopt een meisje rond in een deken, geen flauw idee waarom en de presentator is een oud-judokus-kwak. Hij zal wellicht veel weten hoe je moet vallen, maar dat hij nu gelijk een armoedeval expert is...
Sorry voor de wat cynische voorstelling, maar ben erg teleurgesteld in de EO om op deze manier sensatiegericht armoede in Nederland aan de kaak te stellen.
Hier wel een goed stuk: https://decorrespondent.nl/511/Waarom-arme-mensen-domme-dingen-doen/51468315514-5d088e07

gewoon

Ha Xdewit wat een mooi artikel heb je gevonden,  en denk dat dit zo voor een groot deel op kan gaan, heb mij daarover ook eens verbaast over toeslagen, dat die juist voor degene die deze het meest nodig hebben ook de groep is waar dit het vaakst word vergeten aan te vragen.

( Heb hier ook mijn bedenkingen over naar de belastingdienst, een niet te tellen leger van inspecteurs,  die controleren of zij niet te kort gedaan worden,  en NUL inspecteurs die controleren en mensen aanschrijven,  dat volgens hun gegevens deze burger zich te kort doet.  )

En dit TV programma inderdaad weer extreme typetjes,  die wij mogen bewonderen, en blijf dit volgen, hoe het in verdere afleveringen toch iets,  van de EO zou kunnen zijn.

OPM,  nog de uitzending was op NPO 2 gisteren

sacredfour

Ik heb gisteren eerst naar RTLZ zitten kijken. Een progamma over het luxe hotel Claridges In Londen. Een hotel voor de super rijken, waar het luxe suite 5900 pond per nacht kost. Er zijn klanten die daar dan ook nog gewoon een maand in verblijven. Alle wensen voor de klanten worden verwezenlijkt als ze er om vragen. Zo was er een klant die een jacuzzi  in de badkamer wilde. Deze werd dan speciaal voor deze klant ingebouwd. Natuurlijk wel op de klant zijn kosten! Om de zoveel jaren moet er een kamer omgebouwd worden, kosten 200.000 pond! Wat een tegenstelling tot het progamma wat ik hierna keek! Maar ja, tegenstellingen moeten er zijn. Wat er niet moet zijn, de veroordelingen van mensen die door omstandigheden in armoede leven. Ook niet als die omstandigheden aan die mensen zelf te wijten is. Neem nu het verwijt dan iemand meer moeite moet doen om werk te vinden. In onze maatschappij kan nu jammer genoeg niet iedereen aan het werk. Er is ook nog zo iets als werkeloosheid. Het is onvermijdelijk dat er altijd een aantal mensen buiten het arbeidsproces vallen. Ja, als ze meer hun best hadden gedaan op school, of een ander vak hadden geleerd dan hadden ze misschien wel een baan gehad. Ben je de 55 gepasseerd dan worden je kansen sowieso een stuk minder. Het is als een stoelendans, uitval is onvermijdelijk en natuurlijk valt er altijd wel wat te verwijten. Het is niet juist om een werkeloze als een paria van de maatschappij af te schilderen. Iedereen betaald belasting en premies wat je recht geeft om gebruik te maken van het sociale systeem mocht dat nodig zijn.
Ook de hele schuldenproblematiek wordt door veel mensen verkeerd gezien. Ons huidige financiële systeem is ook weer een stoelendans, uitval door schuld is onvermijdelijk. Als we beseffen dat geld alleen in omloop kan komen door “schuld”en dat er altijd meer “schuld”terugbetaald moet worden dan dat er welvaart voor gecreëerd is , moeten we inzien dat dit systeem gedoemd is te falen.   
Zo ziet ons huidige geldsysteem er uit:
Geld is een ruilmiddel. Het zijn de schelpen van vroeger waar we onderling goederen mee uitwisselden. Het probleem is dat er soms behoefte is aan meer schelpen omdat er meer welvaart gecreëerd wordt. In ons huidig financieel systeem brengt de bank deze extra schelpen in omloop door deze uit te “lenen”. De extra welvaart kan dus alleen maar in het systeem komen als de banken ons de schelpen “lenen”. We hebben de bank toestemming gegeven om naar het strand te gaan en daar de extra schelpen te verzamelen. Het probleem hier is dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor de creatie van de extra welvaart, dus de eigenlijke verantwoordelijke voor de extra schelpen, deze van de bank moeten “lenen” en daar ook nog eens flink wat kosten voor moeten betalen als rente. Er moeten dus meer schelpen worden terugbetaald dan dat er tijdelijk toegevoegd zijn aan de economie. Om de welvaart in stand te kunnen houden moeten er dus almaar meer schelpen worden “geleend” en steeds meer worden teruggegeven aan de bank. Een systeem dat gedoemd is te falen en alleen de bank hier voordeel voor geeft zolang het systeem nog niet heeft gefaald. Omdat we het ondertussen zijn vergeten dat wij het zijn die de bank toestemming hebben gegeven om deze extra schelpen op het strand te gaan zoeken(hebben we deze toestemming eigenlijk wel gegeven?) zijn we gaan denken dat de schelpen die de bank ons “leent”haar eigen verdienste zou zijn of dat zij door de gratie god het alleenrecht heeft verkregen schelpen te verzamelen. Nee, wij hebben de bank deze toestemming ooit gegeven en de bank heeft sindsdien misbruik gemaakt van dit recht.
Terminale schuld is dus een onvermijdelijke bijkomstigheid van het huidige financiële systeem.   IK wil het eigenlijk nog sterker uitdrukken: de banken hebben ons onder valse voorwendselen het idee gegeven dat zij het zijn die waarde creëren als we een lening aangaan. Nee de bank administreert alleen onze belofte over een aantal jaren geld te verdienen en hiermee meer welvaart te creëren. De bank voegt hier totaal geen waarde aan toe.  De bank bedriegt de boel als ze zeggen dat ze iets uitlenen aan ons wat van de bank zou zijn.
Het is belangrijk dat we gaan beseffen dat schuld (in zoverre dit is veroorzaakt door leningen) volledig te wijten is aan een falend financieel systeem en dat de individu hier het slachtoffer is.
https://holland4mpe.wordpress.com/2013/03/28/jip-janneke-uitleg-rente-in-het-bos/
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

