toelichting leningen en kredieten

Started by sacredfour, May 10, 2014, 08:50 AM

Previous topic - Next topic

sacredfour

De bedoelingen van dit topic is een andere aanpak te bevorderen om het schuldenprobleem op te lossen. Aangespoord door het succes van het topic flitskredieten, wil ik ook hier het gebruik van een aantal brieven die de confrontatie aangaan met de kredietverstrekkers bevorderen. We moeten hier de nadruk leggen op “confrontatie”. We gaan er hier vanuit dat niet alleen de schuldenaar de oorzaak is van het probleem. De veroorzakers zijn de banken omdat deze veel te makkelijk kredieten verstekt hebben tegen veel te hoge rentes en ons in het ongewisse gehouden hebben m.b.t. de geldcreatie.  Ook hebben ze ons met de valstrik “variabele rente”bedonderd.
Het is dus de bedoeling dat diegene die onder "leningen en kredieten" een topic aanmaken, dit alleen doen om deze werkwijze toe te passen of hier commentaar op te geven. 
Ik hoop dat een van de eerste forumgebruikers die hier een topic gaat aanmaken, gaat over een zaak waar ik persoonlijk van op de hoogte ben gehouden. Zoals het er nu uitziet gaat deze zaak goed aflopen. Deze persoon heeft behoorlijk wat moed gehad om dit gevecht  met de kredietverstrekker aan te gaan, vooral omdat dit ging over een behoorlijke som geld. Ik hoop dan ook dat we hier allemaal  inspiratie uit kunnen putten.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

gewoon

Hoi even een kant tekening, het is een manier om wat te doen aan het schuldenprobleem.
Dus niet de oplossing van jou persoonlijke schuldenprobleem.

Het is dus tot nu toe,  de confrontatie aangaan met de banken,  maar is geen werkelijke oplossing van je persoonlijke schulden.

Wat ik lees is dat het een soort pad stelling oplevert met de bank meer niet.

Bij mij is het dus geen zaak van moet hebben, maar snap dat het van succes vol ondernemen terug zal gaan naar thuis zitten met een kleine maandelijkse vergoeding, en thuis word een winkelwagentje binnen een jaar of twee,  als ik dit met een hypotheek zou doen, en hiermee mijn toekomst  heb verwoest.

Die confrontatie aangaan dat is dan wel gelukt natuurlijk, als ik tevreden weg duik onder mijn krant, in het park met het laatste nieuws dat als er maar genoeg mensen zijn die dit ook doen dat er vast wat veranderd bij de banken, das mooi, kan dan nog languit liggen op mijn bankje,  die pret zal binnen kort ook voorbij zijn ,  kan hier druk worden.

sacredfour

Gewoon,
QuoteHet is dus tot nu toe,  de confrontatie aangaan met de banken,  maar is geen werkelijke oplossing van je persoonlijke schulden.
Het is wel degelijk een oplossing! Het is alleen geen oplossing met een 100% garantie.
Kijk eens op deze Engelse site waar ze een vergelijkende oplossing hebben voor het schuldenprobleem.
http://www.getoutofdebtfree.org/forum/viewforum.php?f=141#.U3MPL62KA6Y

Behalve een aantal succes verhalen van mijzelf kan je binnenkort er ook een verwachten  van een forumlid.
De confrontatie aangaan met een hypotheek is een ander verhaal. Het risico op uithuis zetting blijft bestaan.  Maar ook dan kan je voordeel halen uit deze werkwijze.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

burningspirit

misschien zeg ik nu iets raars maar...... voor mijn gevoel ben ik niet in de positie om een dergelijke confrontatie aan te gaan met mijn bank, die ook gewoon aan mij te veel zelf gecreeerd geld heeft uit geleend in een periode dat de bomen nog tot de hemel leken te kunnen groeien......
aan moed ontbreekt het me echt niet maar ik heb wel het gevoel dat ik mijn toekomst (en die van mijn gezin) verwoest als ik werkelijk deze confrontatie zou zoeken......

confrontatie met je bank aangaan terwijl je in een problematische schuldsituatie zit.....? ik denk helaas dat em dat niet gaat worden......
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

sacredfour

Burningspirit, ik ben met een aantal zaken bezig voor andere mensen. Sommige van deze hebben ook een gezin. Ik moet wel toegeven dat dit het er niet gemakkelijker op maakt. Maar uiteindelijk is het alleen het resultaat dat telt. Maar hoe dan ook als je toch niet meer kan betalen doe je er beter aan dit stoppen te betalen te doen met een beschuldiging aan de bank! Wat heb je te verliezen? Een van de zaken waar ik nu mee bezig ben betreft ook een gezin. Door mijn kennis te delen met deze mensen kunnen ze 9.000 euro verdienen met een aantal brieven. Zonder deze brieven waren ze nu al in paniek en gestrest geweest. Meestal is een brief al voldoende. De schuldeiser heeft nog niet opgegeven en vandaag is de derde brief de deur uitgegaan. Burningspirit, deze werkwijze werkt!   

gewoon

Nee BS het is geen rare gedachte dat je niet in deze positie zit voor een dergelijke confrontatie.

