Start het nu al of is dit pas het begin?

Started by MamaChantal, Oct 05, 2015, 09:00 PM

Previous topic - Next topic

MamaChantal

Hallo allemaal,

Ik heb hulp gevraagd bij de gemeente om uit onze schulden te komen. Ze zijn afgelopen Donderdag geweest. Ik heb toen de taak gekregen om alle schuldeisers te bellen en te vragen om een schuldenoverzicht.  Nu lees ik overal terug dat in de sanering de gemeente gaat bellen voor schuldenoverzichten...
Elke schuldeiser was meewerkend en stuurt het op of heeft het inmiddels opgestuurd.
Volgende week donderdag komen ze van de gemeente terug op huisbezoek en moet ik dit allemaal laten zien en gaan ze kijken hoe ze ons kunnen helpen.

Gaan ze dan niet weer alles en iedereen bellen? Aangezien ik dat zelf al gedaan heb. Uiteraard hoop ik dat ze wel gaan bellen of brieven sturen om te vragen of ze akkoord gaan met een regeling.
Bij ons wil bijna iedere schuldeiser wel een regeling maar het zijn zoveel regelingen geworden dat we daardoor de zorg enzo niet meer konden betalen.. en dat is de bedoeling niet.

Ik zit gewoon met veel vragen.
Bijvoorbeeld over of we weekgeld gaan krijgen en hoeveel dat dan ongeveer is. Wij hebben wel 3 kinderen waarvan 1 nog in de luiers. Ook heb ik een baan waarbij mijn auto noodzakelijk is ( thuiszorg andere gemeente) daarvoor heb ik dus ook echt mijn reiskostenvergoeding nodig.. zonder kan ik niet werken.

Sorry dat het een beetje een warrig verhaal is maar vind het allemaal zo lastig..

MamaChantal

Oohja er ligt ook al loonbeslag ( al maanden) op het loon van mijn man.. het is gewoon wachten op dat het ook bij mij gaat gebeuren.

burningspirit

Beste MamaChantal,

Allereerst welkom op dit forum, waar je een schat aan informatie zult kunnen vinden. Persoonlijk vind ik het heel erg stoer dat je hulp hebt gevraagd en niet langer hebt gewacht. Compliment daarvoor!
Wat heerlijk dat de schuldeisers zo meewerkend zijn, dat geeft goede kans dat er een goede oplossing zal komen. Het beslag op je inkomen is een goede reden geweest om hulp te vragen. Goed gedaan!

Wat de hulpverlening eerst zal doen (en al mee begonnen is) is inventariseren hoe groot het probleem is en onderzoeken wat de best mogelijke oplossing voor de problemen zal kunnen zijn.
Wat je deze week in elk geval moet doen is dat je alle schuldeisers op een rijtje krijgt. Denk goed na of je er niet eentje vergeten bent, dat is nu belangrijk.

Als ik het goed begrijp zullen ze dan bij de volgende afspraak ook willen weten wat er binnenkomt en wat je vaste lasten zijn. Het belangrijkste zijn hierbij de primaire lasten: Huur/hypotheek, energie, water en zorgverzekeringspremie. Zoals je terecht zegt: dat je de zorg niet meer kunt betalen is niet de bedoeling.

Ze zullen, als het goed is samen met jullie/jou bekijken wat er aan kosten bespaard kan worden. Sommige dingen zullen als luxe worden bestempeld en daar zul je dan (misschien tijdelijk) afscheid van moeten nemen. Een auto, die écht nodig is voor werk, zal je mogen behouden, tenzij je een heel dure auto rijdt. Dan zal waarschijnlijk gevraagd worden om voordeliger te gaan rijden. Andere dingen kunnen misschien ook goedkoper en dat zal dan ook van je gevraagd worden.

