43000 schuld na executieverkoop

Started by ollie bollie, Jun 09, 2015, 10:35 AM

Previous topic - Next topic

tuthola

Respect voor j hoe je jezelf opgeraapt hebt en te komen waar je nu bent.
Het zal moeilijk worden om in de schuldsanering te komen daar je de schuld/hypotheek kan betalen ook al is het budget hierdoor krap, het is wel de moeite waard om het te proberen via de gemeente.

Succes

chapter

hebben ze verder niet meer gevraagd om de papieren zoals gevraagd voor berekening bvv? als je maar 1 schuld hebt is zoals tuthola al aangeeft de vraag in hoeverre ze deze als problematisch zien wat voorwaarde voor traject is.

ollie bollie

Thanks tuthola!

Ik heb nog twee schuldeisers, namelijk mijn schoonouders waar ik 2900 euro van heb geleend voor zorgpremies te betalen over de periode die ik in Duitsland in detentie heb gezeten. Ik ben vanuit de Nederlandse gevangenis uitgeleverd naar Duitsland. Normaal gesproken, wanneer je in Nederland in detentie zit, worden de zorgpremies opgeschort. Dat was bij mij ook het geval, maar wanneer je naar het buitenland uitgeleverd wordt, gaan die premies automatisch weer lopen. Niemand heeft mij daar echter van op de hoogte gesteld tijdens mijn detentie en ik heb ook nooit brieven daarover mogen ontvangen. Na mijn vrijlating kreeg ik dus direct een rekening van 2900 euro op mijn brood.... hallo, welkom in de vrije wereld hahaha. Daarvan heb ik inmiddels 2100 van afbetaald aan mijn schoonouders.

De tweede is de belastingdienst voor teveel betaalde huursubsidie en zorgpremie. Ik had daarvoor gebeld of het wel klopte en mij is toen te verstaan gegeven, dat het wel goed zat. Bleek achteraf niet te kloppen en ik heb direct alle toeslagen stop laten zetten. Nu moet ik dus nog iets van 2000 euro betalen en die betalingsregeling loopt ook al prima.

En dan heb ik dus die restschuld er nog bovenop gekregen. Al met al lijkt het me toch genoeg om dat als problematisch aan te merken, waardoor schuldsanering zeker tot de mogelijkheden behoort. Dat wil ik dus echter vermijden, aangezien budgetbeheer niet meer nodig is. Het is echter een goed onderhandelingspunt richting deurwaarder.
Carpe diem!

ollie bollie

chapter

Ze hebben inderdaad gevraagd om mijn inkomsten/uitgavenplaatje. Die hebben ze ook volledig gekregen, daar ik mijn boekhouding prima op orde heb. Alles netjes gecategoriseerd op datum en in klappers. Sinds ik vrij ben gekomen heb ik alles netjes bij gehouden en geen nieuwe schulden gemaakt. Andere schulden zijn allemaal betaald, op de twee na uit mijn vorige post. Daar lopen echter betalingsregelingen voor, die ik netjes na kom.

Ik zit nu dus op 1450 euro aan vaste lasten en daar komt die 230 euro voor de deurwaarder nog eens bovenop. Dat is te doen, maar op de lange duur wordt dat problematisch. Zeker wanneer ik zonder schuldsanering of afkoopsom nog iets van 20 jaar zou moeten afbetalen.
Carpe diem!

sacredfour

Dat de deurwaarder de hypotheekakte heeft betekend zegt nog niet dat dit juist is.  De kans is echter groot dat de hypotheekakte geen executoriale titel oplevert!
Ga er niet van uit dat je advocaat alles weet. Dat ze voorheen voor banken heeft gewerkt helpt al helemaal niet.
Nu je al een betalingsvoorstel hebt geaccepteerd denkt de bank dat je een push-over bent. Des te meer reden voor de bank om geen bod voor finale kwijting te accepteren.
Ik zelf heb een restschuld van 65.000 euro. Ik heb de betekening van de hypotheekakte kunnen voorkomen door een enkele brief.  Ik heb de bank ook al meerdere keren uitgedaagd om naar de rechter te stappen, maar ze zijn bang voor negatieve publiciteit die ik ze ga geven.
Laat je advocaat nog een keertje naar de hypotheekakte kijken  en de jurisprudentie hierover nalezen. Laat de bank ook maar eens bewijzen dat stuiting heeft plaatsgevonden. Je moet dan wel naar de rechter om een executiegeschil op te starten. Voor de restschuld opent de SNS bank een nieuwe rekening met een negatief saldo. Hiervan zullen ze jouw afschriften hebben gestuurd.  Deze rekening is echter geen bewijs van stuiting. Het is ook de vraag of de bank wel een rekening in jouw naam mag openen zonder jouw toestemming.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