Misschien is het schelpenverhaal niet helemaal correct. Zo rijst de vraag of we de banken wel het alleenrecht hebben gegeven schelpen te zoeken. Het mag duidelijk zijn dat er toch een soort controle nodig is om de schelpen alleen in omloop te laten komen daar waar er extra waarde gecreëerd word.  Om de waarde die de schelpen vertegenwoordigen niet te verliezen moeten er ook weer schelpen uit het systeem gehaald worden als het object van de extra waarde afgeschreven is, of op een andere manier teniet is gegaan. Er is dus een toezichthouder nodig die toeziet dat de liquiditeit in het systeem zo gehandhaafd blijft zodat de waarde die de schelpen vertegenwoordigen gelijk blijft. Het is echter twijfelachtig of de banken ooit deze functie hebben uitgeoefend. Ergens in het verleden hebben ze wol over onze ogen getrokken om zo een ongelijk voordeel te behalen door meer schelpen terug te eisen dan dat ze in het systeem hebben gebracht. Ook hebben ze ons doen geloven dat de schelpen zelf het waardeobject zou zijn en niet de arbeid  en goederen die deze vertegenwoordigen.  De functie van de bank is dat van de toezichthouder, de bank moet kijken of de extra welvaart die jij denk in het systeem te kunnen brengen met jouw verzoek voor schelpen verantwoord is, een termijn stellen wanneer de extra welvaart weer uit het systeem moet verdwijnen (afschrijving) en termijnen stellen om de afschrijving zo te laten verlopen dat dit organisch verantwoord is.  Op jouw verzoek gaat de bank een aantal schelpen van het strand halen, dit met zeer weinig moeite omdat ze er overal liggen, omdat ze akkoord zijn gegaan DAT JIJ EXTRA SCHELPEN IN OMLOOP BRENGT.  Het is zo belangrijk dat we dit laatste goed beseffen. Onder valse voorwendselen heeft de bank ons doen geloven dat zij hier verantwoordelijk voor zouden zijn.   Een leugen die ze nog steeds in stand proberen te houden.                                                                           
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

