in de schulden door uwv

Started by groovy, Mar 01, 2015, 12:50 PM

Previous topic - Next topic

groovy

In de schulden door UWV
Ik had een baan en werd ontslagen
Ik kom in de ww. gaat naar de UWV krijg een uitkering
In wordt ziek gaat in de ziektewet uitkering en ik ben weer beter in oktober
En meld mij weer bij de UWV krijg een brief dat ik mij weer moet in schrijven als werkzoekende
Tot mijn verbazing zie ik op mijn bankafschrift dat ik dubbel geld krijgt zieken geld en ww. geld
Direct gebeld en een email gestuurd dat ik teveel geld heb gekregen en dat ik het geld wil terug storten ik krijg een email dat ik daar mee moet wachten voor het juiste bedrag
Ik wachten en de dubbele betalingen gingen gewoon door
Weer bellen nog een keer bellen niet ongerust maken komt goed
Eindelijk in februari een brief dat ik het geld terug moet storten binnen 6 weken
Maar nu komt het probleem het bedrag heb ik netto ontvangen en moet bruto terug betalen
Ik weer gebeld niets aan te doen ik moet het bedrag van vorig jaar bruto dat is bijna het dubbele
Betalen en dat heb ik niet
En wat zie ik gisteren een afschrift van de bank er zijn nog drie weken dubbel betaald
Hier word je toch gek van

Boeddha

Uitkeringen van het UWV, de SVB of de gemeente worden meestal NETTO aan betaald. De inkomstenbelasting en andere inhoudingen worden namelijk door deze instanties direct aan de belastingdienst betaald. Als je onterecht een uitkering hebt ontvangen, moet je dat echter meestal BRUTO terugbetalen. Daardoor is het (bruto) bedrag dat je moet terugbetalen meestal hoger dan het (netto) bedrag dat je onterecht hebt ontvangen.

Verschil terugvragen bij de belastingdienst

Je kunt het verschil tussen het bruto en netto bedrag zelf terugvragen bij de belastingdienst. Dat doe je door het verschil als negatief inkomen op te geven bij je belastingaangifte. Als je nooit belastingaangifte doet, vraag dan een T-biljet om het bedrag op te geven. Dit klinkt allemaal heel omslachtig en kan in bepaalde gevallen ook onredelijk uitpakken. Maar het is nu eenmaal zo geregeld in de wet. Neem voor nadere informatie contact op met de belastingtelefoon (0800 â€" 0543).

(Bron FNV)

kortom...meteen weer terugvragen bij de Belastingdienst.
Be strong, have faith!

groovy

Quote from: Boeddha on Mar 01, 2015, 01:06 PM
Uitkeringen van het UWV, de SVB of de gemeente worden meestal NETTO aan betaald. De inkomstenbelasting en andere inhoudingen worden namelijk door deze instanties direct aan de belastingdienst betaald. Als je onterecht een uitkering hebt ontvangen, moet je dat echter meestal BRUTO terugbetalen. Daardoor is het (bruto) bedrag dat je moet terugbetalen meestal hoger dan het (netto) bedrag dat je onterecht hebt ontvangen.

Verschil terugvragen bij de belastingdienst

Je kunt het verschil tussen het bruto en netto bedrag zelf terugvragen bij de belastingdienst. Dat doe je door het verschil als negatief inkomen op te geven bij je belastingaangifte. Als je nooit belastingaangifte doet, vraag dan een T-biljet om het bedrag op te geven. Dit klinkt allemaal heel omslachtig en kan in bepaalde gevallen ook onredelijk uitpakken. Maar het is nu eenmaal zo geregeld in de wet. Neem voor nadere informatie contact op met de belastingtelefoon (0800 â€" 0543).