Ben ook wel benieuwd naar de verhalen die gaan komen, maar dat de SHV,   jou weg naar een schuldenvrije toekomst zal zijn lijkt mij beter,  dit idee is niet 100 % zeker, aldus SF

Waar het mij om gaat is dat een forum is voor mensen met grote schuldenproblemen en dit eigenlijk meer een balletje is die opgepakt moet worden, door mensen met ruim voldoende eigen vermogen.

Het liefst oud geld, die pissig zijn dat zij al jaren miljoenen hebben in de familie, en nu geen drol waard lijkt omdat banken het gewoon kunnen verzinnen.

En het hele Koor eens theehuisjes aanschaft met een credit en een week later, de brave kerel van een bankdirecteur uitnodigen voor een kop thee, en bij deze  beleefdheid het even houden.

sacredfour

Gewoon, het is juist voor de mensen met schuldenproblemen. Wel is het verstandig deze werkwijze in een vroeg stadium toe te passen. Was het niet voor mijn eigen schuldenprobleem, dan was ik hier nooit opgekomen. Vroeger betaalde ik ook alles braaf. Maar jij denkt dat deze mensen in mijn vorig verhaal beter af waren geweest door een regeling met de schuldeiser om een aantal jaren een x bedrag te betalen in plaats van drie brieven te sturen?

burningspirit

Al jaren is mijn beschuldiging aan banken in algemeen, en die van ons in het bijzonder, een bommetje in mij, dat elke dag op ontploffen staat. Beschuldiging aan de bank(en) van het niet nemen van hun eigen deel van de verantwoordelijkheid inzake de ontstane schulden.

Door deze topic wordt het bommetje weer op scherp gezet. Niet als verwijt bedoeld, in tegendeel juist. Als 'kadootje' erbij krijg ik nu extra frustratie. Het gevoel dat ik wel wil maar niet kan of niet durf. De onmogelijke keuze tussen je rechtvaardigheidsgevoel volgen (aan de ene kant) en het vol kunnen houden om onder het bestaansminimum te leven (aan de andere kant).

Stel nu eens dat mijn bommetje zou ontploffen........?
Heb toch het idee nog steeds dat ik dan mijn toekomst verknald heb tegelijkertijd..... Dus doe ik nu erg veel moeite om alles wat maar lijkt op kritiek in te slikken. De laatste keer bij het BAC is het gedeeltelijk fout gegaan, al besefte ik dat pas later. Toen ik een opmerking maakte over hoe oneerlijk het is van de bank, om nu bijna 10.000 euro kosten op te tellen bij de oorspronkelijke schuld, kreeg ik terug: Daar moet je niet meer aan denken, je moet het loslaten en aan ons overlaten. Tja. Emmer water over de vonk. Terug op mijn plek: een schaap dat zich gewillig moet laten leiden en vooral niet zelf mag nadenken.... mwah, ik mag denken wat ik wil, maar ik mag lang niet alles zeggen... ;)

En iets anders is dat me nu duidelijk lijkt te zijn, dat als je eenmaal heb gekozen voor de lange weg van geduld en beleid, kalmte en zoveel mogelijk rust, dat je die keuze dan nooit meer veilig terug kunt draaien. Begrijp me goed: ik wil niets liever dan succesverhalen lezen over het reduceren of zelfs helemaal kwijtraken van schulden. Maar ik kan me toch ook goed vinden in de opmerking van Gewoon:

Waar het mij om gaat is dat een forum is voor mensen met grote schuldenproblemen en dit eigenlijk meer een balletje is die opgepakt moet worden, door mensen met ruim voldoende eigen vermogen.

SF, je zegt zelf dat het verstandig is deze werkwijze in een vroeg stadium toe te passen. De mensen die jij hiermee hebt kunnen helpen hebben echt geluk gehad. De meeste mensen die hier (eindelijk) op het forum komen, zijn vaak al tijden bezig. Ik zou ze dan toch willen aanraden om goed na te denken voor ze met deze werkwijze aan de gang gaan. Want volgens mij is het toch wel zo, dat als je hiermee te laat en/of te ongenuanceerd begint, dat het meer kapot maakt dan dat het je oplevert..... of vind je dat ik nu teveel doem-denk?

gewoon

Ha Burningspirit

SF bouwt al in,  als veiligheid omdat het niet voor 100% zeker is,  wel geld te sparen voor het geval dat !!!

