Laten klappen of..........

Started by Marzzz, Mar 01, 2015, 11:22 AM

Previous topic - Next topic

Marzzz

Hoi,

Ik heb een prima vaste baan (inkomsten 2850 netto per maand) maar moet van m’n huis af zien te komen. Is niet meer te doen en bovendien veel te groot.
Het huis is 7 jaar geleden gekocht (juli 2008). Augustus 2008 was de piekmaand qua huizenprijs waarna de daling begon…………..
Inmiddels ben ik al bijna 2 jaar geleden gescheiden van degen met wie ik het huis had gekocht. Ik betaal alles aan het huis maar per 1 juli (2 jaar na scheiding) vervalt de helft van de hypotheekrente aftrek. en wordt het helemaal niet meer te doen.
Hypotheek is 415k. Huidige verkoopbrengst zal ca. 310 zijn zegt een betrouwbare makelaar.
In het convenant is vastgelegd dat ik 75% van de restschuld op me zal nemen (heeft zo z’n redenen) en mn ex dus 25%.
Er is een beleggingsvermogen van ca. 25k, zodat er bij verkoop voor 310 een restschuld van 80k zal zijn, waarvan dus 60k voor mij.
Hoe zal ik het aanpakken:
1.   Vrijwillig in de verkoop met een onzekere periode voor hoelang (een jaar of 3 geleden heeft het huis ook al 1,5 jaar te koop gestaan)
2.   Het helemaal laten klappen dus hypo niet meer gaan betalen etc. Dan wel ene nog grotere restschuld vanwege executieverkoop.
Graag wat advies vanuit jullie ervaringen.

Boeddha

Vraag je dit echt serieus?!

Ten alle tijden zelf verkopen! Als je het laat klappen dan zal je schuld vele malen hoger zijn! Waardoor je toekomst er een stuk minder rooskleuriger eruit ziet!

Heb je niet de mogelijkheid om iets anders te kopen en je restschuld mee te financieren?

https://www.nhg.nl/consument/nhg-afsluiten/kan-ik-een-restschuld-meefinancieren.html

Be strong, have faith!

Joy2014

Hallo Marzzz,

Wat vervelend dat je de lasten van je huis bijna niet meer kan betalen.

Ik ben net als Boeddha wel een beetje verbaasd door je vraag want optie 2 is natuurlijk geen optie. Je zegt het zelf al, je komt dan nog verder in de schulden. Dat moet je niet willen natuurlijk. Ik heb geen verstand van huizen kopen/verkopen maar ik zou wel weer zo snel mogelijk je huis zelf te koop zetten. Een huis te koop is onzeker maar als je je huis niet te koop zet komt er helemaal geen einde aan lijkt mij?

Sterkte

nooitmeer

altijd zelf verkopen. Al is het maar onderhands via een makelaar.
Dan hou je namelijk zelf de controle al krijg je inderdaad wel die restschuld op je dak. Maar 60k is nog te overzien met zo'n inkomen. En je mag de rente van dat bedrag 15 jaar aftrekken van de belasting.

En inderdaad, je kan echt wel een een huisje vinden waarbij je die 60k kan mee finacieren, zeker met dat inkomen.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Marzzz

Bedankt voor de reacties tot op heden!