Schuldhulpverlening is maatwerk. Er zijn verschillende manieren om de problemen op te lossen. Er zal gezocht worden naar de best mogelijke optie. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid schuldeisers, het soort schuldeisers en de verhouding tussen jullie kostenplaatje en wat er aan inkomen binnenkomt. Heb je geen werk, dan zul je werk moeten zoeken. Heb je een parttime baan dan zal indien mogelijk een fulltime baan gevraagd worden. Men zal eerst willen dat je stabiel bent: dat je dus de (m.n. primaire) vaste lasten kunt betalen en daar een aantal maanden mee 'bij' bent en dat er een stabiele inkomenssituatie is. Hoe de hulpverlening dit 'stabiliseren' ziet, kan een beetje per gemeente verschillen. Ik adviseer je dit gewoon te vragen bij het volgende bezoek. Maak voor jezelf een lijstje van de vragen die je hebt, zodat je niets vergeet.

Ben je stabiel, is je situatie duidelijk en heb je een goed schuldenoverzicht, dan kunnen ze een voorstel doen. Ze stellen dan voor hoe ze denken dat jullie het best geholpen kunnen worden. Het kan een lening bij de GKB zijn, een minnelijk traject, een schulden-aflossingsplan, budgetbegeleiding of eventueel op termijn een wsnp aanvraag. Ook hierbij geldt: vraag het gewoon als je het niet begrijpt. Of als je wilt weten hoe lang het duurt, of wat jullie positie is nadat de regeling is ingegaan. Wat de voorwaarden zijn of wat er nu precies van jullie wordt verwacht. Probeer in elk geval rustig en netjes te blijven. Al kan ik me er alles bij voorstellen dat je misschien emotioneel wordt of zelfs boos. Mij heeft dat in elk geval enorme vertragingen opgeleverd, dus ik heb echt opnieuw moeten leren om me in te houden.

Alles bij elkaar kan het een aantal maanden duren vóór je precies weet waar je aan toe bent. Stel hier je vragen gerust. Bedenk: er zijn geen gekke vragen, alleen soms moeilijke antwoorden. Maar daar zitten we hier allemaal mee. En er zijn hier zeer deskundige en actieve forumleden die je de weg kunnen wijzen en ondersteuning kunnen geven op alle mogelijke manieren.

Nogmaals: goed van je dat je hulp hebt gezocht. Sterkte met alles, liefs van mij.

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

MamaChantal

Bedankt voor je antwoord. Nu ben ik  nog niet zo trots op mijzelf.. ik baal er van dat wij dit zover hebben laten komen. Maar goed nu eruit dat is belangrijker.

Dat stabiliseren begrijp ik op zich wel. Alleen hoe moet je stabiliseren als er beslag op je loon blijft liggen? Dan blijft het probleem toch alleen verergeren? Van wat ik begrijp mogen we nu geen nieuwe betalingsregelingen aan gaan totdat duidelijk is hoe of wat. Dat kreeg ik vorige keer mee van hun. Ik vind dit een enorm lastig gebeuren, en ook een soort paniek voel ik.. want zolang je geen regelingen maakt, blijven de incassobureau's moeilijk doen ( logisch!). Als je een regeling niet na kan komen, gaan ze weer beslag leggen. Daarom snap ik dit gedeelte dus niet zo goed.

chapter

Hoi chantal.
Je hebt altijd recht op bvv. Dat is minimale wat je nodig hebt om vadte lasten te voldoen. Stabiliseren bedoelen ze huur stroom water zorgverzekering en huur betalen. Traject ligt aan medewerking gaan ze allemaal akkoord kom je in minnelijk. Lukt dat niet en strand minnelijk komt eventueel wsnp in zicht. Ik mocht auto wel behouden maar keken wel naar waarde. Max 1500 euro. Heeft je man ook auto en kan deze met ov bv zal die suto eruit moeten. Jepositie versterken door bv meer uur te werken. In traject verwachten ze dat je beide fulltime werkt. Ze controleren straks wel of je stabiel bent in vadte lasten ga daar echt direct voor. Een voortraject van 6-18 maanden is zeker geen uitzondering meer.

burningspirit

Hoi MamaChantal,
Van die paniek kan ik me ook goed voorstellen hoor. Maar je hebt toch maar mooi gedaan wat je is opgedragen (schuldeisers om overzicht gevraagd) en je hebt je niet laten verleiden door hun. Dat doe je alvast heel goed. Ik denk dat ze dit bedoelen met "geen afspraken meer maken".
Ik zou je de raad willen geven om je probleem niet te te klein te maken, maar wél om het in hapklare brokken te hakken als het ware. Eerst het één en dán pas het ander.

