Vragen over minnelijk traject

Started by Pontecorvo, Feb 02, 2015, 05:23 PM

Previous topic - Next topic

cp2014

Quote from: Boeddha on Feb 06, 2015, 06:40 AM
Is het niet zo dat jij en je man samen ervoor moeten zorgen dat het budget klopt? Jullie zijn samen hierin gekomen en zullen er samen voor moeten zorgen dat het goed gaat verlopen.

Je kan ook bij Humanitas of schuldhulpmaatje om hulp vragen om een budget op te stellen.

Juist deze periode is een goede (wel een vervelende) leerschool om rond te kunnen komen. En het is bewezen dat je met een VTLB kan rondkomen. Na betaling van al je vaste lasten en het opzijzetten va  jullie eigen risico, 10 euro voor onvoorziene uitgaven zet je weg, deel het VTLB door 4,5 (weken) dat bedrag is het geld om boodschappen van te doen. Wat overblijft na je boodschappen doen zet je weg voor leuke dingen.

Succes.

Ik vind het moeilijk. Begin van de maand gaat er te veel op en vooral die laatste week is zwaar. Maar we moeten dan bij budgetbeheer komen als het goed is? Een bewindvoerder aanstellen dus? Volgens mijn berekening houden we nu 500 euro /maand over voor 5 personen, dat zou dus 100 euro per week zijn, maar het stabiel houden lukt niet.

Meelezertje

Ik weet niet of ik je verhaal helemaal goed in beeld heb- heb wel even wat teruggelezen.
Kijk als je 100 euro per week hebt voor 5 personen, dan is dat waarschijnlijk veel minder dan wat je in de periode dat de schulden ontstonden gewend was. Maar het is wel te doen.  Kijk niet te veel achterom hoe alles ontstaan is. Maar trek een scherp plan van hoe het nu moet. Mijn valkuil is altijd dat ik me soms zielig vind. Onderin heb ik ook 3 x een kies moeten laten trekken, terwijl een wortelkanaalbehandeling ge?indiceerd werd. Mijn gedeeltelijke bovenprothese hangt van secondenlijm aan elkaar.  Geen geld voor een aanvullende tandartsverzekering. Maar mezelf zielig vinden helpt niet en dan geef ik me een flinke schop onder m'n k*nt. Niet achterom kijken, maar vooruit.
Ga het als een uitdaging zien. Met als doel straks vrij te zijn en een nieuwe start te kunnen maken.
Mijn advies zou zijn. Ga ervoor zitten. En haal elke week E60 , max E70 op voor boodschappen en alles . En nooit geen ene week meer dan dat. Op is uit met de pret. En  E20 per week sparen als reservering.  Voor je daar voor  jezelf aan mag komen, zou ik eerst laten oplopen tot E200. Dan kun je wat opvangen. En E10 euro per week, waar je echt nooit aankomt dan in geval van een ramp.

Ik begrijp je wel hoor cp2014. Maar pappen en nathouden helpt echt niet. En hulp erbij, die kan je zeggen hoe je het doen moet? -->je moet het zelf uitvoeren. Ze houden niet 24 uur per dag jouw portemonnee vast.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

An0niempje

Ik heb alleen een pasje voor mijn boodschappenrekening en een wekelijkse automatische incasso van 40 euro voor boodschappengeld. Dan is de verleiding ook minder groot om meer uit te geven. Dan moet ik namelijk eerst apart geld over maken naar mijn boodschappenrekening en dat is toch weer een extra drempel ;) En die drempel mag ik van mij zelf alleen over als ik echt iets nodig heb, zoals een computer die kapot is, echt de duurdere dingen. En daarvoor heb ik gelukkig inmiddels geld apart kunnen zetten op een spaarrekening ;)

chapter

daar kun je zelf wel wat aan aanpassen ik gebruik 60 euro en zijn met 4 en 1 hond en konijn.
vind 100 wel heel veel koop je dan alleen a merken of duur vlees v.
De kosten qua boodschappen heb je zelf in de hand buk je voor goedkoopste of pak je op pakhoogte duurste. welke winkels etc. Budgetbeheer kost ook geld en als het niet noodzakelijk wordt gezien mag dat uit vtlb