(Bron FNV)

kortom...meteen weer terugvragen bij de Belastingdienst.

hallo, ja dat heb ik ook gevraagd maar dat kan pas 2016 en ik moet binnen 6 weken betalen door hun fout als ik een betalingsregeling wil kost mij dat 900 euro staat in de brief
maar ze gaan ook gewoon door met te veel betalen dat is toch ook gek
er valt ook niet over te praten
wat ik gebeurd hen netto heb ik wel want dat heb ik aan de kant gezet
maar dat bruto geld niet hun maken een fout ik moet betalen als ze gelijk gereageerd hadden of in december de brief gestuurd hadden was er geen probleem
ik vind het vreemd dat er met UWV niet valt te praten

Joy2014

Ik vind het ook heel vreemd dat je geen betalingsregeling kan treffen. Heb je daar al iemand over gesproken?

Gaat het over dit jaar of vorig jaar? Als het over dit jaar gaat zou je voorlopig aangifte kunnen doen.

groovy

Quote from: Joy2014 on Mar 01, 2015, 04:02 PM
Ik vind het ook heel vreemd dat je geen betalingsregeling kan treffen. Heb je daar al iemand over gesproken?

Gaat het over dit jaar of vorig jaar? Als het over dit jaar gaat zou je voorlopig aangifte kunnen doen.

hallo, over dit jaar gaat het wel maar het is van oktober t/m december daar moet ik netto en bruto betalen
terwijl ik eind oktober al gereageerd heb en een brief ontvangen heb begin oktober dat ik mij beter gemeld heb maar ook als werkzoekende weer in moest schrijven dat natuurlijk gedaan
in de brief die heb gekregen staat duidelijk dat 900 euro moet betalen voor betalingregeling
ik verschillende keren gebeld er valt gewoon niet te praten????????????

Boeddha

Heb je het teveel betaalde bedrag elke weer teruggestort?
Of heb je alles apart gezet?

Dan kan je dat bedrag alvast in 1x terugbetalen.

En dan blijft er een stuk minder over om terug te betalen.
Be strong, have faith!

groovy

Quote from: Boeddha on Mar 01, 2015, 04:24 PM
Heb je het teveel betaalde bedrag elke weer teruggestort?
Of heb je alles apart gezet?

Dan kan je dat bedrag alvast in 1x terugbetalen.

En dan blijft er een stuk minder over om terug te betalen.

ja ik heb alles nog ze doen moeilijk als ik dat terug stort ze willen het hele bedrag in een keer
bruto en netto dus alleen het bruto van 2014 heb ik niet

Boeddha

Be strong, have faith!

Boeddha

En ook het UWV heeft te maken met het beslagvrije voet. Als jij kan aantonen dat je daarop leeft en alles daarboven inzet om je schuld te betalen, sta je sterk.
Be strong, have faith!

groovy

Quote from: Boeddha on Mar 01, 2015, 04:36 PM
En ook het UWV heeft te maken met het beslagvrije voet. Als jij kan aantonen dat je daarop leeft en alles daarboven inzet om je schuld te betalen, sta je sterk.

Uitzonderingssituatie met voorwaarden
Toch zijn er uitzonderingen mogelijk. Zo hanteert het UWV de vaste gedragslijn dat ook na afloop van het fiscale jaar kan worden volstaan met terugbetaling van de netto-uitkering, als de uitkeringsgerechtigde binnen een redelijke termijn na ontvangst heeft aangegeven dat hij het te veel betaalde niet wil houden en hij het direct na terugvordering ook daadwerkelijk terugbetaalt.

dit heb ik gelezen en morgen bellen jurofoon  wat ik kan doen
je word er gek van hun maken een fout en jij moet betalen
bedankt

Knibbel

Wat vervelend voor je groovy. Ik begrijp dat ook niet bij het UWV. Mijn dochter had hetzelfde: teveel wajong ontvangen. En dat terwijl de ene afdeling wel de juiste gegevens had maar de afdeling uitbetalingen wist nergens van..... Samenwerken hebben ze nooit van gehoord blijkbaar. En ja, mijn dochter moest het ook bruto terugbetalen, wel op het eind van het jaar terug gekregen van de belasting. Maar ze moest het wel eerst voorschieten en daarna bijna anderhalf jaar wachten eer ze het via de belasting terugkrijgt. Ze kreeg wel meteen een betalingsregeling aangeboden, et werd maandelijks verrekend met haar wajong. Lijkt dus alsof ze met twee maten wegen, de een wel de ander niet.