ollie bollie

Hartelijk bedankt sacredfour!

Ik ga vanmiddag een email schrijven aan mijn advocaat met jouw handreikingen. Ik zal daarin ook de link van jou naar jurisprudentie hierover vermelden. Van een rekening met een negatief saldo heb ik echter niks vernomen. Het enige wat ik heb gezien, zijn die twee velletjes wat ik hier gepost heb met daarbij de hypotheekakte. En een formulier waarop ik mijn inkomsten en uitgaven moesten worden ingevuld. Ik heb mijn jaarcontract van het werk opgestuurd en een lijst van mijn vaste lasten. Op basis daarvan, hebben ze besloten dat ik 230 euro per maand moet betalen. Elke positieve verandering in mijn inkomsten moet ik ook direct melden.

Carpe diem!

sacredfour

Op het rechtenforum wordt deze vraag ook ter discussie gesteld.
http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/39803/highlight//
Lees vooral de bijdrage van Bona fides ( dit forumlid heeft veel juridische kennis)

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

ollie bollie

Daarmee zit ik dus met een dilemma... Wat ga ik doen? Een lange juridische strijd aan gaan en misschien alsnog de zaak verliezen of gewoon een afkoopregeling treffen en verder gaan met mijn leven? Win ik de zaak wel, dan moet de bank stuiting aan gaan tonen en ik weet niet of ze dat kunnen. Dat zou dan betekenen dat de gehele schuld verjaard is en ik niks meer hoef te betalen. Kunnen ze stuiting echter wel aan tonen, dan kom ik alsnog aan het betalen en zal de bank waarschijnlijk ook een harder standpunt in nemen voor een afkoopregeling, als ze daar überhaupt nog mee akkoord gaan. Want ik kan me voorstellen dat ze niet echt blij gaan worden als ik er zo'n juridische strijd van ga maken. Het grootste nadeel daarvan is, dat de bkrnotering ook niet wordt afgesloten.

Aan de ene kant lijkt het me een leuke uitdaging om de juridische strijd aan te gaan, aan de andere kant ben ik het eigenlijk wel zat om nog te gaan strijden met banken, advocaten en instanties. Ik heb mijn portie ondertussen wel gehad en verlang naar een leven zonder schulden, advocaten en juridisch getouwtrek.

Het verhaal bijvoorbeeld over de zorgpremies ten tijde van mijn detentie in Duitsland heeft ook anderhalf jaar lang geduurd en die heb ik uiteindelijk verloren. Ook al was ik gewoon verzekerd via het Duitse rijk, wat elke gevangene daar is. Omdat ik echter Nederlands ingezetene ben, op papier dan, heeft VGZ gewoon recht op die premies. Echt krom, want mijn ziektekosten waren dus gewoon gedekt door het Duitse rijk. En zo heb ik nog een aantal zaken gehad, die inmiddels allemaal zijn afgehandeld.