cp2014

Quote from: Meelezertje on Jun 30, 2015, 11:08 AM
Ik weet niet of ik je verhaal helemaal goed in beeld heb- heb wel even wat teruggelezen.
Kijk als je 100 euro per week hebt voor 5 personen, dan is dat waarschijnlijk veel minder dan wat je in de periode dat de schulden ontstonden gewend was. Maar het is wel te doen.  Kijk niet te veel achterom hoe alles ontstaan is. Maar trek een scherp plan van hoe het nu moet. Mijn valkuil is altijd dat ik me soms zielig vind. Onderin heb ik ook 3 x een kies moeten laten trekken, terwijl een wortelkanaalbehandeling ge?indiceerd werd. Mijn gedeeltelijke bovenprothese hangt van secondenlijm aan elkaar.  Geen geld voor een aanvullende tandartsverzekering. Maar mezelf zielig vinden helpt niet en dan geef ik me een flinke schop onder m'n k*nt. Niet achterom kijken, maar vooruit.
Ga het als een uitdaging zien. Met als doel straks vrij te zijn en een nieuwe start te kunnen maken.
Mijn advies zou zijn. Ga ervoor zitten. En haal elke week E60 , max E70 op voor boodschappen en alles . En nooit geen ene week meer dan dat. Op is uit met de pret. En  E20 per week sparen als reservering.  Voor je daar voor  jezelf aan mag komen, zou ik eerst laten oplopen tot E200. Dan kun je wat opvangen. En E10 euro per week, waar je echt nooit aankomt dan in geval van een ramp.

Ik begrijp je wel hoor cp2014. Maar pappen en nathouden helpt echt niet. En hulp erbij, die kan je zeggen hoe je het doen moet? -->je moet het zelf uitvoeren. Ze houden niet 24 uur per dag jouw portemonnee vast.

Je hebt helemaal gelijk. Mijn probleem is dat ik niet mezelf,maar mijn kinderen zielig vindt. En dan geef ik teveel uit. Ik koop geen dure merken of zo, vindt alleen belangrijk dat ze gezond kunnen eten. Met kleren enzo lukt het het meestal wel. Het is gewoon ontzettend wennen, ook al was het hiervoor niet beter.
Bedankt voor de tip.

Meelezertje

Ha cp2014. Fijn om weer wat van je te horen.

Ja, die moeders, die hun hart op de juiste plaats hebben, willen allemaal ten koste van zichzelf iets voor de kinderen doen.  Maar het beste wat je nu kan doen, is niet nu iets kunnen geven op de korte termijn, maar kijk waar je wilt zijn over een paar jaar. Dat is uiteindelijk beter voor je kindjes.

Gezond eten is zeker belangrijk.  Maar gewoon volkorenbrood is niet duurder dan pistoletjes, eierkoeken, krentenbrood of croissantjes en toch gezonder. Met 60/70 euro boodschappen zul je terug moeten naar de absolute basis met maar een heel klein beetje voor iets wat verwennerij is.

Ik ben benieuwd of je het roer al omgegooid hebt. Leg anders ook verantwoordelijkheid af aan het forum. Dat helpt mij ook. En je krijgt gratis steun en tips.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

cp2014

Quote from: Meelezertje on Jul 14, 2015, 11:09 AM
Ha cp2014. Fijn om weer wat van je te horen.

Ja, die moeders, die hun hart op de juiste plaats hebben, willen allemaal ten koste van zichzelf iets voor de kinderen doen.  Maar het beste wat je nu kan doen, is niet nu iets kunnen geven op de korte termijn, maar kijk waar je wilt zijn over een paar jaar. Dat is uiteindelijk beter voor je kindjes.

Gezond eten is zeker belangrijk.  Maar gewoon volkorenbrood is niet duurder dan pistoletjes, eierkoeken, krentenbrood of croissantjes en toch gezonder. Met 60/70 euro boodschappen zul je terug moeten naar de absolute basis met maar een heel klein beetje voor iets wat verwennerij is.

Ik ben benieuwd of je het roer al omgegooid hebt. Leg anders ook verantwoordelijkheid af aan het forum. Dat helpt mij ook. En je krijgt gratis steun en tips.

Dank voor de tip. Ik doe zeker wel zuinig aan hoor, wij kunnen gelukkig ook goed koken met weinig materiaal. Dat is nog niet eens het grootste probleem nu. Ik kreeg net te horen dat wsnp kan mislukken. Ik ben er helemaal van slag door.
Ik ga nu een topic hierover openen. Misschien wil je daar meelezen?
Bedankt.