Voor jou zijn de schulden zo extreem hoog, dat je dit vangnet niet achter de hand hebt, dus is het geen optie om voor te kiezen,  en heeft weinig met niet durven te toen maar met gezond denken dat een traject SHV de oplossing voor jou mag zijn.

Dat de kosten nog toe nemen daar kun je weinig aan veranderen en gaan ook mee,  het SHV traject in.

burningspirit

Ha Gewoon,
Dat ik gewoon mijn verstand moet gebruiken dat is niet meer dan logisch. En dat doe ik ook, dus ik weet heel goed dat ik geen andere optie heb dan SHV genereren. Waar ik overigens ook dankbaar voor ben, dat de mogelijkheid er überhaupt is.

Waar het mij om gaat is, dat veel mensen hier in ongeveer dezelfde situatie zitten en net zo min als ik een echte keuze hebben. Ik kan alleen bij mezelf blijven en melden, dat door dit topic, ik me enorm uitgedaagd en geprikkeld voel. Wat als..... mijn gezond verstand me effetjes ineens in de steek laat en ik me door emotie laat meesleuren en ik 'bijzondere' dingen ga doen? Wat niet gek is trouwens, om af en toe een beetje je verstand te verliezen als je in zo'n toestand zit van problematische schulden..... Wees niet bang, ik ga er niet aan toegeven, maar ik voel onherroepelijk die kriebels in me omhoog komen.....de neiging om te denken: wat? moed nodig en durf??? ...... nou ik zal ze eens wat laten zien..... voor mijn gevoel gevaarlijke gedachten in een situatie als de mijne, toch?

Ik vind het geweldig dat deze discussie op dit forum geopend wordt over dit onderwerp. Wil alleen waarschuwen, dat je echt heel goed moet nadenken voor je met deze (nog) ongebruikelijke werkwijze aan de gang gaat. Mijn idee is dat alleen in een beginstadium met dreigende ellende dit voor problematische schulden kan helpen, mits ze niet te hoog zijn, die schulden. Mits je niets of weinig te verliezen hebt, zoals SF ook al zegt. En ik denk ook dat je heel erg goed moet begrijpen van te voren, wat je nu precies aan het doen bent. Ik ben het met SF eens dat brieven schrijven beter is, dan af te wachten tot de paniek en stress niet meer te overzien is.

Wat verloren kan gaan.... dat is misschien hetgeen iemand moet beseffen die op het punt staat met zijn of haar bank/kredietverstrekker de confrontatie aan te gaan. In mijn geval (dat is tenslotte het enige geval waarvan ik écht iets weet) zou mijn gang naar een schuldenvrije toekomst via SHV, ernstig gefrustreerd worden, als ik nu zou proberen iets van deze werkwijze toe te passen.

Dus ik zou aanraden eerst heel simpel eens op een rijtje te zetten: wat heb ik nu? wat kan ik kwijtraken? wat is een redelijk betrouwbare en realistische voorspelling van hetgeen gaat gebeuren als ik deze confrontatie aanga? Kortom: bij twijfel (nog) niet doen, is mijn idee dan. Probeer realistisch en nuchter te blijven. Niet midden in stress en paniek hiermee aan de slag gaan.

En ja! Vermeld het hier alsjeblieft hoe het gaat/ is gegaan. Ik ben er in elk geval ook bloed nieuwsgierig naar! Heb enorme behoefte aan succesverhalen, het doet me goed en motiveert me. Ben ook benieuwd naar creatieve (deel-) oplossingen en (om-) weggetjes. Kleine oppeppertjes. Enzovoorts.

greetz & thanks

gewoon

Goed zo dat heb je netjes omschreven, en is ook waarom ik mij bedenkingen op schrijf.

Het is dus niet dat je met drie mooie brieven zomaar van een schuld af ben,  maar er ontstaat dan een soort pad stelling in de schuld die je hebt.

Even vervelend, als een negatieve BKR notitie die 20 jaar later er nog is, er moet uit eindelijk wel wat gebeuren.

