Hulp/advies? Weet niet hoe ik verder moet..

Started by md89nl, Jun 09, 2015, 03:17 AM

Previous topic - Next topic

md89nl

Hallo allemaal,
Hopelijk kan iemand mij verder helpen met mijn zeer uitdehandgelopen (financiële) situatie..
Ik ben een Nederlandse jongen van 25 jaar, op dit moment geen werk (wel uitkering) en een hoop schulden.
Het is allemaal begonnen toen ik ongeveer 3 jaar geleden wegens omstandigheden bij mijn ouders ben weg gegaan en een zwervend bestaan heb gehad zo'n 1,5 jaar lang.
Omdat ik geen vaste woon of verblijfplaats had, ben ik toen ook mijn baan kwijt geraakt omdat ik niet meer op tijd op mijn werk kon komen en ik dus ook ontslagen werd. Het gevolg hiervan is ook tevens dat ik geen recht had op een WW-uitkering en vanaf die tijd geen inkomen meer had en ik dus ook helemaal niets meer kon betalen.
Ook hadden mijn ouders (vanwege de deurwaarders en vele post) mij uitgeschreven van hun adres met het gevolg dat ik een “spookburger” werd hier in Nederland.
Na een maand of 3 overal en nergens te hebben gelogeerd, ben ik uiteindelijk bij een goede vriend beland waar ik dik een jaar gratis heb mogen wonen.
Na deze tijd heb ik via Woningnet een huis toegewezen gekregen, terwijl ik op dat moment nog steeds geen inkomen had en de schulden enorm waren opgelopen vanaf de tijd dat ik bij mijn ouders was vertrokken.
Na een maand of 2 in mijn nieuwe huis te wonen (2 maanden huurachterstand ondertussen) had ik weer een tijdelijke baan gevonden en had ik weer een inkomen.
Op dat moment begon de ellende helemaal, er werd loonbeslag gelegd door verschillende instanties en met als gevolg dat dit allemaal te veel werd en uiteindelijk ben ik begin december 2014 uit mijn huis gezet (ontruimd door deurwaarder) en ook hierdoor uiteindelijk ook weer mijn baan kwijt geraakt.
Op dit moment huur ik van een particulier voor 800,- in de maand en ben ik ook niet meer in Nederland ingeschreven maar heb wel een uitkering van het UWV (dit kan ook nooit lang goed gaan maar dit is de enige manier om alle schuldeisers op afstand te houden).
Ik ben echt totaal het overzicht kwijt van alle schulden en weet ik ook totaal niet wat er nog allemaal openstaat en weet al helemaal niet meer waar ik moet beginnen.
Het is voor mij op dit moment iedere maand weer zien te overleven en ik weet gewoon niet meer hoe ik hier uit moet komen.

Kan iemand mij advies geven hoe ik dit moet gaan oplossen? Ik weet dat de schulden te veel zijn om op te noemen, dit zal niet een paar 100 euro zijn maar loopt ergens in de 10.000’en euros’s.

Alvast bedankt allemaal.

Dick

Ik kan je maar één goede tip geven en dat is schuldhulpmaatje.nl. Deze stichting kan je helpen en adviseren.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

tw50

Jeminee wat heb je een hoop op je bordje gehad en nog  :-\. Hartstikke rot allemaal en kan me voorstellen dat je het niet meer weet. Ga naar de gemeente en meld je met spoed aan voor schuldhulpverlening! Je hoeft het niet allemaal alleen proberen op te lossen! Er is echt hulp ook voor jou  :). Mij helpt het echt om hier te praten en te vragen, er zijn hier allemaal lieve mensen die in hetzelfde schuitje zitten (of zaten). Heel veel sterkte joh!!
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

Meelezertje

Wat goed dat je geschreven hebt. Je bent nog heerlijk jong en je hebt je leven nog voor je. Je moet nu de situatie onder ogen zien ( daar ben je al goed mee bezig) en door de zure appel heen bijten. Neem echt contact op met schuldhulpmaatje, eerder genoemd. En misschien is het mogelijk het contact met je ouders ook te herstellen. Weet je, als ze zien dat je breekt met je oude leven en een nieuw begin wilt maken, dan komt er voor hun ook weer ruimte om mee te denken. Bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Ik zie uit naar het moment dat je straks weer licht heb aan het eind van de tunnel.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Joy2014

