HELP! Graag goed advies...!

Started by 3maurice6, Mar 02, 2015, 10:06 AM

Previous topic - Next topic

3maurice6

Hallo beste mensen,

Ik ben ten einde raad en heb dringend advies nodig...
Ik ben 36 jaar en nu 12 jaar zelfstandig als metselbedrijf (eenmanszaak), ik sukkel al jaren met achterstanden en zit ook al die jaren al vrijwillig bij een bewindvoerder waar ik een zeer goede en persoonlijke band mee heb. Na 8 jaar schulden te hebben gehad was ik midden 2013 eindelijk schuldenvrij, maar de winter die volgde ging de opdrachtgever failliet en was ik weer terug bij af...
Om een lang verhaal kort te maken, ik bezit een eigen huis en nu is er een achterstand onstaan van meer als 1 jaar en de bank dreigt nu met verkoop (regiobank).
Ik heb afgelopen jaar het slechtste jaar tot nu toe gedraaid, vandaar deze grote achterstand en momenteel werkzaam in belgie waar de betalingen erg genoeg alweer stagneren! Tegek voor woorden ook trouwens maar dat terzijde...
De bank heeft me het volgende voorgesteld;

1. Ze willen een betalingsplan zien wat ik samen met mn bewindvoerder opzet. (klinkt begrijpelijk en
    redelijk)
2. Ze willen komende week een taxatieraport opmaken wat ik moet betalen. (Vind ik niet redelijk, veel   
    kosten die ik niet heb!)
3. Ze willen dat ik teken voor verkoop! (Lijkt mezelf compleet onredelijk en ook niet verstandig om te 
    doen)

Nu ben ik een erg principieel iemand en erger me kapot om te zien hoe mensen die nergens zin in hebben of zich bewust laten afkeuren e.d. van alle kanten steun en hulp krijgen, en mensen die ergens keihard voor werken en even een lastige financiële periode krijgen een trap in de rug krijgen!
Ook weet ik dat ik hier natuurlijk niet over in moet blijven zitten en door moet gaan, maar ik weet dus echt niet meer hoe ik dit opgelost ga krijgen...
Is er nou niet iets of niemand of zijn er nou echt geen instanties die mensen zoals mij hulp bieden?
Het is toch tegek dat je na 16 jaar je eigen huisje opgeknapt te hebben en altijd gewerkt ervoor dalijk alles in klap weg is en je met een berg schulden blijft zitten...

Ik hoop echt op een paar goed antwoorden..! (Y)

Groet Maurice...

sacredfour

Maurice,
Wat je ook doet teken nooit een machtiging voor de bank. Probeer het huis zelf te verkopen als je er niet uit komt met de bank.
Een taxatierapport komt voor jouw rekening. Meestal staat er in de alg. voorwaarden dat je dit niet mag weigeren.
De bouw trekt toch weer wat aan. Je hebt dus kans dat het straks weer wat beter gaat.  Ga dus in overleg met de bank voor een oplossing.
Zie je voorlopig geen uitweg dan zal verkopen de beste oplossing zijn. Huur je een huis onder de 705 euro, dan heb je recht op huurtoeslag.  Dit kan oplopen tot 350 euro.
Blijf je zitten met een restschuld, dan is hiervoor ook nog wel een oplossing te bedenken.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

3maurice6

Net telefonisch contact met de regiobank gehad.

Conclusie van het verhaal is, ik heb momenteel precies 5595,14 euro achterstand.
Het volgende is afgesproken, ik moet binnen 5 á 6 weken de achterstand nagenoeg inlopen...
De bank gaat het taxeren toch doorzetten en eisen dat ik als het rapport en verdere zaken klaar zijn
ik toch de volmacht voor verkoopt teken. Zou ik dit niet doen zouden ze meteen overgaan tot een veiling!
Ik gaf aan dit niet te willen tekenen omdat ik geen zin heb om mn eigen graf te graven.
De man gaf aan dat deze volmacht puur een pressie middel is en hun niet de intensie hebben mn huis te verkopen als ze zouden gaan zien dat ik met de betalingen ga inlopen, en deze volmacht weer vervalt als ik 6 maanden zonder verdere achterstand kan/ga betalen... 

M.a.w. komt het erop dus op neer dat ik hoe dan ook binnen 6 weken bij moet zijn met de achterstand anders houd het echt op voor me, en hierdoor ben ik nu dus compleet afhankelijk van de betalingen van mijn klant/opdrachtgever... We zijn inmiddels 8 weken aan het project bezig en deze week komt de 1ste betaling pas terwijl de betalingstermijn 9 dagen is. Hoe frustrerend is het om in principe wel het geld al bij elkaar gewerkt te hebben! (alweer)

Groet Maurice...

sacredfour

Nogmaals Maurice, teken geen volmacht!  Kom je er niet uit met de bank, doe de verkoop dan zelf.  Het lijkt mij een slecht voorstel dat de bank jouw doet. Deze achterstand inlopen , en ook nog een keertje de hypotheek betalen gaat nooit lukken in zo’n korte tijd. Er moet een betere oplossing komen. 
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

3maurice6

Bedankt voor je snelle reacties...!