Ik kan namelijk een tweede baan erbij nemen, dan wel veel overwerken, wanneer ik tot een afkoopregeling kom. Dan kan ik naast de betalingen aan mijn schoonouders ook nog tegelijkertijd een buffer op bouwen. Daarmee kan ik dan na het vervallen van mijn bkrnotering gewoon weer een huis kopen, wat toch wel mijn doelstelling is. Daarover had ik nog een aanvullende vraag. Wanneer ik die afkoopregeling voor elkaar krijg, hoe lang moet ik dan wachten met het kopen van een huis?
Carpe diem!

sacredfour

Ik denk dat je advocaat nogmaals naar de feiten moet kijken. Hier ligt jouw antwoord. Het leven is nu eenmaal een strijd. De ideale oplossing is natuurlijk een eenmalige betaling voor finale kwijting. Maar dit kan altijd nog. De moeilijker je het voor de bank maakt, des te eerder gaan ze akkoord met finale kwijting.  Met juridische zaken is het net zo als met andere dingen in het leven, je moet niet te snel opgeven.

tuthola

Olie ik kan me heel goed voorstellen dat je door wilt gaan met je leven en dat jij en je vriendin genoeg voor de kiezen hebben gehad, dus volg je hart en doe wat rust geeft in jullie leven. Ben bang dat opnieuw een huis kopen lastig gaat worden met deze schuld en de bijbehorende BKR notering.
Ben wel benieuwd hoe het verder gaat lopen .....

ollie bollie

Sacredfour

Ik ga mijn advocaat vragen wat ze gedaan heeft in mijn zaak om dan te bekijken of ik nog verder met haar in zee ga. Opgeven is geen optie, heb ik nooit gedaan. Ik kan het de bank moeilijk gaan maken en daardoor misschien een lagere afkoopsom afdwingen, maar ik vraag me af op dat op weegt tegen de langere weg die ik dan heb te gaan ivm het opheffen van mijn bkrnotering. Dat is namelijk mijn doel wat ik na wil streven.

Tuthola

Ik denk dat ik met een goed onderbouwd persoonlijk verhaal wel tot een afkoopsom kan komen, wat resulteert in het opheffen van de bkrnotering. Aangezien ik dan ook eerst de lening aan mijn schoonouders wil afbetalen, maakt de vijf jaar die ik moet wachten niet zoveel uit. Tenminste, ik ga er van uit dat ik na vijf jaar weer een huis kan kopen. Ik heb immers geen andere noteringen, leningen of schulden meer rond die tijd. De schuld die ik nog heb bij de belastingdienst is immers ook over uiterlijk 2 jaar afbetaald.

Wanneer ik de schuldsanering in moet, gaat het natuurlijk wat langer duren, aangezien overwerken dan geen zin heeft. Ik heb namelijk de optie voor een tweede baan erbij, alleen ontbreekt daarvoor de motivatie, wanneer al dat geld in een bodemloze put verdwijnt. Wanneer ik echter de afkoopsom geregeld krijg zonder schuldsanering, dan loont het natuurlijk wel om met twee banen de schuld aan belastingdienst en mijn schoonouders versneld af te betalen en te zorgen voor een gezonde buffer. Met die buffer en een schuldloos bestaan is een hypotheekaanvraag in mijn ogen nog maar een formaliteit.
Carpe diem!

sacredfour

Zou de schuld verjaard zijn dan moet de bank ook de BKR notering verwijderen.

ollie bollie

Even een update....

@ Sacredfour

Ik heb mijn advocaat voorgelegd, wat jij aan gegeven had met betrekking tot illegale in beslagname op basis van de hypotheekakte. In mijn hypotheekakte staat echter de volgende clausule:

Titel.

Tot meerdere zekerheid voor de terugbetaling van de hoofdsom en de betaling van de rente en kosten en hetgeen de geldnemer overigens aan de bank verschuldigd ZAL zijn of WORDEN, zal door de hypotheekgever ten behoeve van de bank het recht van hypotheek respectievelijk het recht van pand worden gevestigd op de in deze akte omschreven (register) goederen/zaken, met inachtneming van de hierna vermelde voorwaarden en bedingen.

Volgens mijn advocaat geldt de titel dan ook voor toekomstige kosten, zoals restschuld na executieverkoop. Heb jij dezelfde clausule in jouw hypotheekakte staan of staat er bij jou iets anders in?
Carpe diem!

sacredfour

Nee, bij mij is het hetzelfde. Het bovenstaande levert geen executoriale titel op! Nee, nee en nog eens nee!

ollie bollie

Ok! Dat wordt dan een robbertje matten met de bank hahaha Hebben ze jou al voor de rechter gedaagd of andersom?
Carpe diem!