www.budgetmiep.nl

Die zielige hoog-opgeleide die zogenaamd haar best doet, probeert er het beste van te maken. Vind het vrij hypocriet om eerst te zeggen dat het programma de vooroordelen bevestig en vervolgens zelf zo'n uitspraak doet. Verder vind ik het programma ook tegen vallen. Ze maken te weinig gebruik van de kans om eens te laten zien wat nou echt het effect is van schulden en armoede op de je gevoel van mens zijn. Die paar dagen die ze in een huis leven zonder gas en licht is ook een lachertje want over een paar dagen zitten ze weer warm en droog.
De derde aflevering was een grote vooruitgang met het gezin die de kip slachtte. Hier werd voor het eerst wat meer ingegaan op wat schulden met je doen en dat het niet altijd ligt aan het vooroordeel dat mensen niet willen werken.
Overigens zijn de deelnemers Marij en Rob ook niet zo blij met de show. De derde uitzending beviel ze beter,maar volgens hun zijn er veel goede stukken uitgeknipt die een realistisch beeld gaven over armoede en schulden.
En die Erik, tjongejonge moet ik daar nog woorden aan vuil maken, liever niet, maar hij stoort me erg, en dan zeg ik het zo aardig mogelijk.
7 jaar slechte schuldhulpverlening achter de rug, nog 2 jaar wsnp te gaan, blogger op www.budgetmiep.nl over de voedselbank, schulden, armoede en goedkoop leven, positiviteitsgoeroe

gewoon

Ha Budgetmiep

Nog van harte welkom op dit forum heb je site bekeken,  en je hebt een lange weg afgelegd om te komen waar je nu bent,  en je strijdlust en optimisme is een voorbeeld om te volgen.

Van dit TV programma heb je dus al meer afleveringen gezien begrijp ik,  en het word er dus niet beter op,  heb zelf alleen nog maar de eerste uitzending gezien.

Dat artikel van Xdewit kan ik veel meer mee,  al is het wel krom om te stellen waarom arme mensen domme besluiten nemen hier op het forum word vaak verzucht om financiële vrijheid of zelfs vrij zijn in het algemeen, heb ook mijn ( domme besluiten gemaakt ) maar dat is dan wel het beste wat mogelijk was,  met 1 hand op de rug vast gebonden, is het moeilijk twee handen op houden voor hulp en wijsheid of inzicht.

Maar ja ben gezegend met twee rechterhanden,  en heb mij er uit kunnen werken  en durf te zeggen sommige besluiten waren een.... beetje dom

Meer niet

jan

Jullie vergeten één belangrijk ding, deze programma's zijn voor puur het vermaak. De informatie wordt gemodificeerd en aangepast naar vermaak. Van een christelijke omroep had ik iets verwacht, compassie, mededogen en geen veroordelingen (Dit zijn uitgangspunten van een christen).

De Evangelische omroep zou eens naar onderstaande links moet kijken. (Beste EO kijk eens op Sp.nl )

http://www.nu.nl/politiek/3758576/sp-wil-schuldenberg-bij-burgers-aanpakken.html 
http://www.nu.nl/politiek/3938081/overheid-duwt-mensen-volgens-sp-dieper-in-schulden.html
https://almere.sp.nl/nieuws/2015/04/almere-schulden
http://www.plusonline.nl/geld-recht/sp-wil-schulden-bij-burger-aanpakken

Ook hoogopgeleide mensen kunnen door omstandigheden in de schulden komen. Als ze daar in zitten hebben ze het net zo slecht als de rest van de schuldigen.