Maar ik krijg in 6 weken tijd toch nooit mn huis verkocht?! Daarbij leef ik de laatste 3 maanden op kosten van mn ouders, ik heb letterlijk geen rooie cent al weken!
ik wil ook niet zielig overkomen ofzo maar het is echt een schrijnende zaak vind ik, ik ben al voor een bbz uitkering en vanalles gegaan maar niets of niemand die meewerkt...

Daarbij kan ik ook heel slecht tegen het idee dat mn huis gewoon weg zou zijn dalijk, of dat nu door de bank of ik dat in eigen beheer zou verkopen... magoed dat zal iets zijn waar je dan maar mee moet leren omgaan.

Groet Maurice

Joy2014

Helaas heb ik geen tip voor je maar ik vind het echt heel erg shit voor je. Zo rot dat jij van anderen afhankelijk bent.

Zou je opdrachtgever misschien sneller betalen als je dreigt te stoppen? Of zijn er voor jou 10 anderen?

sacredfour

Maurice schrijgt:
QuoteMaar ik krijg in 6 weken tijd toch nooit mijn huis verkocht?!
Het belangrijkste is dat je je huis te koop zet.  Tenminste als er geen andere oplossing is. Zou de bank dan toch tot executie veilen willen overgaan, dan kan je bij de rechter een executiegeschil opstarten. Je hebt dan een goede kans dit te winnen omdat je aan het proberen bent een minnelijke oplossing te vinden.   

gewoon

Hoi Maurice

Sacredfour zegt zeer wijze  dingen en die volmacht niet tekenen.

Je huidige opdrachtgever aanspreken dat je zeer dringend een snelle betaling wil binnen 14 dagen kun je misschien een korting aanbieden van 10 % en wees ook open naar je ouders hoe het gaat niets is erger voor hun,  dat zij te laat kunnen mee denken.

En ook wat SF schrijft dat het weer wat aan trekt in de bouw klopt, en zal niet snel vaste banen gaan geven maar wel los personeel,  bij het begin van de problemen in de bouw was je de eerste die minder werk kreeg, omdat vast personeel weg doen het laatste is.

Nu werkt dit juist in je voordeel, bij het aan trekken van de bouw dat gezocht word naar ZZPers om even geen vast personeel aan te nemen, schrijf je in bij uitzendbureau,s als ZZPer is altijd 30,-- per uur en goed van betalen.

Je ben er dus bijna door de slechte tijd heen, en mocht je toch het minder druk hebben, pak je ordner met klanten van de afgelopen 15 jaar en zoek die er uit waar meer werk te verwachten is en bel deze dat je langs wil komen omdat je foto,s wil maken voor een website.

Blijft nog die eis van 5.500,-- in 6 weken lijkt bijna onmogelijk maar zet daar vol op in.

Al je extra gereedschap,  wat je volgend jaar fluitend nieuw aanschaft op marktplaats,  ook je bus als die nog waarde heeft,  en gaan rijden in een goedkoop hij doet het nog wagen.

Daar pak je een verlies op  omdat je maar een klein bedrag ervoor krijgt,  anders om kun je denken als mijn bus leeg gejat word,  is het ook niks waard omdat het volgens de verzekering is afgeschreven.

Geeft je misschien 1 of 2 duizend euro of wel je ouders die 1 of 2 willen toeschieten of die opdracht gever die je 2 of 3 duizend sneller heb kunnen krijgen,  alles voor je huis nu je er bijna bent.

En ook belangrijk dat failliet van een klant vorig jaar in de boekhouding goed verwerken als verlies, zodat je dit nu nog meeneemt als aftrek post op je aangifte inkomsten,  en ook de BTW terug krijgt.

Ga voor je huis, en hou je sterk.

sacredfour

Maurice, lees ook het draadje in 'mijn verhaal"van karin30

3maurice6

Heel erg bedankt voor het meedenken van jullie...!

Ik zal zal jullie even up to date houden;
Afgelopen weekend dan eindelijk de eerste betaling binnen en meteen heb ik 1000 euro overgemaakt naar de bank.
Deze week komt ook een betaling (het zit ff mee :)) en maak ik weer 1500 euro over.
Afgelopen donderdag is de taxeur geweest, dat was ook een lachertje!
2 jaar geleden heb ik het huis tekoop gezet met mn toenmalige vriendin (nu ex) we wilden het huis van mij verkopen omdat ze ook een koopwoning had en toen was mijn huis getaxeerd op 129.000 euro, nu zou het rond de 90.000 euro waard zijn!! Een halfvrijstaand huis met 700 m2 grond in een super omgeving in zuid limburg...?!
Dit grapje en de door de notaris opgezette volmacht kosten me ook weer om en om de 1100 euro!

