Doorverkochte schuld, handelswijze Flanderijn?

Started by WIYF, Aug 28, 2017, 09:42 PM

Previous topic - Next topic

WIYF

Beste forumleden,

Lang verhaal kort, In 2014 een roodstand van â,¬1000 niet betaald aan ING, vertrokken naar het buitenland.
2017 terug in Nederland en al mijn schuldeisers opgebeld, dus ook deze.
ING kon mijn rekeningnummer en bijbehorende schuld al bijna niet meer terug vinden en verzochten mij te bellen met Vesting Finance danwel Flanderijn.
Bij Flanderijn wist ik dat er een openstaande rekening was betreft deze schuld, door post van 2014, vandaar dat ik Vesting Finance niet meer heb gebeld.

ING vertelde me ook dat de schuld is doorverkocht en dat voor een eventuele aanpassing (mits verschuldigd bedrag betaald) in het BKR registratie ik niet bij hun moet wezen.
Eigenlijk zeiden ze dat ze hun handen hadden teruggetrokken van de zaak.

Nu heb ik Flanderijn gebeld en tot een betalingsregeling gekomen, nadat 3 pogingen tot finale kwijting waren mislukt, waarin eiser niet akkoord gaat met mij voorgestelde bedrag.
Na meerdere verzoeken om mij te vertellen wie de eiser dan is, hebben ze die vraag nog niet beantwoord. In het dossier staat volgens hun nog ING, maar dat kan geloof ik niet als het is doorverkocht. Ook wanneer ik vraag om een factuur met specificaties van alle ins en outs als bedrag/rente etc. krijg ik slechts per mail een triest optelsommetje van de bedragen, zonder echte inhoud als het ware.
Als in;
Hoofdsom xxxx.xx
rente        xxxx.xx
totaal       xxxx.xx.

Ook van de rente begrijp ik niet zoveel. Binnen de onderhandelingstraject van pak en beet 4 maanden is daar 60.89 euro aan rente bijgekomen. Een week later is dit 61.36 euro in totaal.

Nu zijn mijn vragen;
- Hoe krijg ik voor elkaar dat hun mij een factuur met specificaties per post opsturen.
- Hoe krijg ik hun zover om te benoemen wie de nieuwe schuldeiser is.
- Moet ik uberhaubt in zee gaan met hun? (daar ik dat in feiten al ben)
- Zijn er dingen die zij eigenlijk niet doen zoals het hoort?
- Gaat dat wel goed met de rente of doen hun ook maar wat?

Ik hoor graag een reactie tegemoet,
m.v.g.
WiYf

Incasso_deskundige

Indien de vordering is doorverkocht, is inderdaad ING niet langer de feitelijke schuldeiser. De verkoop (lees: cessie) moet ook aan jou kenbbaar zijn gemaakt middels een brief of vermeld zijn in een eventueel aan jou betekend exploot. Probeer van ING zwart op wit te krijgen dat zij geen vordering meer op je hebben en ook te weten te komen aan welke partij de vordering zou zijn verkocht. Met die gegevens sta je sterker in je gesprek met Flanderijn.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

WIYF

Quote from: Incasso_deskundige on Aug 28, 2017, 09:53 PM
Indien de vordering is doorverkocht, is inderdaad ING niet langer de feitelijke schuldeiser. De verkoop (lees: cessie) moet ook aan jou kenbbaar zijn gemaakt middels een brief of vermeld zijn in een eventueel aan jou betekend exploot. Probeer van ING zwart op wit te krijgen dat zij geen vordering meer op je hebben en ook te weten te komen aan welke partij de vordering zou zijn verkocht. Met die gegevens sta je sterker in je gesprek met Flanderijn.

Dank voor uw reactie, wat ik mij dan afvraag is wat dit voor verschil uitmaakt wat betreft het dossier dat Flanderijn van mij heeft.
Is het dossier nietig te verklaren wanneer ik bewijs dat ING niet de eiser meer is?
Ik erken een schuld bij de ING, maar wil die natuurlijk wel aan de juiste partij afbetalen

WIYF

Een kleine update:

ING gebeld en het schijnt dat de schuld is overgedragen aan een externe incassobureau; Flanderijn.
En dat ik daar post van zou moeten gehad eind 2014. Van deze brief heb ik een kopie gevraagd die ING mij eventueel opstuurt voor mijn administratie.

Nu twijfel ik aan het feit of Flanderijn zoiets dan opkoopt voor een prikje of dat ze de vordering simpelweg uit handen nemen van ING? Misschien dat iemand hier antwoord op heeft?

Rest mij de vraag waarom Flanderijn dat niet gewoon toegeeft danwel hun dossier zodanig aanpassen dat hun uiteindelijk de nieuwe schuldeiser zijn. Zijn er enkele procedurefouten die hun eventueel kunnen hebben begaan waarop ik ze kan aanspreken en daardoor eventueel sterker sta in nog een poging van finale kwijting?

Of is alles uiteindelijk goed gespeeld door Flanderijn en moet ik, zoals het hoort natuurlijk, gewoon betalen.

M.V.G.
WIYF

P.S. ING zegt in december 2014 mij een brief te hebben gestuurd. Na enig speurwerk begrijp ik waarom die nooit bij mij is aangekomen daar ik in die tijd al vanaf oktober 2014 was uitgeschreven uit het BRP. Heeft dit ook enig invloed op alles?

Incasso_deskundige

Gelet op je update denk ik dat de zaak gewoon ter incasso (en eventuele latere executie) is overgedragen aan Flanderijn en dat zij de vordering niet "opgekocht" hebben. Overigens zou het op zich niet uitmaken als ze de vordering wel "opgekocht" zouden hebben (ook niet als dat voor een prikkie gebeurd zou zijn) enkel dat deze overdracht wel aan jou kenbaar zou moeten zijn gemaakt.

In dit geval heeft het er dus alle schijn van dat ING nog steeds gewoon zelf de schuldeiser is en dat Flanderijn enkel hun incassopartner is.

Indien je destijds geen adreswijziging hebt doorgegeven (of geen adres hebt) kun je het niet aan de ING bank tegenwerpen dat je een brief niet hebt ontvangen. Dat komt voor jouw rekening en risico.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.