Voor mij kun pas spreken over een succes, als de schuld echt weg is en niet eerder,

sacredfour

Met op tijd er bij zijn bedoel ik erbij zijn voordat er een vonnis is en voordat je betalingsafspraken gaat maken met de schuldeisers.  De negatieve BKR notering zal je moeten accepteren. Het is wel belangrijk dat als je deze werkwijze wil toepassen, je de argumenten er achter ook goed begrijpt. Je zal je dus moeten verdiepen in een aantal wetteksten. De bedoeling is dat er op dit topic over gediscussieerd wordt. Het is jammer dat in de zaak die ik hierboven aanhaalde, de schuldeiser expliciet aangaf dat zijn brieven niet openbaar gemaakt mogen worden. Als ik deze openbaar kon maken dan zouden deze, een mijn antwoord er op veel van mijn werkwijze duidelijk kunnen maken. Natuurlijk is elk geval weer uniek en elke overeenkomst met de bank moet goed bestudeerd worden voordat je met deze brieven begint. Voor ieder die nog twijfelt, lees de brieven eens goed door. Wat je doet is niet onwettig. Je vraagt de bank om te beginnen alleen om meer informatie, informatie waar je recht op heb. Alleen als de bank weigert deze te verstrekken verklaar je de overeenkomst nietig.
Gewoon schreef:
QuoteVoor mij kun pas spreken over een succes, als de schuld echt weg is en niet eerder,
Gewoon, je hebt het BKR en de bank niet nodig om jezelf schuldvrij te verklaren. De bank heeft de lening uit het niets gecreëerd en jouw daar rente voor gerekend. Ondertussen is deze lening allang afbetaald door securitisatie of door een credit default swap.

burningspirit

SF, dan heb ik je helemaal goed begrepen!  :)
Vroeg stadium is dus wanneer je nog niet met andere dingen aan de slag bent gegaan. Het moment dat je niet meer wilt of kunt betalen en van deze gelegenheid gebruik kunt maken om de kredietverstrekker op zijn/haar verantwoordelijkheid te wijzen. In plaats van, zoals velen nu helaas nog uit onwetendheid doen, gewoon gedwee alles proberen te betalen.
Je verdiepen in de argumenten , de wettekst en de tekst van de overeenkomst met de kredietverstrekker; wat ik verwoordde als: goed weten wat je nu precies aan het doen bent én weten wat je eventueel te verliezen hebt.

Ik ben echt erg benieuwd naar het eerste verhaal waarbij openheid gegeven kan worden over het verloop van het proces. Ondanks dat het mij persoonlijk nu weinig meer gaat helpen, ben ik toch blij dat het begin er is. Voor mij een bevestiging dat mijn al zeer lang bestaande gevoel niet iets is, dat ik alleen maar zelf verzin, dat mijn gedachten niet zo gek waren als mensen destijds zeiden.

Het lijkt een beetje op een paraplu (grote bak met geld) krijgen als het mooi weer is. Als het gaat regenen (financiële situatie wordt moeilijker) , wordt de paraplu weer afgepakt en dan sta je daar, in de stromende regen. Met het gevoel dat je je eigen onheil hebt veroorzaakt, terwijl er een andere partij is, die je op de mouw heeft gespeld dat je nooit meer nat gaat worden en je daarvoor de schijnzekerheid van de paraplu heeft geboden. Hoe heb je het ooit kunnen geloven? Gelukkig ben je niet de enige....  ;D
Wie verwacht er nou dat banken met hun serieuze image zulke dingen gewoon doen?

Nogmaals: ik ben blij dat er een start is gemaakt met deze aanpak.

sacredfour

QuoteIk ben echt erg benieuwd naar het eerste verhaal………………………….
Ja, burningspirit deze forumgebruiker heeft mij toegezegd haar verhaal hier te plaatsen. Ik wacht dus nog even af. Het zijn dit soort succes verhalen die mij ook weer moed geven. Ondertussen kan ik wel melden dat mijn strijd met de ABNamro zoals het er nu naar uitziet goed gaat aflopen. Over deze zaak heb ik op het forum al eerder melding gedaan. Het ging om een schuld voor mijn oude zakenrekening bij deze bank. Sinds mijn laatste brief van November 2013 aan de Country manager van Lindorff die de zaak voor(?) de ABNamro behandelde  heb ik niks meer van ze gehoord. Dit ging overeen bedrag van 7.000 euro. Deze schuld liep al een hele lange tijd en er waren al diverse aflossingen gedaan van een schuld die veel hoger was dan 7000 euro, ook via incassobureaus. Het is dus nog altijd wel mogelijk om je bezwaar kenbaar te maken in een later stadium, ook al heb je de schuld aanvaard. In je brieven gebruik je dan de term ”voortschrijdend inzicht”   M.a.w. je ben er pas later achter gekomen dat de bank niet helemaal eerlijk is geweest bij het afsluiten van de lening.