Ik kom maar niet uitgedacht over hoe ik dit nu ga oplossen, in het gunstigste geval met snelle betalingen schat ik dat ik nog zon 3000 euro kan betalen binnen 4 weken nu... maar dan geef ik letterlijk alle geld weg aan de bank en reserveer ik mezelf niet eens leefgeld, laat staan andere rekeningen die openstaan zoals vodafone o.a. waardoor ik al 4 weken niet meer bereikbaar ben...
De auto verzekering, zorgverzekering, gem. belastingen etc etc lopen allemaal maanden achter...!

M'n bus verkopen is geen optie, tis een (nette) vito van 1996 wat niet echt iets van waarde meer heeft, geld lenen van m'n ouders is geen optie...daar eet en slaap ik al voorlopig (Stel je voor ik had deze optie niet, denk ik vaak...wat dan??) magoed die optie is d'r en gebruik ik natuurlijk...
Ik heb ook nog een 15 jarige zoon die week om week bij me woont...tis echt een uitzichtloze en hopeloze situatie...ongelofelijk dat zoiets kan in nederland als je wel de intentie heb om er hard voor te werken...!!

Ik ga heel heel erg hopen op een goede afloop hiervan...!

Bedankt allemaal...!

Grt maurice

sacredfour

QuoteDit grapje en de door de notaris opgezette volmacht kosten me ook weer om en om de 1100 euro!
Volmacht? je vraagt om advies maar je doet er niks mee!

gewoon

Hoi Maurice

Heb je al een paar gedachtes gegeven hoe hier uit te komen,  en hopen dat het goed gaat aflopen is te weinig inzet,  voor iemand die wel wil werken.

Heb je al wat oude klanten gebeld,  kan zijn dat zij niet gelijk met werk komen hoeft er maar 1 tussen te zitten,  die je een aanbetaling doet voor nieuw werk, en pak je snel nog even 1 of 2 duizend mee mits je natuurlijk nog wel gewoon op rekening materiaal kunt aanschaffen,  maar je kunt ook goed opletten waar er sprake was van aanbouw en dus kleine problemen te verwachten zijn door zetting, dan is je inkoop nihil en je klanten springen een gat in de lucht, dat die man die precies weet hoe en welke steen nodig is,  om een scheur of beschadiging te herstellen aan de telefoon is.

Kan ook goed zijn voor een paar zaterdagen van 300 of meer,  als het je hele weekend kost.

Je bus weg doen dat gaat het niet worden,  wel mag je denken aan voorkomen dat je problemen nog verder groeien dus niet verzekerd zijn of rijden ,  dat kun je zelf en andere niet aandoen en is ook nog eens erg duur je krijgt boetes van E 360,-- om de zoveel tijd.

Goed plan is dat je voor je bus een verzekering zoekt die  goedkoop is, en de premie niet voor het hele jaar betaald moet worden maar per maand.

Die telefoon dat is je brood,  en heb je nu het meest nodig dus betalen

Wat SF schrijft goed herkennen dat de bank twee gezichten laat zien, 1 dat je een betaal voorstel hebt om  binnen 6 weken te voldoen wat een aardig uitrook gordijn,  2 dat zij vol gas bezig zijn met de verkoop voor ongeveer 70% van die 90.000,-- is iets van 65.000,-- en een maand later de woning in de verkoop te zetten voor 130.000 is 100% winst op die 65.000,--

Of wel als die notaris belt om als sufferd die volmacht te komen tekenen mag je antwoord zijn,  wat een lekkere rollaag smeren zij voor,  maar ja het is mijn vak in dit verband,  waar de stootvoegen komen.

3maurice6

Vandaag is het toch de dag des oordeel geworden, denk ik... Net eerder van het werk terug gekomen omdat de opdrachtgever aangaf niet meer te kunnen betalen...!
Gister na het werk weer een brief in de bus dat de zorgverz. nu via het justitieel incasso bureau betaald moet gaan worden, een flink hoger bedrag ook...
En vandaag de druppel dat greenchoice ook de boel binnen 10 dagen gaat afsluiten...

M.a.w. ik heb het gehad ermee...

3maurice6

FF een snelle update

Ondanks al mn inspanningen om te proberen om het op te lossen is het toch niet gelukt.
De bank gaat het huis toch verkopen, ik ben gestopt met werken en zelfstandig zijn, woon nu bij mn ouders in met mn 16 jarige zoon...! haha de situatie is werkelijk ongeloflijk!!
Ik ga nu de bijstand in en ben vanplan hier ook in te blijven zolang het kan..! Ik ben vanaf mn 15de aan t werk en nog nooit iets van ww uitkering of iets dergelijks gehad...
Als het aan mij ligt werk ik never nooit meer...en ga ik vanaf nu ook profiteren van staat...al zal dat waarschijnlijk toch niet lang duren...
Ongekend hoe je in dit land keihard in je rug getrapt wordt als het fout gaat en jij het graag wilt oplossen...!

Grt Maurice...

chapter

ik snap dat je gefrustreerd bent maar om dan maar te zeggen ik blijf in bijstand zitten door mensen met zulke instelling is bijstand totaal uitgekleed. Misschien mag je meteen gaan schoffelen voor je uitkering