Wat heftig allemaal,
Je hebt al goede tips gekregen,

Heel veel sterkte

An0niempje

Volgens mij ligt het een beetje aan de plaats of schuldmaatje daar zit, of iets anders. Soms zijn er ook dergelijke projecten vanuit kerken en in andere plaatsen kan je weer gebruik maken Humanitas.
Je zegt echter, dat je niet meer in Nederland ingeschreven staat, woon je nog wel in Nederland? Er wordt gezegd schuldhulpverlening, dat zou idd een mooie optie kunnen zijn, alleen dacht ik, dat je daarvoor wel in Nederland in een gemeente ingeschreven moet staat. Ik vermoed dat er nog wel iemand gaat reageren, die daar het antwoord op weet.
Waar je zelf al mee kan beginnen is toch proberen een overzicht te maken van je schulden.
Je zou kunnen beginnen proberen te achterhalen bij welke bedrijven je schulden hebt en dan is toch belangrijk om zelf contact op te nemen met de bedrijven en te proberen aan overzichten te komen van je schulden. Het oplossen van schulden begint met een goed overzicht, vandaar uit kunnen volgende stappen genomen worden.
Ik snap dat je liever wegvlucht, maar met wegvluchten nemen je schulden niet af en bedrijven zullen het je ook niet echt in dankbaarheid afnemen als je onvindbaar bent voor je... Je bent pas 25 en je hele verdere leven op de vlucht blijven voor schuldeisers is ook niet echt een goede optie.
Daarom echt goed, dat je je hier aangemeld hebt, dat toont wel aan, dat je zelf ook een oplossing wilt. En stiekem is dat natuurlijk echt de eerste stap...
Ook is het goed om je beslagvrije voet uit te rekenen en daarop te gaan leven. http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=14 Dit kan je dan aantonen aan de bedrijven. De schuldeisers moeten de beslagvrije voet respecteren, meer mogen ze niet halen bij jou.
Heb je ook schulden bij bijvoorbeeld de belastingdienst?
Om dit allemaal uit te zoeken, zou het inderdaad zijn, als je een maatje hebt, die de weg weet in het schuldenwereldje en die jou naar de juiste instanties toe kan helpen en tegelijkertijd een luisterend oor kan bieden...
Ik weet natuurlijk niet wat er tussen jou en je ouders allemaal gespeeld heeft, maar ik ben het er mee eens, dat het mooi zou zijn, als je weer met je ouders in contact kan komen... Maar die beoordeling kunnen wij niet voor je maken....
Sterkte in ieder geval...

Meelezertje

Ik heb ergens gelezen - op dit forum dacht ik- dat het leger des heils je aan een postadres kan helpen. Zodat de schuldeisers zich daar kunnen melden. En je zo overzicht kunt krijgen van je schulden.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

An0niempje

Dat zou mij niets verbazen, als dat kan bij het leger des heils....

An0niempje

Vandaag zijn eindelijk de papieren op de post gegaan voor kwijtschelding bij het DUO. Eerder was mij al verteld, dat dit in mijn geval slechts een formaliteit is, omdat ik een volledige Wajong-uitkering heb en toendertijd volledig arbeidsongeschikt was, waardoor ik mijn studie niet af kon ronden.
Of ik nu nog steeds volledig arbeidsongeschikt ben daarover verschil ik van mening, maar dat is naar het DUO verder niet belangrijk...
Dus er vanuit gaande, dat ik de kwijtschelding krijg voor prestatiebeurs, OV-studentenkaart en de aanvullende beurs, gaat mijn studieschuld die nu â,¬ 36.082,68 is flink zakken.
Afwachten wat er nog precies overblijft, maar ik schat iets van 4500 euro, wat ik bijgeleend heb en rente. Dat vind ik te overzien en met DUO zijn goede afspraken te maken. Ik heb goede ervaringen met de medewerkers, die echt bereid zijn om mee te denken in oplossingen :)
We zullen zien of mijn schatting een beetje klopt....
De enige tegenvaller zou zijn, als ik het restant te laag ingeschat heb ;)
Ik hoop alleen, dat ze de bijlage accepteren, ik kon de eerste beschikking niet meer terugvinden, en meerdere telefoontjes naar het UWVer aan gewaagd, maar die zeggen dat te begrijpen wat je bedoeld en vervolgens sturen ze alsnog iets heel anders op. Dus nu een kopie op moeten sturen (staat er ook echt heel groot op: kopie), met de ingangsdatum van het recht op wajong en de mate van arbeidsongeschiktheid wat in mijn geval 80 tot 100 % is, dus we zullen zien....

An0niempje

Ik zou trouwens ook even uitkijken wat betreft die UWV uitkering, die regels zijn best streng en je zit er niet op te wachten, dat je die en kwijtraakt, en terug moet gaan betalen en in het ergste geval nog een boete (bij het UWV werken ze meestal met een 100% boete, wat betekend: 100 euro terugbetalen + 100 euro boete...

Dus ook hierom is het belangrijk, dat je een vast postadres gaat regelen / ingeschreven staat.