Terug van weggeweest

Started by Temudjin, Sep 05, 2014, 12:33 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Chapter,

Fijn dat je het draadje hebt gelezen.
Het geeft rust als er maar een eiser is.
In dit geval zijn er 4 die beslag mogen leggen en twee niet.
Bij de meeste zal de rek qua onderhandelen eruit zijn aangezien Temudjin een periode "onvindbaar" was.
De officiële afloscapaciteit was â,¬47, met een BVV zal het net iets hoger liggen.
En een schuld van bijna â,¬11.000 (meer nog als er beslagkosten bijkomen)

Het grote verschil tussen een VTLB en een BVV is dat er geen ruimte is voor het aanleggen van een buffer.
In zijn geval zou een loonbeslag, dus gedwongen afdragen een periode innemen van ongeveer 80 maanden.
Dat is meer dan 6,5 jaar geen buffer, geen geld voor medische zorg, niks niet.
Zo lang zou hij ook bezig zijn als hij dit zelf aflost, wellicht zelfs langer maar dan is er wel de mogelijkheid om een buffer aan te leggen. Of het bedrag van vakantiegeld kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een voorstel te doen tegen finale kwijting.

Ik ga zeker niet zeggen dat zelf aflossen iets is wat je zomaar even doet, je hebt er een ijzeren discipline voor nodig en er zijn altijd kinken in de kabel. Het enige voordeel is wel dat je meer vrijheid hebt in je gaan en staan. Loonbeslag zorgt ervoor dat je die vrijheid kwijt bent en tegelijkertijd niet beschermd bent zoals je dat in een traject zou zijn. Een minnelijk traject zou binnen een bepaalde periode weer opnieuw aangevraagd kunnen worden. In de meeste gemeenten is dat 5 jaar. Maar dat ligt dus aan de gemeente.

Overigens, over dat aansluiten. Officieel moet de eerste beslaglegger aansluiters toelaten. In de praktijk blijkt dat er vaak botweg wordt gezegd dat ze dat niet toestaan. De aansluiter kan dan naar de rechter om het af te dwingen maar daar worden dan ook weer kosten voor gemaakt. Het kan dan voorkomen dat er een ander soort beslag gelegd wordt. Kortom: Loonbeslag is in dit geval iets wat maar beter voorkomen kan worden.
Een traject zou idd DE oplossing zijn.

chapter

de schuld lijkt mij lager was 10.000 zorgverzekeraar afgelost van verhuispremie goed plan trouwens
dan zou het nu rond de 8000 zijn
Idd is buffer dan niet mogelijk
Het is denk ik erg persoonlijk en hoop dat hij nog geen officieel stuk heeft van loonbeslag maar ik en hoor het ook van andere vond het een verademing
Voorheen had ik loonbeslag alle toeslagen werden verrekend en bankbeslagen.
Sinds het loonbeslag is dat toen gestopt en had ik netto meer als met alle beslagen.
Persoonlijk zou ik toch weer naar de gemeente gaan zeker omdat ze gezien de situatie dakloos ervoor konden weten dat er nog een eiser zich kon melden.
als je een gewone regeling hebt presteren ze het nog wel steeds brief in bus te doen a 100 euro per stuk en als ik kijk naar mijn schulden van deurwaarders gaat soms om hoofdsom van 120 euro maar uiteindelijk is het 1500 aan kosten etc

Temudjin

Ik denk dat het allemaal van afhangt hoe je het bekijkt..wel is het zo dat wanneer beslag word gelegd dat je in ieder geval een veiligheidszone heb gecreëerd..met andere woorden, je BVV is vastgesteld en al en schuldeisers hebben dat besef dan ook maar aan de andere kant, als je een betalingsregeling ken treffen doe je jezelf en plezier..je voelt je zekerder en mag dan trots op jezelf zijn dat je het kon flikken.

Nog een vraagje over beslaglegging.. de schuldeiser stuurt eerst een formulier die je moet invullen toch voor berekening van de BVV en dan pas gaan ze naar je werkgever/uitkeringinstantie voor beslaglegging.
Want ik kende eens iemand die geen formulier kreeg (volgens haar dan) en haar schuldeisers kwamen gewoon naar haar werkgever toe..uiteraard schaamde ze zich een beetje.

Buster

Meestal gebeurt dat tegelijkertijd.
Je krijgt thuis het inkomsten formulier en de aankondiging gaat naar de werkgever of uitkeringsinstantie.
Belangrijk om te weten is dat loonbeslag geen aanleiding mag zijn voor ontslag.
Je bent dan wettelijk beschermd.

Het formulier wordt meestal persoonlijk overhandigd of, als je niet thuis bent, door de gerechtsdeurwaarder zelf door de deur gedaan. Als je thuis bent is er een gesprek waarbij wordt uitgelegd waarom de gegevens nodig zijn, ben je niet thuis zit er een folder bij. 

nooitmeer

Quote from: Buster on Sep 09, 2014, 10:20 PM
Belangrijk om te weten is dat loonbeslag geen aanleiding mag zijn voor ontslag.
Je bent dan wettelijk beschermd.

Dat is niet geheel waar Buster. Een loonbeslag kan wel degelijk aanleiding zijn als de integriteit in het geding komt.
Op bepaalde functies verwachten ze verantwoordelijkheid en integriteit, als je een loonbeslag hebt ben je op voorhand al benadeeld en bestaat de mogelijkheid dat je toch wordt ontslagen.
Zeker als het meerdere loonbeslagen betreft.
Dit geld helemaal voor amtenaren, deze moeten een voorbeeld zijn.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

chapter

ligt misschien ook aan deurwaarderskantoor
meerdere malen mee gemaakt dat ik meteen brief aan deur kreeg dat baas om beslag was gevraagd en inkomsten etc.
andere keren kreeg ik eerst formulier reageerde ik niet of te laat gingen ze naar baas.
advies vul altijd in zo kun je loonbeslag mogelijk voorkomen door toepassing bvv en misschien nog een correctie en de aflossing ook blijven doen.

Buster

Klopt, Nooitmeer, het ligt aan de aard van de functie en de omstandigheden.
Alleen loonbeslag is geen reden tot ontslag.
Volgens onderstaand artikel is er ook jurisprudentie.

http://www.dezaak.nl/loonbeslag-reden-voor-ontslag--4425641.html

Temudjin

Buster

Wow wat een les trek ik hier zeg.. toen ik een schuldeiser aan de telefoon had zei ze zelfs dat ze me de formulier zou gaan mailen.
Maar wettelijk moeten ze het dus persoonlijk afgeven zie ik nu

Buster

De aankondiging moet van hand tot hand, meestal zit het formulier daar al bij.
Per mail kan ook, maar je hoort er tegenwoordig een goede uitleg bij te krijgen waarom het zo belangrijk is dat je de juiste gegevens aanlevert. De meeste gerechtsdeurwaarders nemen daarom de tijd om dat in een persoonlijk gesprek te doen.

Maar goed, de een is de andere dus niet.

Temudjin

Ik begin me toch ernstig zorgen te maken rondom het hele beslaglegging. Al vrijdag zouden ze mij een mailtje sturen..of ze bedoelden zo snel mogelijk..een mailtje is sneller dan de Post en tot nu toe heb ik nog niets ontvangen.

En dat hele hand tot hand ligt me ook niet lekker..ik heb moeite met confrontatie namelijk. En ben bang wanneer zo'n deurwaarder op de stoep staat en binnen wilt komen.