Vragen over minnelijk traject

Started by Pontecorvo, Feb 02, 2015, 05:23 PM

Previous topic - Next topic

Pontecorvo

Goedendag,

November 2013 heb ik schuldhulp aangevraagd bij mijn gemeente.
Dit omdat ik zo'n kleine 10.000 euro schuld heb en daardoor moeilijk rondkom.
Na aftrek vaste lasten en schuldaflossingen had ik maandelijks zo'n 160 euro over om van te leven.
Nu is dat een bedrag waar ik nog wel van rond zou kunnen komen (natuurlijk met moeite) maar ik heb huisdieren die op speciaal voer leven + bijkomende kosten, en dan red je het niet met 160 euro.

Vorig jaar zomer kreeg ik bericht dat ik aan alle eisen voldeed en ik een extra rekening moest gaan openen waarop ik vanaf dat moment maandelijks zo'n kleine 50 euro moest gaan sparen.
Op dat moment ging met ook alle schuldeisers aanschrijven.

Vervolgens hoorde ik een aantal maanden later dat een van mijn 7 schuldeisers (de Rabobank) niet wou meerwerken en dat men als dit zo zou blijven een gerechtelijk bevel zou afdwingen om de Rabobank toch te laten meewerken.
Voor dat dit zover heeft kunnen komen heeft Rabobank waarschijnlijk toegegeven want enkele weken geleden heb ik te horen gekregen dat alle schuldeisers akkoord zijn en dat het minnelijk traject is begonnen.

Het zal in totaal 36 maanden gaan duren, ik heb gevraagd of dit langer kan gaan zijn maar dit zal niet het geval zijn.
Ik heb al een half jaar gespaard dus ik zal over 2,5 jaar geheel schuldvrij zijn.

Er is mij altijd verteld dat wanneer je de schuldhulp in gaat je nog krapper komt te zitten dan voorheen en je echt een paar jaar moet doorbijten.
In mijn geval heb ik nu maandelijks (na aftrek alle vaste lasten en de maandelijkse 50 euro die ik spaar) zo'n 450 euro over om van te leven.
Toen ik zelf alle schuldeisers nog betaalde was dit zo'n 160 euro.
Ik heb nu dus zo'n 300 euro meer per maand over om van te leven, een stuk positiver in mijn geval dus.

Mijn eigenlijke vraag is het volgende:
Ik krijg jaarlijks 2 belastingaanslagen: waterbelasting en gemeentelijke heffingen.
Ik heb vorig jaar maar gedeeltelijke kwijtschelding ontvangen en moest zo'n 350 euro betalen.
Ik ben volledig afgekeurd en mijn uitkering is dit jaar een klein beetje gestegen.
Ik heb van de waterbelasting al een brief ontvangen dat de automatische check heeft uitgewezen dat ik dit jaar niet in aanmerking kom voor kwijtschelding.

Ik heb hierover contact opgenomen met mijn schuldhulpbegeleider en hij vertel mij dat ik alles wat ik moet betalen aan belasting uit mijn spaarpotje moet halen, de maandelijkse 50 euro dus.

Ik begrijp niet hoe dit werkt.
Het is de bedoeling dat ik per jaar 12 x een kleine 50 euro spaar, dat maakt dus eind van het jaar zo'n 600 euro wat onder mijn schuldeisers wordt verdeeld.
Maar als hier jaarlijks (want deze belastingen komen jaarlijks terug) honderden euros van naar de belasting gaat dan kom ik nooit aan dat bedrag.
Wanneer er dit jaar geen kwijtschelding meer komt dan moet ik zo'n 500 euro belasting betalen wat zou betekenen dat ik eind dit jaar geen 600 euro maar 100 euro heb voor de schuldeisers.
En als dit zo blijft dan heb ik na 3 jaar maar zo'n 300 euro gespaard...

Ik heb dit voorgelegen aan mij schuldhulpbegeleider en hij zegt dat dit wettelijk zo geregeld is.
Ze hebben de schuldeisers een bedrag genoemd wat ze na 3 jaar krijgen maar het is altijd de vraag of dit bedrag haalbaar is zegt hij me.
Hij heeft me daarnaast ook weer uitdrukkelijk verteld dat het niet langer gaat duren dan 36 maanden.

Ik moet nu dus maandelijks die kleine 50 euro blijven sparen, en wanneer de belastingaanslagen binnenkomen moet ik het geld wat ik inmiddels al gespaard heb daarvoor gebruiken, en mocht dit niet genoeg zijn dan moet ik de toekomstige 50 euro naar de belastingen overmaken en wanneer dit allemaal is voldaan is mag ik weer verder gaan met de 50 euro naar de nieuwe rekening overmaken voor de schuldeisers.