Zoals ik het nu begrijp is jouw situatie als volgt:
Je hebt schulden en er ligt beslag op het loon van één van jullie. Jullie hebben 3 kleine kinderen en je hebt allebei werk. Je kunt niet meer aan je verplichtingen voldoen en je komt geld tekort.

Stap 1     heb je al gezet: Zoek hulp.

Stap 2     Samen met de hulpverlener (én je partner!) een schuldenoverzicht maken (ben je mee bezig)

Stap 3     Kijken wat er aan geld binnenkomt en uitgaat. Misschien kun je hier alvast aan werken voor de volgende afspraak. Hoe beter je eigen inzicht, hoe sneller de hulp op gang kan komen.

Stap 4:     Waar mogelijk bezuinigen en besparen, 'luxe' kosten wegstrepen (bijv door opzeggen abonnementen of veranderen van contracten m.b.t. premie's, energie, water, telefoonkosten etc.), ev. aanwezige extra auto wegdoen enz.  Hoe meer je van deze dingen zelf doet, hoe groter de kans dat je dit gedurende een schuld- regeling of -plan kunt volhouden.

Stap 5:     Proberen je inkomsten te vergroten: bijv. meer uren werken of andere baan zoeken.

Stap 6:     Je beslagvrije voet uitrekenen. Je B.V.V. is het bedrag wat je in elk geval mag houden. Hiervan moet je je vaste lasten kunnen betalen. Past daar bijvoorbeeld een mobiel abonnement niet in, dan zeg je dat af. Dit is als voorbeeld. Er zijn veel dingen die je op die manier kunt benaderen. Ik vroeg mezelf heel vaak: Heb ik het écht nodig? Was het antwoord 'nee' dan deed ik het weg. Ik maakte het heel simpel voor mezelf. Was het antwoord 'ja' dan keek ik of ik het binnen mijn beschikbare budget kon krijgen. Lukte dat niet, dan beet ik op mijn lip en accepteerde het maar, wetende dat het tijdelijk kon zijn. Maar het gekke is, dat ik zoiets dan na verloop van tijd niet eens meer miste. Het leven kan echt eenvoudig zijn soms.

Stap 7:     Alle voorgaande info combineren en kijken wat je afloscapaciteit is.
Naar aanleiding daarvan ontvouwt zich dan vanzelf een persoonlijk "schulden-vrij-plan".

Wat je eventueel daarnaast kunt doen is informatie verzamelen over de verschillende manieren van schuldenvrij worden. Zodat je al een beetje voorbereid bent als de hulpverlener een voorstel doet. En ook zelf een keuze maakt voor wat wél en wat persé liever niet. Om zodoende zoveel mogelijk regie in eigen handen te houden. En ook beter te begrijpen wat er gebeurd in verband met dingen, die je tóch uit handen moet gaan geven, omdat het nu eenmaal anders niet werkt. Is ook iets dat ik echt heb moeten leren.

Omdat je het zelf niet doet, doe ik het maar weer  :P : je bent goed bezig. Het belangrijkste is inderdaad dat je hieruit gaat komen! Je mag balen maar vergeef het je zelf alsjeblieft. Niets werkt zo belemmerend en energie vretend als schuldgevoel. Ik weet dat helaas uit ervaring. Schuldgevoel is normaal en menselijk, maar verder kun je er helemaal niks mee. Dus weg ermee, MamaChantal en aan de slag!
Zet em op, je kunt het!

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)