Ik wordt hier boos over !!!!
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Xdewit

@budgetmiep we kennen elkaar niet maar ik moet je nageven dat je mensen snel door hebt. Mijn bijnaam hier op het forum is namelijk De hypocriet.

Ik realiseer me dat dit soort programma's het gaat om de sensatiezucht. Maar ik verwacht inmiddels toch wel dat ook de mainstream media signalen kan combineren en er dan een ander programma van kan maken. Ik onderschrijf het verhaal van Sacredfour en ben van mening dat de hele economie is niet meer gezond en ik vermoed zelfs niet lang meer zal standhouden. Ook wordt er met zand gestrooid, iets waar de mainstream media gretig aan mee doet, want ik geloof niet dat deze schuldenmaatschappij waar zoveel mensen profijt van hebben lang houdbaar is. He hieperdepiep en jubel verhalen dat het zo goed gaat blijven in de media verschijnen. Terwijl er meer aan de hand is http://www.ftm.nl/exclusive/eurocrisis-voorbij-frankrijk-kondigt-economische-noodtoestand-af/

De SP is de enige partij die wat wil doen aan dit soort misstanden, ook komen ze op voor de ZZP-er wat hard nodig zal blijken: http://nos.nl/artikel/2081932-het-is-dringen-geblazen-voor-zzp-ers-in-de-cultuur.html

Volgens mij bestaat er geen onderscheid voor hoger/lager opgeleide en schulden. Ik weet wel dat het moeilijk is om een baan te vinden dat zogenaamd onder je niveau ligt. Mensen zeggen van niet maar ik weet uit ervaring dat ik weinig kans maak op een zogenaamde 'lagere' baan als iemand met een post-doc opleiding. Dan krijg je te horen dat 'je niet in het team' past. Ik vergelijk het met een draaimolen uit mijn kindertijd. Weet je nog hoe die draaimolens in de speeltuin gingen: als je heel hard gaat dan vlieg je er af en probeer er dan maar weer eens op te klimmen.

Katniss

Ik heb gisteren de laatste aflevering gezien. De reactie van Tim omdat hij nog niet gegeten had deed hem meer dan hij uiteindelijk wilde toegeven.
Daarnaast vind ik het bijzonder knap dat Zita en Marij het hele programma hebben doorlopen.
Ik ben mij er terdege van bewust dat het voor een deel sensatie is. Wel denk ik dat als je de hele serie hebt bekeken dat je uiteindelijk wel wakker geschud wordt voor de armoede die er in Nederland is. Ik heb nooit getwijfeld over het feit dat er armoede is in Nederland, maar dat het zo diep gaat had ik mij niet gerealiseerd.

Wat mij heel erg stoorde was het feit dat Erik en Tim beide heel erg hamerde op "eigen schuld". Iedereen maakt fouten. Dat is menselijk. De ene fout heeft meer consequenties dan de andere. Waarom moeten mensen zo zwaar gestraft worden voor hun fouten? Dat begrijp ik echt niet.

Ik realiseerde mij, dat ik ook rond had kunnen lopen met mijn boeltje onder mijn arm en mijn honden achter mij aan. Gelukkig ben ik heel rijk, ik heb namelijk heel veel liefdevolle mensen om mij heen. Mensen die mij zonder blikken of blozen maandenlang onderdak zouden bieden. Dat is ook de reden dat ik bij mijn ouders op een kamer woon al anderhalf jaar. Ik heb er echt alles aangedaan wat in mijn macht lag om woonruimte voor mijzelf te krijgen. Het is er gewoon niet. Urgentie krijg ik niet omdat mijn boedelscheiding nog steeds niet rond is.