Jij hebt ook vroeg genoeg aan de bel getrokken, ik hoop voor je dat het UWV voor jou een uitzondering maakt en jij het bedrag netto mag terugbetalen. Succes.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

burningspirit

Misschien is het raar dat ik dit nu zeg, maar ik wil het toch even meegeven.
Is het mogelijk om een klacht in te dienen tegen het UWV? De klacht is in dit geval dat het niet aan jou gelegen heeft, zij een fout hebben gemaakt en jij daar onmiddellijk op hebt gereageerd. En uiteraard dat jij ervoor moet boeten, terwijl je gewoon alles eraan hebt gedaan. Jij hebt er zelf nu misschien nog niets aan, maar als er genoeg mensen over dit soort dingen klagen (net als met aangifte doen bij de politie) dan gaat er misschien op den duur iets veranderen in het systeem van de UWV.

Ik heb dat laatst bij CJIB gedaan. Een klacht ingediend over de lakse reactie van CJIB. Zij hadden ten onrechte onze zorgtoeslag ontvangen van de BD en moesten het aan ons terugstorten. Vier telefoonsessies van anderhalf uur later kwam het pas in orde. Ik ben al begonnen te reageren op 21 januari en pas vier weken later, toen degene van de klachtenbehandeling de terugstorting had verzocht, kregen wij dit geld. Ondertussen had ik met Menzis al aan telefoon gehangen en te horen gekregen dat zij er niet een groot probleem van gingen maken dat de zorgpremie een beetje te laat betaald zou worden. Maar toch.... ik had vier weken paniek er over. CJIB bood excuses aan voor alle ongemak. Ze hebben me gebeld en zeiden dat het moeilijk was om de details precies na te gaan. Ik heb gezegd dat ik dat ook niet wilde, maar wel dat ik hoopte dat ze voortaan beter zouden communiceren onderling. overigens bleek de BD in dit verhaal wel heel accuraat. Als dat niet zo was geweest, dan had ik ook tegen de BD een klacht ingediend.

Succes, groovy!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

sacredfour

Je kan bezwaar maken tegen de terugbetaling! Stort het geld dat je moet betalen zonder belasting, en dien daarna een bezwaarschrift in.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

nooitmeer

Doen wat sacredfour zegt en dan rap de ombutsman inschakelen.

Door een fout gemaakt door het UWV, dat je ook nog hebt gemeld kom je nu in dit soort problemen? Dit is bij de konijnen af zeg.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

groovy

Quote from: Knibbel on Mar 01, 2015, 07:57 PM
Wat vervelend voor je groovy. Ik begrijp dat ook niet bij het UWV. Mijn dochter had hetzelfde: teveel wajong ontvangen. En dat terwijl de ene afdeling wel de juiste gegevens had maar de afdeling uitbetalingen wist nergens van..... Samenwerken hebben ze nooit van gehoord blijkbaar. En ja, mijn dochter moest het ook bruto terugbetalen, wel op het eind van het jaar terug gekregen van de belasting. Maar ze moest het wel eerst voorschieten en daarna bijna anderhalf jaar wachten eer ze het via de belasting terugkrijgt. Ze kreeg wel meteen een betalingsregeling aangeboden, et werd maandelijks verrekend met haar wajong. Lijkt dus alsof ze met twee maten wegen, de een wel de ander niet.

Jij hebt ook vroeg genoeg aan de bel getrokken, ik hoop voor je dat het UWV voor jou een uitzondering maakt en jij het bedrag netto mag terugbetalen. Succes.

hallo, bedankt maar ik heb er een hard hooft in ze luisteren gewoon niet
als je ze aan de telefoon hebt je komt er gewoon niet door zij hebben alleen maar gelijk