inkomen

Started by scooby, Jun 16, 2015, 10:31 AM

Previous topic - Next topic

scooby

Ik weet niet of ik onder het juiste topic post, maar dan verneem ik het wel.

Afgelopen week kreeg ik met mijn partner te horen dat aan ons de schone lei is verleend. Ik hoef denk ik niemand op dit forum uitleggen hoe blij wij daar mee zijn :) Na bijna 29 jaar onafgebroken te hebben gewerkt werd in januari mijn tijdelijk contract om bedrijfseconomische redenen niet verlengd. Bij mijn laatste werkgever verdiende ik het minimumloon en heb nu een WW uitkering, absoluut geen vetpot. Tot overmaat van ramp krijgt ook mijn vrouw met ingang van volgende maand (collectief) ontslag. Als ik een voorzichtige berekening maak zal ons inkomen gezamenlijk denk ik nog niet eens op het minimum loon komen. Met twee pubers in huis geen gemakkelijke opgave.

Uiteraard ben ik actief op zoek naar werk, al valt dit erg tegen. Ik ben van middelbare leeftijd en in dit gedeelte van het land waar wij wonen loopt de economie achter met de rest van Nederland. Wij maken gebruik van de toeslagen van de belastingdienst, waar we ook recht op hebben. Nu ben ik al een tijdje op zoek naar "potjes" om ons inkomen tijdelijk aan te vullen. Ik heb het hele internet afgezocht en kan daarover niets vinden, behalve een UWV toeslag, maar daar komen wij helaas niet voor in aanmerking.

Misschien iemand op het forum die een tip heeft?

Mvg, Scooby

tuthola

Als je gezamenlijke inkomen onder de bijstandsnorm is kan je een aanvullende bijstand krijgen bij je gemeente.  Verder zijn er bij mijn weten geen potjes meer je zal het helaas met de bijstandsnorm moeten doen.

chapter

als er collectief ontslag volgt krijg je vaak ook wat geld mee. de vraag is of met jouw inkomen en ww van je vrouw je niet boven de bijstand uitkomt. Waarom kun je geen toeslag aanvragen bij uwv tot minimum?
Lijkt mij als jullie beide ww krijgen je al snel boven bijstandsnorm komt die is niet bijster hoog.
Je inkomen voor toeslag aanlaten passen naar wat je nu krijgt.
Als duidelijk is wat jullie inkomen totaal is kun je altijd als het onder norm is aanvullende bijstand aanvragen. Hou er rekening mee dat voorlopige teruggave ook wel eens gekort wordt op wwb

Joy2014

De netto bijstand voor gehuwden is 1303,99 excl 68,63 vakantiegeld. Ik weet niet of jullie hierboven komen?

En ik weet ook niet precies hoe het zit met jongeren met een bijbaantje.

Supergoed nieuws van die schone lei!

Wel heel erg balen dat jullie straks allebei jullie baan kwijt zijn.

Misschien overbodig maar heb je al gekeken of er vaste lasten zijn die naar beneden kunnen?

Meelezertje

Ik vind het heel sneu voor jullie, dat je nu je een schone lei hebt, nog steeds niet lekker ruim kunnen leven van een aardig gezinsinkomen. Als je nu samen minder krijgt dan de bijstandsnorm- en je misschien aanvulling kunt krijgen- dan is het nog niet echt ruim. En aan bijstand zitten ook beperkingen in je vrijheid. Ik hoop dat jullie snel werk mogen vinden. En tot die tijd, blijf alsjeblief zorgen voor een evenwicht in inkomsten en uitgaven. Heel veel sterkte gewenst.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

scooby

@ Tuthola

Ik weet dat je een aanvulling kunt krijgen maar dat doe ik liever niet. Als ik het buiten de deur kan houden zal ik dat zeker doen.

@ Chapter

Om voor een toeslag van het UWV in aanmerking te komen moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. In ons geval dus  niet  :(  Eén van de regeltjes is dat je geen kind(eren) van 12 jaar of ouder mag hebben en/of een partner die geboren is na 1 januari 1972.
Mijn vrouw krijgt ontslag na drie contracten dus helaas geen centjes mee. Toeslagen ga ik aanpassen :)

@ Joy

Uiteraard hebben we onze vaste lasten (weer) tegen het licht gehouden. Paar weken terug nog een verkoper van één van de grootste energie leveranciers aan de deur. Rekende ons een besparing voor van ruim â,¬200,- per jaar bij gelijkblijvend verbruik. Ik heb eerlijk aan gegeven dat we richting einde WSNP liepen, was absoluut geen probleem. Krijgen we een brief van de club of ik zo vriendelijk wil zijn om â,¬575,- als borgstelling over te maken omdat ik geen goede betaler zou zijn, dus m.a.w. een wanbetaler >:( Heb nog nooit problemen met een energie leverancier gehad, hoog uit een paar keer iets te laat betaald. Ze gaven wel toe een screening te hebben gedaan, daar zal naar ik aan neem uitgekomen zijn WSNP. Ik verwacht het nog wel eens tegen te komen in de toekomst als ik over wil stappen.

@ Meelezertje

Het laatste wat je schrijft zullen we zeer zeker doen ;)

@ all

Dank voor jullie meedenken en jullie input  :)

mvg Scooby (Jan)