Hallo

Started by 4N0N13M, Jul 12, 2017, 11:15 AM

Previous topic - Next topic

4N0N13M

Hallo,

Ik heb me geregistreerd om mijn verhaal te doen en omdat ik met dit verhaal misschien anderen kan helpen. Zal het proberen om zo kort en bondig mogelijk te houden.

De enigste schuld die ik ooit gehad heb en nog heb is een doorlopende krediet. Begonnen met een paar duizend euro, steeds weer geld opgenomen, andere auto nodig, geen geld hebben, kredietlimiet weer verhogen etc. De bekende dubieuze cirkel.

Rond 2000 kreeg ik ook nog de mogelijkheid om in het bezit te komen van een creditcard. Lekker makkelijk, want kon er gewoon mee pinnen bij de bank. Naast het doorlopend krediet toen dus ook nog een creditcard.

Op een gegeven moment kreeg ik in de gaten dat de rente op de creditcard wel erg hoog was, en heb besloten om de creditcard en het doorlopend krediet om te zetten in 1 doorlopend krediet. Mede omdat de aanbieder van de creditcard me steeds telefonisch benaderde met een aanbieding voor een nieuw krediet wat veel goedkoper zou zijn. Enfin, dit is toen gelukt en alles is omgezet in 1 krediet. Helaas is me toen een dure verzekering erbij aangesmeerd (3500,00) en kreeg ik zomaar een paar duizend euro op mijn lopende bankrekening gestort. Hierdoor stond er opeens een bedrag open van bijna 23.000,00.
Dit was anno 2006.
De eerste twee jaar waren aflossingsvrij en hoefde ik alleen rente te betalen. Begin 2008 begon ik dus met het werkelijke aflossen.

In het begin kon ik online inloggen en kreeg ik per maandelijks per mail bericht over de stand van zaken van de kredietrekening. Na ongeveer een jaar kreeg ik niets meer. Ook niet per post. Ik wist dus niets, maar betaalde wel elke maand het maandbedrag netjes. Nooit iets gemist en nooit meer wat opgenomen.
Eind 2011 kreeg ik opeens een brief over het feit dat het openstaande kredietbedrag zo hoog op was gelopen dat de rekening geblokkeerd werd, en de maandelijkse termijn verhoogd zou worden. Omdat ze graag wilden dat het voor een bepaalde leeftijd afgelost zou zijn.
Vond dit heel vreemd en heb telefonisch contact geprobeerd te zoeken met de kredietverlener. Dit is echter nooit gelukt. Veel in de wachtrij en dan werd de verbinding opeens verbroken. Om moedeloos van te worden.
Toen heb ik contact gezocht met mijn eigen bank of ik het krediet daar over kon sluiten naar een voordeliger kredietvorm. Dit was echter niet mogelijk. Ik ben ook zelfstandige, en ondanks goede jaarcijfers kreeg ik 0 op het rekest. Het was begin 2012 dus de crisis speelde ook een rol.
Toen heb ik het er maar bij gelaten en ben ik gewoon weer verder gegaan met de maandelijkse aflossingen.
Tot begin 2017 de kredietverlener opeens telefonisch contact met me opnam. Ze wilden het krediet oversluiten tegen een voordeliger vorm. Of ik daar interesse in had. Dat had ik natuurlijk wel. Ik heb gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de hele betaalgeschiedenis op te vragen en te informeren hoeveel er nog open stond. Dat bleek 21.000,00 te zijn! Ik schrok me lam, want was al 9 jaar aan het afbetalen en had pas 2000,00 afgelost. De rest was rente.

Toen ben ik online gaan zoeken en kwam erachter dat er bij Kassa een uitzending geweest was over Interbank en woekerrente. In die uitzending kwam ook ter sprake dat het Kifid een uitspraak gedaan had over de rente die kredietverstrekkers rekenen. Die mag niet zomaar, zonder duidelijke reden verhoogd worden. Alles boven de 9% wordt gezien als woekerrente. Aangezien ik ook een nieuwe online toegang had gekregen tot mijn online kredietrekening kon ik weer zien wat ik aan rente betaalde. Dit was maar liefst 12,75%!

Van de kredietverlener heb ik per post een overzicht van de hele betaalhistorie gekregen en kon ik dus alles uitrekenen van wat ik al betaald had etc. Dat bleek al rond de 30.000,00 te zijn. Als ik op dezelfde voet door zou gaan zou het krediet over 13 jaar afbetaal zijn, en zou ik rond de 70.000,00 betaald hebben in totaal. Volgens de kredietverstrekker.

Ik was totaal niet te spreken over deze gang van zaken en heb alles uitgezocht en heb een dossier aangelegd en de rechtsbijstand ingeschakeld.

Op de site van de kredietverlener heb ik via hun online rekentool een berekening gemaakt van wat ik op dit moment voor een krediet vergelijkbaar met dat van mij kwijt zou zijn. Hier kwam uit dat er nog een bedrag open zou moeten staan van 5000,00. Dat het ik dus als eis gesteld aan de kredietverlener. Via een jurist van de rechtsbijstand.

En geloof het of niet: Hier ging de jurist van de kredietverlener gelijk mee akkoord! Het kredietbedrag is gelijk verlaagd met bijna 16.000,00 euro.
Dit is natuurlijk heel fijn, maar toch kreeg ik een naar gevoel. Ik dacht gelijk, als ze zo snel toehappen was er vast meer uit te halen geweest. Maargoed, het is gebeurd en ik heb gekregen wat ik wilde.

Ik doe mijn verhaal omdat ik weet dat er veel mensen zijn met woekerkredieten. Mijn krediet viel hier ook onder.
Mijn verhaal vertel ik hier omdat er misschien andere mensen zijn die hier ook wat mee kunnen. Als je dergelijk krediet hebt, leg een dossier aan met tot in de puntjes het hele verloop hiervan. Kijk wat je al betaald hebt en wat je nog moet betalen voor je het afgelost hebt. Als het bedrag wat je in totaal moet betalen enkele malen hoger is dan het opgenomen bedrag van de kredietlimiet is er duidelijk wat mis, en is er sprake van een woekerkrediet.

Als je meer dan 9% rente betaalt en je niet weet waaraan die rente gerelateerd is heb je ook grote kans dat een jurist hier wat mee kan.
Er zijn diverse mogelijkheden om kredietverstrekkers die woekerkredieten verstrekt hebben aan te pakken. Schroom hier niet voor, want het kan je veel geld besparen en je zit niet tot aan je dood aan dergelijk krediet vast.

Mij heeft het in elk geval 16.000,00 opgeleverd en ik moet nu nog 4500.00,00 aflossen in totaal. Dit is het totale bedrag, want rente hoef ik ook niet meer te betalen. Dat zit er al bij in. Hoop hier met een jaar vanaf te zijn.

Hopelijk heeft iemand wat aan dit verhaal.