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn met dergelijke ervaringen.

Boeddha

Super zeg dat je er maandelijks beter van geworden bent! Gefeliciteerd!

En het klopt helemaal dat de gemeentelijke heffingen en waterschap uit de boedel (spaarpotje) betaald moet worden.

Naast de maandelijkse 50 euro komt ook je vakantiegeld nog in de boedel terecht. En maak je niet druk of er wel genoeg inkomt.
Dit is zo afgesproken met de schuldeisers.

Geniet van het aftellen!
Be strong, have faith!

Pontecorvo

Quote from: Boeddha on Feb 02, 2015, 06:55 PM
Super zeg dat je er maandelijks beter van geworden bent! Gefeliciteerd!

En het klopt helemaal dat de gemeentelijke heffingen en waterschap uit de boedel (spaarpotje) betaald moet worden.

Naast de maandelijkse 50 euro komt ook je vakantiegeld nog in de boedel terecht. En maak je niet druk of er wel genoeg inkomt.
Dit is zo afgesproken met de schuldeisers.

Geniet van het aftellen!

Dank je wel voor de reactie.

Wat het vakantiegeld betreft: ik heb te horen gekregen dat ik daarvan 640 euro mag houden, alles daarboven moet ik reserveren, maar dat zal niet meer zijn dan een kleine 150 euro.
Blijft toch erg weinig over wat daadwerkelijk naar de schuldeisers gaat.

Joy2014

Hoi Pontecorvo,
Ik snap je helemaal, ik zou me ook afvragen of dit wel zou kloppen, 50,- is inderdaad weinig en ijk vind ook dat je erg veel overhoudt, zeker voor een alleenstaande?
Maar ik ben wel blij voor jou natuurlijk! :)

Pontecorvo

Quote from: Joy2014 on Feb 02, 2015, 09:13 PM
Hoi Pontecorvo,
Ik snap je helemaal, ik zou me ook afvragen of dit wel zou kloppen, 50,- is inderdaad weinig en ijk vind ook dat je erg veel overhoudt, zeker voor een alleenstaande?
Maar ik ben wel blij voor jou natuurlijk! :)

Ja ik vind het ook positief, ik ga er nu gewoon al flink op vooruit + dat ik over 3 jaar geheel schuldvrij ben.
50 euro (om precies te zijn 47) is mijn maximale aflossingscapaciteit, dat is allemaal zorgvuldig berekend door de schuldhulp.
Mijn netto inkomen is iets meer dan 1000 euro per maand en daarna krijg ik zo'n 300 euro aan huur en zorgtoeslag maar deze worden niet meegenomen in de berekeningen.
Ik had alleen niet verwacht dat ik zoveel meer zou overhouden tijdens het traject, als ik dit had geweten had ik veel eerder aan de bel getrokken want ik heb jaren bij de voedselbank gelopen omdat ik maar net 160 per maand overhield.

Joy2014

Kan ik me voorstellen, maar je kan nu wel superzuinig leven omdat je dat gewend bent. Ik zou nog steeds letten op je boodschappen, goedkoop maar ook lekker natuurlijk! Maar ik raad je aan nu je zo ruim zit ook een goede buffer op te bouwen. Ik weet niet wat je huisdieren kosten, maar ik zou met dit bedrag maandelijkse behoorlijk wat opzij kunnen zetten en ik woon met m'n dochter van 9. Ik hoop dat je dieren minder kosten dan mijn dochter;-)

Pontecorvo

Quote from: Joy2014 on Feb 02, 2015, 09:30 PM
Kan ik me voorstellen, maar je kan nu wel superzuinig leven omdat je dat gewend bent. Ik zou nog steeds letten op je boodschappen, goedkoop maar ook lekker natuurlijk! Maar ik raad je aan nu je zo ruim zit ook een goede buffer op te bouwen. Ik weet niet wat je huisdieren kosten, maar ik zou met dit bedrag maandelijkse behoorlijk wat opzij kunnen zetten en ik woon met m'n dochter van 9. Ik hoop dat je dieren minder kosten dan mijn dochter;-)

Sinds ik groen licht heb gekregen gaat er maandelijks 200 euro in mijn kluisje, en ik wil kijken of 250 me gaat lukken. Terwijl ik nu dus aflos spaar ik ook tegelijk, en ik had nooit verwacht dat dit mogelijk zou zijn als je de schuldhulp in gaat.

lonkes1984

Ten eerste gefeliciteerd met de toelating! Ik zit ook al meer dan anderhalf jaar in het minnelijke traject en ook ik ben er echt heel veel op vooruit gegaan! Geniet ervan!
Don't look back.... You're not going that way!