Er zijn gewoon zoveel zaken scheef in onze maatschappij. Ik hoop dat het programma bij meer mensen hun ogen heeft geopend voor het leed dat er elke dag is in ons land.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

www.budgetmiep.nl

Ik had eigenlijk de hoop dat dit programma meer de diepte in zou gaan, wat betreft de psychische aanslag van schulden. Alleen in de derde aflevering werd hier meer op ingegaan met het gezin uit Twente.
Het is voor mij ook onvoorstelbaar dat Erik en Tim zo vol van zichzelf zijn en daadwerkelijk denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. Ik heb me hier eerst heel erg op geërgerd. Toen ik er verder over ging nadenken hoe mensen zo kunnen doen denken besefte ik me dat ze waarschijnlijk gewoon gezegend zijn met een gelukkig leven. Dat ze nog nooit met zulke problemen geconfronteerd zijn en hun ouders waarschijnlijk ook niet.
Des te meer hoop ik dat ze ook nooit met armoede of schulden problematiek te maken krijgen. Ik acht de kans vrij klein dat ze bestand zijn tegen de stress. Dit getuigd Tim al door te gaan zaniken als hij geen ontbijt heeft gehad en een paar dagen slecht gegeten heeft. Stel je voor dat hij eens echt zou meemaken hoe het is om dagen, weken of maanden weinig te eten.
Erik en Tim hebben het voorrecht om nog nooit mee te hebben hoeven maken dat niet alle keuzes aan jou zijn. Tot dusver hebben ze schijnbaar altijd hun leven in eigen hand gehad, maar zodra er een ding fout gaat heb je dat niet meer.

Ik heb dit programma idd gevolgd, armoede en schulden interesseert me uiteraard veel, doordat ik hier zelf ook zo bekend mee ben. Op twitter heb ik me dan ook uitvoerig gemengd in de discussies over dit programma. Helaas is het alweer afgelopen. Als het programma voor langere tijd was gemaakt was er waarschijnlijk ook meer plek geweest om dieper in te gaan op de persoonlijke situaties. Het voordeel is wel dat de discussie hierover weer is gestart, laten we hopen dat er dan ook eindelijk eens een keer iets mee gedaan wordt.
7 jaar slechte schuldhulpverlening achter de rug, nog 2 jaar wsnp te gaan, blogger op www.budgetmiep.nl over de voedselbank, schulden, armoede en goedkoop leven, positiviteitsgoeroe

www.budgetmiep.nl

Het artikel van xdewit is idd een goed artikel. Ik heb dit onderzoek van Eldar Shafir dan ook op mijn website aandacht gegeven.
Natuurlijk wilt iedereen zijn vrijheid. Het ergste vind ik zelf ook juist het feit dat je geen vrijheid meer hebt. Afhankelijk bent van andere mensen. De beslissing van iemand anders kan het humeur van jouw dag bepalen.
In principe is zijn insteek juist om mensen onafhankelijk te maken, maar dan met een beetje hulp. Dus niet een heel formulier voor iemand gaan invullen, maar met diegene gaan zitten om samen een formulier in te vullen. Zo leert diegene er zelf van en neemt diegene de tijd ervoor. Als je de beslissing aan diegene zelf over laat beland het in de la in de kast om uiteindelijk een keer in de prullenbak te belanden.
Juist doordat je hoofd zo vol is, herken je je kansen niet meer. Je bent teveel bezig met overleven. Op die manier zie je de mogelijkheden niet meer ook al liggen ze recht voor je neus.
Ik denk dat iedereen wel kan beamen dat hij/zij in het traject naar de schuldhulpverlening oid kansen heeft laten liggen of mogelijkheden aan de kans heeft geschoven, omdat je hoofd er gewoon niet naar stond.
Ik kan iig wel zeggen dat dat voor mij het geval is.