Joy2014

cp2014

Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie doen? Wij krijgen nu dus een vtlb en moeten daar vaste lasten mee betalen en rondkomen. Maar je kunt ook vragen om een bewindvoerder die je dan wekelijks leefgeld geeft. Ik persoonlijk wil het laatste en man het eerste. Omdat ik budget bij houd is het voor mij rustiger dan voor hem.
Hoe doen jullie dat?
Het minnelijke traject is dus pas opgestart, we weten nog niet of alle schuldeisers akkoord gaan.
Want wordt er dan ook nog iets gereserveerd voor je als je het bv dringend nodig hebt? Nu lukt het gewoon niet om iets op zij te zetten, terwijl het wel zou moeten.

Meelezertje

Ik heb geen schulden , maar wel een beperkt budget. Ik zou kiezen voor een weekbudget. Om de verleiding te weerstaan om in het begin van de maand teveel uit te geven.  Je kunt dan wel niet in het groot goede aanbiedingen inslaan. Maar als je daar in het begin 5 euro per week voor uittrekt, dan kun je ook wat opbouwen. Op de duur heb je dan voldoende voorraad om van aanbieding tot aanbieding genoeg te hebben van bepaalde producten. Koop in de voorraad dan alleen dingen die je regelmatig gebruikt en geen 'lekkers', want dat gaat toch eerder op.
Veel sterkte gewenst, en maak er een sport van. Dat is makkelijker als je, net als ik, het doet om aan de andere kant geld over te houden voor leuke dingen. Maar ook voor nu kan het een goed gevoel geven, als je merkt wat mogelijk is met een laag bedrag. En die ervaring neem je mee in de rest van je leven.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

jan

Meelezertje heeft een gelijk, dit is één slimme manier om met je budget om te gaan !!!
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Pontecorvo

Zoals ik al zei heb ik sinds het minnelijk traject is begonnen veel meer te besteden, maar liefst 300 euro meer per maand.
Ik heb inmiddels geleerd heel zuinig te leven en dat lukt prima, heel af en toe neem ik iets extra's maar ik let nu erg op waar mijn geld heen gaat.
Ik spaar nu maandelijks 200 euro, ik zou dat ook uit kunnen geven aan eten en dingetjes zodat ik wat minder hoef op te letten maar ik vind het fijner om iedere maand 4 briefjes van 50 euro te verwelkomen in mijn kluisje dan weer wat luxer te leven, want in feite kom ik niets tekort.

Pontecorvo

Quote from: cp2014 on Feb 05, 2015, 01:45 PM
Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie doen? Wij krijgen nu dus een vtlb en moeten daar vaste lasten mee betalen en rondkomen. Maar je kunt ook vragen om een bewindvoerder die je dan wekelijks leefgeld geeft. Ik persoonlijk wil het laatste en man het eerste. Omdat ik budget bij houd is het voor mij rustiger dan voor hem.
Hoe doen jullie dat?
Het minnelijke traject is dus pas opgestart, we weten nog niet of alle schuldeisers akkoord gaan.
Want wordt er dan ook nog iets gereserveerd voor je als je het bv dringend nodig hebt? Nu lukt het gewoon niet om iets op zij te zetten, terwijl het wel zou moeten.

Ik zou geen bewindvoerder willen, maar enkel en alleen omdat van alles mensen die ik ken met schulden iedereen die een bewindvoerder had meer in de problemen is gekomen, ik heb er teveel negatieve ervaringen over gehoord van mensen in mijn directe omgeving. Daarom heb ik ook gekozen om het zelf te doen.

Boeddha

Is het niet zo dat jij en je man samen ervoor moeten zorgen dat het budget klopt? Jullie zijn samen hierin gekomen en zullen er samen voor moeten zorgen dat het goed gaat verlopen.

Je kan ook bij Humanitas of schuldhulpmaatje om hulp vragen om een budget op te stellen.

Juist deze periode is een goede (wel een vervelende) leerschool om rond te kunnen komen. En het is bewezen dat je met een VTLB kan rondkomen. Na betaling van al je vaste lasten en het opzijzetten va  jullie eigen risico, 10 euro voor onvoorziene uitgaven zet je weg, deel het VTLB door 4,5 (weken) dat bedrag is het geld om boodschappen van te doen. Wat overblijft na je boodschappen doen zet je weg voor leuke dingen.

Succes.
Be strong, have faith!